Az utóbbi években leginkább celebre és nem F1-es csapatfőnökre hasonlító Günther Steiner utódja tavaly megmutatta, hogy a Haasnál nem az emberekkel volt a probléma.
Szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt robbant bombaként – akkor még azt hittük, ez lehet a szezon előtti időszak legnagyobb híre, de aztán mennyire nem így lett –, hogy Günther Steiner 8 közös év után távozik a Haas csapatfőnöki székéből. A Netflix által igazi celebbé tett olasz-amerikait Ayao Komatsu váltotta a kormánynál, és azzal, hogy a konstruktőri 7. helyre kormányozta be a Haast, a csapat 2018-as összetett ötödik helye óta legjobb eredményét érte el.
Ami pedig a legfontosabb, hogy végre működtek a szezon közbeni fejlesztések és sikerült orvosolni a pocsék gumikezelést, ami a japán szakember szerint főként egy dolognak volt köszönhető. „Kommunikáció és csapatként, egy csapatként dolgozni – felelte a PlanetF1-nek adott interjúban arra a kérdésre, hogy miben sikerült a legnagyobb változást eszközölnie a korábbiakhoz képest. – Mint mindenki tudja, két központunk van, egy az Egyesült Királyságban, egy pedig Olaszországban. Ez önmagában kihívást jelent. Úgy vélem, hogy amíg a megfelelő struktúránk van a csapaton belül, az összeköti Olaszországot az Egyesült Királysággal. Amíg a kommunikációt, átláthatóságot és nem a hibáztatásra építő kultúrát promotáljuk, addig semmi nem állíthat meg minket abban, hogy együtt dolgozzunk.”
„Őszintén mondom, ha nem dolgoztunk volna jól együtt, nem gondolom, hogy a szezon közben bevetett fejlesztések működtek volna. Úgyhogy ez bizonyította, hogy tudunk együtt dolgozni, ez pedig elkezd meglátszani az eredményeken. A csapat hangulatán természetesen segítenek az eredmények, de szeretném azt gondolni, hogy az is segített, hogy mindenki jobban informált arról, hogy mit csinálunk, hogyan közelítünk meg dolgokat, milyen változások zajlanak a cégen belül, miként fest a jövőnk az idén, vagy a következő versenyen, három év múlva, öt év múlva. Próbálok mindenkit annyira bevonni, amennyire csak lehetséges.”
Komatsu úgy véli, korábban egyértelműen gyenge pontjuk volt a kommunikáció.
„Ha mindenki érti, hogy mivel járul hozzá az eredményekhez, mert a nap végén amikor egy F1-es csapatnak dolgozol, a végső cél az, hogy a pályán jöjjenek az eredmények. Úgyhogy nem számít, hogy a kommunikációs területen vagy, esetleg versenymérnökként, vagy az emberi erőforrás részlegen dolgozol, amit minden nap teszel, hogy hozzájárulsz a végső célhoz. Az én filozófiám az, hogy megpróbálom ezt mindenkivel megértetni, így mindenki láthatja, hogy amit nap mint nap csinál, az miként tesz hozzá a végső teljesítményhez.”
„És itt visszakanyarodnék a kommunikációhoz. Ha együtt dolgoztok csapatként, akkor van esélyetek megérteni, hogy mik a valós problémák az autóval, nem igaz? De ha nem dolgoztok csapatként, nem kommunikáljátok a valódi problémákat, akkor az emberek nem a megfelelő dolgokon fognak dolgozni. Őszintén szólva már hosszú ideje úgy véltem, hogy ez volt a helyzet. A 2024-es év pedig bizonyította, hogy amíg nyíltan beszélünk dolgokról, egymás hibáztatása vagy ujjal mutogatás nélkül a különböző részlegeknél, arról, hogy mit gondolunk, mik az autó problémái, és nyíltan megbeszéljük, aztán fontossági sorrendet állítunk fel, majd kipróbálunk megoldásokat. Nem tehetsz meg mindent, bizonyos dolgokban feltevésekre kell hagyatkoznod, aztán egyet kell értenetek, hogy »Rendben, valószínűleg ez a helyzet, ebben kell fejlődnünk.« Amint megegyeztek, még egyet nem értés esetén is, amíg mindenki tudja, hogy »Oké, tudva, hogy a többi feltételezés és hipotézis és ismeretlen tudatában ezt tesszük«, amíg az emberek tudják ezt, és ez egy egységes irány, amit az egész csapatban kommunikálunk, addig ez működik.”
