A Forma-3-as ázsiai bajnokságban szereplő BlackArts Racing szerdán reggel jelentette be hivatalos pilótájaként Keszthelyi Vivient. A debreceni születésű versenyző az első a magyar autósport történetében, aki ilyen fiatalon az autóversenyzés egyik legnívósabb kategóriájában képviseli hazáját nemzetközi viszonylatban. Viviennek gyakorlatilag az első versenyt megelőző teszteken lesz csak lehetősége a felkészülésre, a további tapasztalatokat éles versenykörülmények között kell majd megszereznie.
Annak ellenére, hogy eddig a túraautó kategóriában gyűjtötte sorra a bajnoki címeket, Keszthelyi Vivien jövőre, első magyar nőként átül a Formula 3 világába, és újabb szintet lépve megpróbálja felvenni a versenyt azokkal a javarészt férfi pilótákkal, akik a kategóriában a nemzetközi mezőnyt képviselik. A keleti bajnokságban való részvétellel – mindössze 18 évesen – Vivien lesz a legfiatalabb pilóta a magyar autósport történetében, aki egy teljes szezon keretein belül eljut a nemzetközi Forma-3-as kategóriáig.
A fiatal reménységről már korábban kiderült, hogy a 2019-ben induló, csak női pilóták számára létrehozott európai Forma-3-as bajnokság, a W Series keretein belül a bajnokság egyetlen magyar kvalifikáltjaként esélye nyílhat a formaautós szereplésre. Arra azonban senki sem számított, hogy a versenynaptár összeegyeztethetősége miatt – ami rendkívül szorosra sikerült – már januárban rajthoz áll a Formula 3-ban.
„Örömmel jelentjük be, hogy a BlackArts Racing csapata egy rendkívül tehetséges, Európából, Magyarországról érkező háromszoros túraautó-bajnok pilótával a soraiban kezdi meg a 2019-es FIA által hitelesített F3 Asian Championship Winter Series-t. Keszthelyi Vivien (18) fiatal kora ellenére már számtalan alkalommal bizonyította, hogy kimagasló érzéke van a versenyzéshez, mi pedig büszkék vagyunk, hogy kategóriát lépve velünk kezdi meg pályafutását a formaautózás világában” – írja hivatalos sajtóközleményében a BlackArts Racing.
Vivien nehéz feladat előtt áll. Formula autóra váltani önmagában is hatalmas kihívás, az pedig, hogy egyből a Forma-3-ban indul még inkább megnehezítheti a dolgát. A magyar hölgy ráadásul nemhogy versenytapasztalattal nem rendelkezik, de még tesztelni sem volt alkalma ebben a kategóriában, hiszen a legtöbb pilótával ellentétben nem a gokart pályán és a különböző formula autós sorozatokban sajátította el a versenyzés alapjait. Karrierjét 12 évesen kezdte és rögtön a Swift Cup Europe sorozatban állt rajthoz, ahonnan 5 év leforgása alatt a nagy túraautó kategóriáig jutott.
A világ legfiatalabb háromszoros túraautó-bajnoka legutóbbi címét tavaly, a GT4-es Audi Sport R8 LMS Cup sorozatban gyűjtötte be, ahol a rookie kategória bajnoka lett. Az ifjú magyar versenyzőben a kategóriaváltás a túraautózás csúcsának számító, számára hosszútávú célként kitűzött DTM-ben tapasztalható váratlan változások miatti bizonytalanság, valamint az új W Series indulásával fogalmazódott meg:
„A W Series megalakulásával át kellett gondolnom, hogy hol folytassam a karrieremet. A napokban lettem 18 éves, még elég fiatal vagyok a formaautós tapasztalatok megszerzéséhez, ráadásul a Formula 3-ban szerzett tudás mindkét csúcskategória eléréséhez segítségemre lehet a jövőben. A vezetéstechnikai elsajátítására komoly kihívásként tekintek, hiszen formula autós múlttal nem rendelkezem, és gyakorlatilag az alapoktól kezdve kell megtanulnom a versenyautó vezetését. A hátsókerék-hajtású, azon belül is a formula autós tapasztalatok megszerzésével azonban nem várhatok, mert csak akkor van esélyem tovább lépni, ha ezeket minél hamarabb begyűjtöm.”
A Tatuus T-318 Formula 3 autókat felvonultató, FIA által hitelesített ázsiai Winter Series tökéletes alkalom lehet számára a tanulásra, hiszen hasonló autókkal indul majd a W Series is, melynek a legfrissebb szűkített listáján – 29 nemzet 60 pilótája mellett – egyedüli magyarként Keszthelyi Vivien is szerepel. A volt Forma-1-es versenyző, David Coulthard, valamint a Forma-1 egyik legsikeresebb technikai tervezője, Adrian Newey támogatásával létrejött W Series célja, hogy eljuttassa a legtehetségesebb női pilótákat az autósport legmagasabban jegyzett kategóriájába, a Forma-1-be.
Vivien számára a legnagyobb kihívást az Európa és Ázsia közötti utazás jelentheti majd, hiszen a W Series kvalifikáció miatt sűrű lesz a naptára, gyakran kell majd visszatérnie a keleti kontinensről. Ha pedig kiválasztják az új sorozat indulói közé, akkor az ázsiai megmérettetés után már újabb tesztek elé néz.
A két földrész közti időeltolódás, valamint 10-15 órás út igen megterhelő a szervezetnek, de a nehézségek ellenére az ázsiai Winter Series-ben való indulás rendkívül fontos lesz a magyar versenyző számára, mivel a jelentős formaautós tapasztalattal rendelkező vetélytársakkal csak úgy tudja majd felvenni a versenyt, ha sikerül megszereznie a minimális rutint Forma-3-as autóval.
A bajnokság naptárában 9 verseny szerepel, az első 5 helyen végző pilóta pedig szuperlicenc pontokkal fog gazdagodni. Az első futamot január 12-én Thaiföldön, Buriramban rendezik meg, ahol Viviennek a versenyt megelőző két napon lesz először alkalma arra, hogy teszteljen a BlackArts Racing által biztosított versenyautóval.
Vivien 2019-ben tehát megteszi az első lépést a Forma-1 felé vezető úton, ahhoz azonban, hogy sikeres lehessen a formaautózás világában, még rengeteg versenytapasztalatra lesz szüksége. Az első lépcsőfokokot az ázsiai téli bajnokság jelenti majd számára, ahol egy számára teljesen új kategóriában szerezheti meg az elengedhetetlen ismereteket.