Az ABB FIA Formula E bajnokság új biztonsági autójaként debütáló BMW i8 Roadster Safety Car a Monacói Nagydíj előestéjén, a Yacht Club de Monaco színpadán ünnepelte világpremierjét.
A tisztán elektromos formaautókat rajtrácsra állító ABB FIA Formula E bajnokság hivatalos autóipari partnereként a BMW i divízó az ötödik versenyszezon kilencedik futamának előestéjén, a Yacht Club de Monaco színpadán leleplezte a sorozat új biztonsági autóját. A BMW i8 Roadster Safety Car vázát, karosszériáját és hajtásláncát a mérnökök kifejezetten a versenypályás használat követelményei szerint fejlesztették tovább testvérmodellje, a BMW i8 Coupé Safety Car mintájára. A hivatalos bemutatón Pierre Casiraghi, a Yacht Club de Monaco alelnöke, Alejandro Agag, a Formula E alapítója és elnök-vezérigazgatója, valamint Dr. Robert Irlinger, a BMW i divízió elnöke is tiszteletét tette.
A BMW i divízió biztonságiautó-flottájához újonnan csatlakozó BMW i8 Roadster Safety Car (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,5 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 46 gramm / km)* a világ első tető nélküli biztonsági autója, amelynek két leglátványosabb eleme a lerövidített első szélvédő és a versenyautós légterelő szárny.
„A BMW i divízió és a Formula E elkötelezett az innováció mellett, ettől is illenek össze olyan kiválóan. A ma bemutatott biztonsági autó pedig egy újabb nagyon jó példa a két fél iránymutató szellemiségére” – mondta Dr. Robert Irlinger. A BMW i8 Roadster Safety Car megalkotásakor a BMW i divízió mérnökei, dizájnerei és kommunikációs munkatársai új távlatokba mertek tekinteni és egy abszolút egyedi járművet álmodtak valóra. A biztonsági autó mögött álló fejlesztőcsapat munkája olyan, akár egy startup cégé: tervezőmérnökeink a hétköznapi munka mellett, saját stílusuk szerint szerelték össze a modellt, ezért is van az, hogy valami egészen különleges produkcióra voltak képesek. Végtelenül hálás vagyok az FIA-nek és a Formula E sorozatnak, amiért ilyen mértékű rajongást mutatnak innovációink iránt és amiért lehetővé teszik számunkra, hogy a BMW i8 Roadster hivatalos biztonsági autóként dolgozzon” – tette hozzá a BMW i divízió elnöke.
„Szeretném megköszönni a BMW i divízió családjának és a Yacht Club de Monacónak az ABB FIA Formula E bajnokság eme újabb fantasztikus premierjét. A BMW i8 Roadster Safety Car lélegzetelállító alakot öltött – olyat, amely megkülönbözteti mindattól, amit eddig valaha láttunk, és mint ilyen, hol is lehetett volna stílususabban bemutatni, mint itt, a Monacói Nagydíjon. A BMW a kezdetek kezdetétől a sorozat hivatalos autóipari partnere, aki folyamatos támogatásával és most már versenyző gyártóként is bizonyítja az elektromos mobilitás iránti elköteleződését” – fogalmazott Alejandro Agag.
Technikai módosítások a versenypályás használat követelményei szerint
Kimagasló váz- és karosszériamerevségét tekintve a BMW i8 Roadster a biztonsági autó kiváló műszaki alapjául szolgált. A versenypályára szánt változatban jelentősebbre nem, csupán néhány apróbb változtatásra volt szükség. A BMW i8 Roadster Safety Car leglátványosabb módosítása a lerövidített első szélvédő, amely dinamikusabb kiállást kölcsönöz a modellnek. A biztonsági autó súlypontja mintegy 15 milliméterrel lejjebb került, az intenzív lassulásról BMW M karbon-kerámia sport fékrendszer gondoskodik, a biztonságot pedig FIA-által jóváhagyott bukókeret, míg a leszorítóerőt versenyautós légterelő szárny és impresszív első koptató fokozza.
A biztonsági autónak azonban szerepköréből kifolyólag is át kellett esnie néhány módosításon. Tető híján a fényhíd a hátsó légterelő szárny fölé került, jelzései így a versenypálya minden szögéből jól láthatók. A BMW i8 Roadster Safety Car ezen felül kommunikációs antennát, GPS antennát, kiterjesztett belső kommunikációs rendszert és hátrafelé néző kamerát is kapott.
A karosszériadizájn az elődmodell által kijelölt utat követi
Az ABB FIA Formula E bajnokság új biztonsági autójának másik jelentős újítása a karosszériadizájn, amely a BMW emblémájának kék-fehér színeit a BMW iFE.18 versenyautó és a BMW i8 Coupé Safety Car mintájára, a nyitott tetős mobilitás és a látványos monacói vonalvezetés párhuzama szerint ábrázolja. A kék és a lila színek a nyers energia természetes színeit, míg a narancs és zöld árnyalatok a biztonsági autó fényjelzéseit idézik. Az autón körbefutó ibolyalila mintázat a karosszériadizájn „élő”, folyamatos kapcsolatát szimbolizálja, hogyan a BMW iFE.18 versenyautó esetében is.
A BMW Group dizájnerei nagy sikerrel alkalmazzák versenypályára gurított autóikon a szélvédő előtti karosszériaelem matt fekete fényezését, amelynek tükröződésmentes felülete verőfényes napsütésben jelentősen megkönnyíti a pilóták dolgát. A BMW i8 Roadster Safety Car esetében a dizájnerek a matt felületet a „csomagtérajtó” utasoldali felére is kiterjesztették, a „szárnyszerű” mintázat így a BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster ajtajainak felnyitott állását szimbolizálja.
Az ABB FIA Formula E bajnokság futamait biztosító BMW i flottáról
A BMW i divízió az immár ötödik szezonját élő ABB FIA Formula E bajnokság hivatalos autóipari partnere. A futamokat biztosító biztonságiautó-flotta élén két modell áll: a BMW i8 Roadster Safety Car (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,5 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 46 gramm / km)* és a BMW i8 Coupé Safety Car (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,8 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,0 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 42 gramm / km)*. A flottában a versenyigazgatói autóként dolgozó BMW i3s (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,3 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km)* és az orvosi autóként szolgálatot teljesítő BMW 530e iPerformance (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,1 – 2,2 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,3 – 13,6 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 47 – 49 gramm / km)* is megtalálható.
*Az átlagos üzemanyag-fogyasztásra és kombinált károsanyag-kibocsátásra vonatkozó értékeket a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki, majd az adatokat a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) megegyező értékei szerint konvertálták át. Az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.