Utódja eddig durván beárazza a celebbé vált F1-es csapatfőnököt
Míg Steiner egyértelműen szeretett szerepelni, és nem igazán kellett belerángatni a celebcsapatfőnök szerepébe, addig Komatsu teljesen más személyiség. Őt nem érdekli, hogy mit írnak róla a közösségi médiában, vagy mit mondanak a csapaton kívül álló személyek, mert úgy véli, az igazságot ők nem ismerik, és a túl pozitív kritika ugyanúgy nem valós, mint a túl negatív, mert valahol a kettő között van a valóság.
Az viszont egyértelmű, hogy bár évek óta Steiner jobbkezeként erősített a Haast, nem volt megelégedve azzal, ahogyan a dolgok elődje irányításával mentek, ezért rögtön változtatásokat eszközölt, miután kinevezték. „Jó elképzelésem volt arról, hogy hol és milyen változtatásokra van szükség, de az első dolog, amit csináltam, hogy mindenkivel beszéltem, mindenkit meghallgattam, mind az angliai, mind az olaszországi bázison. Aztán ehhez igazítottam a megközelítésemet, megerősítettem bizonyos dolgokat, majd azokon a dolgokon, amiken változtatni kellett, azokon változtattam. De erre akkor nagy mértékben számítani lehetett.”
„Mindig is úgy véltem, hogy megvannak az embereink ahhoz, hogy szezon közben fejlesszük az autót. Aztán bizonyítottuk ezt. A srácok megmutatták, hogy gyorsabbá tudjuk tenni az autót a szezon során és hatékonyak tudunk lenni. Ez csapaton belül viszonylag várható volt. Ami a csapaton kívüli dolgokat, az F1-gyel és FIA-val történő közös munkát illeti, nem hiszem, hogy nagyon más ahhoz képest, amit vártam. Nem voltak csúnya meglepetések, és ha volt is meglepetés, az pozitív volt amiatt, hogy mennyire együttműködő volt mindenki.”
Az is sokat elárult az amerikai gárda csapatfőnökéről, hogy amikor az ő személyes hatásáról faggatták, és hogy ő, Ayao Komatsu személyesen mivel járult hozzá a Haas fejlődéséhez, nem akart sütkérezni a dicsőségben.
„Nem, ez a csapatról szól. Amikor valami elkezd rólad, egy személyről szólni, akkor mennek félre a dolgok, mert ennek a csapatról kell szólnia. 2023-hoz képest nagyrészt ugyanazok voltak az embereink, és nagyjából a számuk sem változott. Az erőforrások tehát nem változtak, de újrastrukturáltuk a csapatot, hogy elősegítsük a kommunikációt, és meghonosítsuk azt a kultúrát, hogy csapatként kell dolgoznunk. Mire van szükségünk ahhoz, hogy csapatként dolgozzunk? Közös célra, stratégiára, kommunikációra, és a többi. Ezekre a dolgokra koncentráltunk, ez pedig megmutatkozott az eredményekben.”
„Ha rólam beszélünk, én csak annyira vagyok jó, amennyire a csapatban dolgozó emberek. Az én munkám, hogy megpróbáljam a legtöbbet kihozni az emberekből, biztosítani a megfelelő környezetet, teljesíteni mindenkinek a szükségleteit, megpróbálni hallgatni az emberekre. Ezt próbáltam tenni. Ez egy hatalmas csapat erőfeszítés.”
„Mindig is úgy véltem, hogy megvannak ehhez az embereink, és csak csak össze kell rakni a csapatot, a megfelelő üzenetet kell közvetíteni és megfelelően kell kommunikálni, világosnak kell lenni a stratégiát és az egyebeket illetően. Mindaz, amiről beszéltünk. Ez az egész arról szól, hogy higgyünk az emberekben, meghallgassuk őket, aztán ez az eredménye. Nem az a lényeg, hogy én vagy valaki más mennyit tud, hanem tényleg a csapatról szól mindez.”
Jos Verstappen megcáfolta saját fiát az egyik sokat emlegetett gyerekkori története kapcsán