back to top
2025. szeptember 21. 14:53
KezdőlapFormula 1Mit csinál a szél, amikor nem fúj?: Nem segít Verstappennek pole-t szerezni....

Mit csinál a szél, amikor nem fúj?: Nem segít Verstappennek pole-t szerezni. De most fújt és segített

-

Max Verstappen idei hatodik pole pozíciójával a „szelek ura” címet is kiérdemelhetné, annyira nagy mértékben befolyásolta a szél az Azeri Nagydíj időmérő edzését. A pénteki nappal ellentétben ugyanis szombaton már sokkal erősebben és váltakozó irányokból, valamint erősséggel fújt, ami káoszba fullasztotta a kvalifikációt, hiszen hat piros zászlós megszakítást is láthattunk.

Miként arra Mark Hughes a The-Race.com hasábjain rámutatott: nem a pilóták felejtettek el hirtelen vezetni, hanem egyszerűen megtippelhetetlen volt, hogy a szél miatt (olykor 60 km/órás széllökések is bekavartak) miként változik az autók aerodinamikai egyensúlya sokszor nemhogy körről körre, de kanyarról kanyarra. Ehhez jött még hozzá az erre a pályára alkalmazott alacsony leszorítóerős beállítás, a szemerkélni kezdő eső és az, hogy nem volt egyértelmű, a C5-ös vagy a C6-os keverék a megfelelő egy körön.

„Igen, volt szél, volt eső; a piros zászlók miatt pedig nem olyan gumin voltunk, amilyeneken lenni akartam; volt alul- és túlkormányzottság; az autó félrehúzott az egyenesekben, aztán ott volt a sok megszakítás” – összegezte Verstappen, hogy mivel kellett megbirkóznia.

Verstappen pole-köre:

Mint az általában lenni szokott, most is több tényező együttesen eredményezte a sikert. Az egyik, hogy Verstappen kivételesen jó akkor, amikor nehéz megtippelni, mekkora tapadás várja a pilótákat az adott kanyarokban (most is 1 másodpercet adott Tsunodának a Q3 végén). De nemcsak ez járult hozzá a holland zsinórban második rajtelsőségéhez.

A Red Bull ugyanis őt és Tsunodát is sor végén küldte ki a hatodik piros zászlós megszakítás után, a Q3 végén, amivel azt kockáztatták, hogy egy újabb megszakítás esetén ráfáznak és mért idő nélkül maradnak. A korábbiakat látva egy ilyen forgatókönyvnek nagy volt a kockázata, a McLaren ezért is küldte ki elsőnek Norrist, aki utólag nehezményezte is ezt. A kissé nedves pályán ugyanis sokat számított, hogy a Red Bullok előtt haladó hat autó kicsit felszárította a nedvességet az aszfaltról Verstappennek és Tsunodának.

Emellett az is a holland kezére játszott, hogy a Red Bull nagyot javult alacsony leszorítóerős beállítással (miként azt Monzában láttuk), és akárcsak az előző versenyen, most is képes volt jelentősen meredekebb első szárnnyal körözni – miközben laposabb hátsó szárnyat alkalmazott mind a McLarenné, mind a Ferrarinál –, ami segített Verstappennek abban, hogy sokkal inkább a kormánnyal, és ne az autó hátuljának kitörésével rotálja be a kanyarba a kocsit. Ez a módszer értelemszerűen nagyobb magabiztosságot ad a pilótának, és bár papíron nem ez a gyorsabb, emiatt, Verstappennel a volánnál mégis az.

Hughes azt is kiemelte, hogy vélhetően a Red Bull padlólemeze a leghatékonyabb a mezőnyben, és ha egy autó a többieknél nagyobb mértékben állítja elő az általa generált leszorítóerőt ezen a területen, az értelemszerűen kevésbé lesz kitéve a szélirány és szélerősség változásainak.

A McLarenre ezzel szemben rosszabbul hatott a szél, ezért hiába volt valószínűlega az övék a leggyorsabb autó az időmérőn, nehezebb volt kihozni belőle mindent, és végül nem is jött össze. Ráadásul a csapat úgy készült, hogy a C5-ös keverék lesz a legjobb az időmérőre, ezért azzal spórolt a szabadedzéseken, viszont a kvalifikáción már a C6-os bizonyult jobbnak. Norrisnak ezért egy használt C6-os szetten kellett próbálkoznia az utolsó Q3-as körén, míg Verstappenen új szett volt, noha a C5-ösből ő is kifogyott.

Lando Norris, McLaren
A McLarent jobban befolyásolta a szél, mint a Red Bullt | Fotó: Simon Galloway/LAT Images

A szél elsőként Piastrit tréfálta meg, a balesettel végző Q3-as gyorskörének elején ugyanis mélyebbet fékezett az egyes kanyarban, de ez a célegyenesben fújó szembeszél miatt volt lehetséges. A hármasban azonban már nem segítette őt a szél, éppen ellenkezőleg: 15 km/órás széllökés érte el abban a pillanatban, hogy a fékre lépett, onnan pedig már nem volt visszaút.

Norris ezután a hajrában kicsit gyorsabb volt Verstappennél a pálya első részén, de az 5-ös/6-os kanyarból álló sikánban sok időt veszített a hollandhoz képest. De nem annyit, amennyit a Leclerc-t korábban megtréfáló 15-ösben. Itt a hátszél miatt nagy lutri volt, hogy mennyire lehet beengedni az autót féktávon és mekkora tempót lehet átvinni a kanyaron. Norris nem is tudta jól felmérni a helyzetet és lekoccolta a falat, míg Verstappen tökéletesen fűzte át az RB21-est.

▼▼ Következő cikk ▼▼