back to top
2025. augusztus 28. 17:08
KezdőlapFormula 1Az F1 egyik legnagyobb blamája sejlik fel a McLaren nagy bejelentése kapcsán

Az F1 egyik legnagyobb blamája sejlik fel a McLaren nagy bejelentése kapcsán

-

A 2013-as szezon óta nem történt olyan a McLarennel, ami 2026-ban fog. Ez a fejlemény pedig sokakban közel 30 évvel ezelőtti emlékeket ébreszthet.

A McLaren és a Mastercard bejelentette, hogy szintet lépnek tavaly kötött együttműködésükben, és 2026-tól a technológiai vállalat lesz a wokingi istálló névadó szponzora, a csapatot a jövő évtől így McLaren Mastercard Formula 1 Team néven találjuk majd meg a nevezési listákon. A felek 2024 júliusában többéves megállapodást írtak alá, aminek ez a következő lépcsőfoka. Ennek keretein belül a Mastercard jövőre elindítja a „Team Priceless” programot, amely lehetővé teszi a szurkolóknak a hozzáférést színfalak mögötti élményekhez, mint pályataxizás és találkozás a McLaren versenyzőivel.

McLaren, Mastercard
Az idei Brit Nagydíjon a Mastercard logói a McLarenek oldalán kaptak helyet, jövőre pedig vélhetően még hangsúlyosabb lesz a megjelenésük | Fotó: Antonin Vincent / DPPI

„Nincs számunkra fontosabb, mint az elképesztő szurkolóink, ezért nem is lehetnék boldogabb, hogy a Mastercarddal közös kapcsolatunk következő fejezetébe lépünk azzal az ígérettel a papaja családnak világszerte, hogy továbbra is a rajongók lesznek számunkra az elsők, ezért még közelebb hozzuk őket a csapathoz és elképesztő élményeket ajánlunk nekik” – mondta Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója.

„A Mastercard fantasztikus partner, amely osztozik a szenvedélyünkben és az értékeinkben, ezért az, hogy névadó partnerként lesznek velünk, tökéletes alapot szolgáltat ahhoz, hogy a pályán és azon kívül is tovább hajtsunk. És alig várom, hogy a Team Priceless életre keljen 2026-ban” – tekintett előre az amerikai üzletember.

„A partnerségünk az első naptól fogva azon alapszik, hogy a rajongókat helyezzük a pole pozícióba, az pedig, hogy a McLaren Formula 1 Team hivatalos névadó partnere lettünk, új szintre emeli ezt az elköteleződést – mondta Raja Rajamannar, a Mastercard kommunikációs és marketing igazgatója. – A McLaren Racing az innováció, a precizitás és a teljesítmény csúcsát képviseli. Ezek olyan értékek, amelyek tükrözik a mi értékeinket, miközben feszegetjük a határokat és győztes élménnyel szolgálunk. Az olyan kollaborációk, mint a Team Priceless, tükrözik ezeket az értékeket és rengeteg dolgt adnak a rajongóknak, amit várhatnak az idei szezonban és számos továbbiban.”

A 2013-as szezon óta ez lesz az első alkalom, hogy a McLaren névadó szponzorral fog versenyezni, akkor Vodafone McLaren Mercedes néven indultak.

Felsejlik az 1997-es katasztrófa

Mivel ez lesz a második alkalom az F1 történetében, hogy egy istálló névadó szponzoraként tűnik fel a Mastercard, alighanem sokakban felsejlik az 1997-es, hamvába holt Lola-projekt, amelyben a legendás autógyártó a Mastercarddal közösen próbált meg visszatérni az F1-be, de az egésznek csúfos kudarc lett a vége.

Ennek oka az volt, hogy Eric Broadley, a Lola alapítója csúnyán alábecsülte, hogy mire van szükség a sikeres szerepléshez a modern Forma–1-ben, és miután évtizedeken át részt vett beszállítóként különböző projektekben, úgy döntött, itt az ideje saját csapatot indítani. Ehhez 1996-ban olyan szerződést kötött a Mastercarddal, amely nem pénzbeli támogatásról szólt, hanem azt találták ki, hogy az úgynevezett F1 Clubba belépő kártyatulajdonosok után járó bevételből kap a csapat egy bizonyos százalékot.

Kezdetben az volt a terv, hogy az 1998-as szezonban debütálnak, Broadley azonban nem akart várni, és mások tanácsaival szembemenve benevezett a 97-es szezonra. Amivel az volt a baj, hogy bár a Lolának volt tapasztalata az autógyártásban, hiányzott az infrastruktúra az autók rendes üzemeltetéséhez, ráadásul az idejétmúlt Ford Zetec V8-as motorok sem segítettek a helyzeten.

Döbbenetes számok a kijelzőn, ennyire volt lassú a Mastercard Lola az egyetlen versenyhétvégéjén:

A problémák már jóval azelőtt világossá váltak, hogy az autók egy métert is megtettek volna, a gyár ugyanis két részre szakadt, az egyik ellenezte az F1-es projektet, a másik mellette volt. Előbbiek azzal érveltek, hogy a szintén 1997-ben debütáló Stewart istálló másfél éve készül, nekik pedig mindössze négy hónap alatt kellene összerántani egy F1-es csapatot.

A két pilóta Vincenzo Sospiri és Ricardo Rosset volt, a silverstone-i bejáratáson pedig mindössze nyolc kört sikerült összehozni váltóproblémák miatt, a csapat tehát ennyi felkészüléssel utazott el Melbourne-be. Arra sem volt például idő, hogy egyetlen egyszer elpróbáljanak egy tankolást, ezért többen nagyon tartottak a futamtól, és kifejezetten megkönnyebbültek, amikor egyik autóval sem sikerült kvalifikálni. És nemcsak éppen csúsztak ki a 107%-os határból, hanem nagyon – az újonc Sospiri 5 másodperccel volt lassabb a közvetlenül előtte végző autónál, Pedro Diniz Arrows-ánál, míg Rosset tőle is további 1 másodpercet kapott.

Az első versenyhétvége után elmentek tesztelni Silverstone-ba, majd jött a második futam Interlagosban, de miután az istálló berendezkedett a garázsban, érkezett a telefon, hogy mindent pakoljanak össze és repüljenek haza. Az ok: egyszerűen elfogyott a pénz, mert a Mastercard-szerződésből befolyó összeg túl kevés lesz és időben sem érkezett volna meg ahhoz, hogy addig kihúzzák. Hogy Brazíliában összejött-e volna a részvétel a versenyen, azt már soha nem tudjuk meg, de minden bizonnyal jelentős javulást láttunk volna az első hétvégéhez képest. Így viszont egy hétvége után örökre lehúzták a rolót.

▼▼ Következő cikk ▼▼