A héten elrajtol a 2019-es F1-es szezon, melyre bevezettek pár új szabályt, noha az igazán jelentős változások majd a következő években érkeznek.
Hogy mindenki felkészülten várhassa a szezonnyitót, vegyük át, mi minden változott 2019-re a sportban.
Új első szárny
Szélesebb, magasabb, és egyszerűbb lett. Azt várják tőle, hogy légáramlatai által könnyebb lesz az autóknak egymás mögött haladni, így növelve az előzések lehetőségét. Az első gumik köré irányuló komplex szárnyvéglapok használata tiltott. Az alsó szárnyelemek használatát oldalanként kettőre korlátozták.
Új oldalsó terelőelem
Kisebbek lettek és átpozicionálták őket, annak érdekében, hogy kevésbé zavarják az aerodinamikát. Így ez is segítheti azt, hogy a versenyzők szorosan egymás mögött tudjanak autózni.
Új hátsó szárny
Magasabb, szélesebb és egyszerűbb lett. Az első szárny módosításaihoz hasonlóan ez is azt hivatott segíteni, hogy a versenyzők ténylegesen versenyezni tudjanak egymással, egymás közvetlen közelében. A nagyobb hátsószárny az autó mögötti légáramlatokban nagyobb „lyukat” generál, mely lehetővé teszi, hogy a mögötte érkező autó jobban megközelítse.
A DRS nyitás is 20mm-rel nagyobb lett, mely 25%-kal növeli annak hatékonyságát.
Új fékcsatorna
Ennek is leegyszerűsítették a dizájnját. Tiltottak lettek a komplex kialakítások, így kisebb felület áll rendelkezésre az aerodinamikai kísérletezésre. Ez kisebb leszorítóerő-vesztést eredményez, mikor turbulens levegőben halad az autó.
Módosultak a gumik színei
Tavaly minden gumikeverék külön színjelzéssel bírt, így az egyes versenyeken más-más színkódú gumikat használt a mezőny. Most azonban már mindössze három színnel találkozhatunk, ahogy a gumik korábbi elnevezéseinek (hiperlágy, ultralágy, stb) is búcsút inthetünk. Annak érdekében, hogy a rajongók számára érthetőbbek legyenek a stratégiák, minden versenyen fehérrel jelölt kemény, egy sárgával jelölt közepes és egy pirossal jelölt lágy gumikeverékeket láthatunk majd. Ettől függetlenül a keverékek továbbra is változhatnak versenyenként, minden versenyen a öt keverék (C1, legkeményebb – C5, leglágyabb) közül három áll majd rendelkezésre.
Biometrikus kesztyűk
A versenyzőknek biometrikus versenyzőkesztyűket kell viselniük. Ennek biztonsági funkciója van, az esetleges balesetek során a mentést segíti. Az FIA biztonsági megoldásokért felelős részlege fejlesztette. A kesztyűkben szenzorok vannak, melyek monitorozzák a versenyző pulzusát és véroxigén szintjét. Ez pedig életmentő információt szolgáltathat egy komolyabb baleset esetén.
Hátsó szárnyvéglap világítás
Az autók hátuljára, egészen pontosan a hátsó szárnyvéglapokra 2 új jelzőfény került. Ennek funkciója, hogy rossz időjárási viszonyok között láthatóbbak legyenek az autók, ezzel csökkentve a balesetek esélyét. Ha az autóra intermediate, vagy esőgumi kerül fel, ezeket a fényeket kötelező bekapcsolni.
Megnövekedett üzemanyag mennyiség
A korábbi 105 kg helyett a versenyzők már 110 kg üzemanyagot használhatnak el egy verseny során. Ez lehetővé teszi, hogy kevésbé kelljen a versenyzőknek spórolni a verseny alatt, ki tudják használni a teljes motorteljesítményt.
Még erősebbek a sisakok
Új, még szigorúbb szabályok léptek életbe a bukósisakokra vonatkozóan. Nem kérdéses, hogy ez a versenyzők fokozottabb biztonságát hivatott szolgálni. 2019-től minden sisaknak az új, FIA 8860-2018 számú előírásoknak kell megfelelniük. A sisakrostély felső része 10 mm-rel alacsonyabbra került, csökkentve a kockázatát annak, hogy törmelék jusson át rajta, és a sisak anyaga is összetettebb, ellenállóbb lett.
Az autó és versenyző súlya
A versenyző súlyát most már elkülönítik az autóétól, annak érdekében, hogy a magasabb, nehezebb versenyzők ne kerüljenek hátrányba. Az autó minimumsúlyát, üzemanyag nélkül 733-ról 740 kilóra növelték, ebből pedig minimum 80 kilónak a versenyzőnek kell lennie, beleszámítva a versenyzői felszerelését és ülését. A könnyebb versenyzők ballasztot kapnak a súlykiegyenlítés érdekében. Ezt a ballasztot pedig a pilótafülke területén kell elhelyezni, így nem lehet arra felhasználni, hogy javítsanak vele az autó egyensúlyán.
További változások:
- Az autók már nem vesznek részt hagyományos gépátvételen a versenyhétvégék kezdetén. Helyette a versenyzőknek alá kell írniuk egy nyilatkozatot arról, hogy megfelelnek a szabályoknak. A versenybírák szúrópróbaszerűen bármikor bárkit ellenőrizhetnek.
- Továbbra is megmarad a verseny kockás zászlóval való leintése, de hivatalosan a verseny végét a „pepita” világító panel jelzi majd a célvonalnál.
- A nagyobb hátsószárnyak miatt a tükrök pozíciója is módosult kicsit, hogy megfelelően lásson a versenyző.
- Módosultak a fedélzeti kamerákra vonatkozó szabályok, hogy a tévés közvetítések látványosabbak lehessenek.
- Verseny újraindításakor az előzés nem megengedett addig, míg a versenyző át nem halad a célvonalon. Korábban ebben a szabályzásban a safety car vonal szerepelt.
- Egy pont jár a versenyben futott leggyorsabb körért, a versenyzőnek és a csapatnak is. Azonban csak olyan versenyző kaphat ezért pontot, aki a top 10-ben végez az adott versenyen.