Max Verstappen fél éven belül másodszor juthat el nulláról a sorozatos győzelmek rekordjáig, de a Bahreini Nagydíj nem csak az ő dominanciáját, hanem az F1-es minőségellenőrzés rohamos fejlődését is előtérbe helyezte.
A hengerelés folytatódik
A számok szempontjából a szezonnyitó Bahreini Nagydíj természetesen Max Verstappenről szólt, aki idén tovább készül folytatni menetelését, amivel már 2023-ban is temérdek sikerességi rekordot megdöntött.
A holland tavaly Monzában új csúcsot állított fel a zsinórban megnyert futamok tekintetében, megdöntve Sebastian Vettel korábbi kilences rekordját. A számlálója azonban tíznél meg is állt, Szingapúrban ugyanis szokatlanul gyengélkedett a Red Bull. Ám a címvédő azóta újra mindent megnyer, az idei szezonnyitó már sorozatban a nyolcadik sikere, vagyis nincs már messze attól, hogy Melbourne-ben beállítsa, majd Szuzukában akár tovább is nyújtsa a rekordot.
A Red Bull pedig eközben fontos mérföldkő elérésével kezdte fennállása 20. szezonját, hiszen 114. győzelmét aratta, amivel beérte az örökranglista negyedik helyén a sport egyik legnagyobb múltú csapatát, a Williamst. Különös együttállás, de a grove-iak éppen akkoriban kezdték meg lecsúszásukat az élmezőnyből, amikor a Red Bull 2005-ben megjelent a sportban: a 2004-es szezonzárón Juan Pablo Montoya még megszerezte a Williams 113. győzelmét, az azt követő 19 szezonban pedig csak egyetlen továbbit tudott hozzátenni a csapat (2012, Spanyol Nagydíj), miközben a Red Bull nulláról indulva beérte őket. A Ferrari (243), a McLaren (183) és a Mercedes (125) még az energiaitalosok előtt áll, de nem irreális, hogy a modernkori nagy riválist már idén befogják.
Verstappen 22,457 másodperces előnnyel ért célba a második helyezett Sergio Pérez előtt Szahírban, ami a legnagyobb győzelmi különbség egy szezonnyitó futamon 2014 óta. Az volt a hibridkorszak legelső versenye, amelyet Nico Rosberg nyert meg, s amelyről a csapat akkori technikai igazgatója, Paddy Lowe évekkel később elárulta, a Mercedes akkora előnnyel érkezett az új korszakra, hogy szándékosan visszavettek a motorteljesítményből, hogy ne tűnjön olyan rémisztően nagynak az előnyük.
Verstappen ötödik alkalommal ért el grand slamet, ami tökéletes F1-es hétvégét takar a pole-lal, győzelemmel, leggyorsabb körrel és az összes versenykör élen töltésével. Ezzel beérte Alberto Ascarit és Michael Schumachert, s már csak ketten állnak előtte ennek a rendkívül nehezen elérhető tettnek a ranglistáján, hiszen kevesebb grand slamet gyűjtöttek eddig a versenyzők összesen, mint világbajnoki címet: Lewis Hamilton hattal rendelkezik, Jim Clark pedig nyolccal tartja a rekordot.
Szezonnyitó kiesők nélkül
Sokáig könnyű volt egy kézen is számon tartani azon futamokat, amelyeken minden versenyző eljutott a célig: 1961 után csak 2005-ben történt a következő ilyen eset. A hibridkorszak kezdete óta viszont a szezonok többsége hozott legalább egy ilyen versenyt, s a mostani Bahreini Nagydíj már a 15. alkalom, hogy ez megtörtént. Szezonnyitón korábban még nem volt rá példa, hogy mindenki meglássa a kockás zászlót, és kis engedménnyel azt is elmondhatjuk, hogy most először két egymást követő futamon történt ilyen, hiszen a tavalyi szezonzárón is 20 versenyzőt értékeltek, ám a pontzónán kívül lévő Carlos Sainz az utolsó körének a végén a bokszba hajtott, így egyes statisztikák őt kiesőként jegyzik.
Bár a hajtásláncok éppen a hibridkorszakban váltak a valaha volt legösszetettebbekké, mégis azóta csökkent drasztikusan a műszaki meghibásodások száma. Ennek oka, hogy a felhasználható egységekre vonatkozó szigorú korlátozások ismeretében a csapatok jóval nagyobb hangsúlyt fordítanak a megbízhatóságra, s a szimulációk, a minőségellenőrzési folyamatok is sokat fejlődtek az F1-ben az elmúlt évtizedben. 2014 előtt összesen 4, azóta viszont 11 futamon is mindenki célba ért.