Robert Kubica Forma-1-es pályafutása talán legerősebb szezonját futotta a 2010-es szezonban, ám 2011 elején elszenvedett ralis balesete kishíján véget vetett karrierjének.
Orvosainak és küzdőképességének hála a lengyel versenyző azonban megmenekült, sőt mi több, idén visszatért a száguldó cirkusz mezőnyébe.
A 34 éves Williams versenyzővel Monte-Carlóban készítettünk interjút.
Robert, hosszú kihagyást követően tértél vissza a Forma-1-be, hogyan tudnád összehonlítani a sport jelenlegi képét 2010-hez képest?
Robert Kubica: A Forma-1 nagyon sokat változott 2010 óta. A három-négy legjelentősebb dolgok közül egyik mindenképpen az autók súlya, ami jelentősen emelkedett. Továbbá nagyobbak és szélesebbek lettek a jelenlegi autók, teljesen más gumikkal és más erőforrásokkal versenyzünk. Ezen dolgok kombinációja komolyan befolyásolja a vezetési stílust. A legnagyobb változásnak az autók súlyát mondanám.
Hogyan értékelnéd a visszatérésed mindezidáig?
Kubica: Egyértelmű, hogy nem vagyok könnyű helyzetben. A jelenlegi szituáció sajnos rossz fényt vet a korábbi eredményeimre és a megítélésemre is. Ez van, tovább kell dolgozunk. Nem ilyen szezonkezdetről álmodtunk.
Mit gondolsz általánosságban a Forma-1-ről, milyen irányba halad a sport véleményed szerint?
Kubica: Mindig vannak emberek, akik panaszkodnak, hogy unalmasak a versenyek, nincsenek előzések, stb. Az igazság azonban az, hogy sokkal több előzés van mostanság, mint a korábbi években – ez persze a DRS-nek köszönhető, így egy részük nem is tekinthető igazi előzésnek. Az autók megnövekedett súlya miatt másfajta megközelítéssel kell nekivágni a futamoknak, a szombati nap viszont továbbra is arról szól, hogy a lehető legtöbbet kell kihozni az autóból, szóval a Forma-1 DNS-e változatlan maradt. A Liberty érkezésével a sport próbál egyre nyitottabbá válni a szurkolók számára, ami helyes és pozitív dolog. Mindent összevetve elmondhatjuk, hogy beszélni könnyebb a dolgokról, mint csinálni őket.
George Russell személyében nagyon tehetséges csapattársad van, mennyire nehezíti meg az életed?
Kubica: Úgy gondolom, senki nem vonja kétségbe a képességeit. Szinte mindent megnyert a kisebb kategóriákban, ahol elindult. Nagyszerű dolog, hogy egy ilyen kaliberű versenyző van mellettem, a jelenlegi helyzetünkben pedig különösen fontos, hogy együtt dolgozzunk, majd egy napon a mezőny felsőbb traktusában harcoljunk.
Reálisan tekintve a Williams helyzetét, mi lehet a cél számotokra 2019-ben?
Kubica: A cél, hogy előrébb kerüljünk és megoldjuk a problémáinkat, amikkel jelenleg szembenézünk. Javítanunk kell az autó teljesítményén, de először arra kell koncentrálnunk, hogy megértsünk egyes dolgokat.
Te vagy az első lengyel Forma-1-es versenyző, milyen a versenyzői piac Lengyelországban, vannak tehetséges fiatalok, akik egy napon megérkezhetnek a Forma-1-be?
Kubica: Általánosságban elmondható, hogy nagyon nehéz megítélni egy gokartos srácról, hogy elég tehetséges-e a Forma-1-es versenyzéshez. A pozitív dolog, hogy míg az én időmben én voltam az egyetlen ember Lengyelországból, aki nemzetközi szinten gokartozott, most több tehetséges fiatalunk is van, akik dobogókért harcolnak. A fő cél számukra, hogy profi versenyzőkké váljanak, kategóriától eltekintve. Többükben is látok potenciált.
Úgy tudom továbbra is jó barátságban vagy Fernando Alonsóval, akinek idén nem sikerült megszereznie a motorsportok mesterhármasát. Szerinted visszatér még a Forma-1-be?
Kubica: Bármi előfordulhat. Fernando nagy sikereket ért el a sportban, de talán többet érdemelt volna. Amennyiben lehetősége lesz a visszatérésre egy élcsapatnál, akkor viszontlátjuk még az F1-ben. Viszont, ha nem egy top csapat hívja, akkor kétlem, hogy visszajönne. Miután visszavonulsz vagy tovább állsz, nem akarsz azért visszatérni, hogy a középmezőnyben versenyezz. Fernando nagyszerű képességeit és tehetségét tekintve egyértelműen megérdemli, hogy az élen harcoljon.
Mindig nagyszerű eredményeket értél el Monacóban, különleges helyszín ez számodra?
Kubica: Így van, különleges pálya a monacói. A körítéssel túl sokat nem foglalkozunk, mert a munkánkra kell koncentrálnunk. A régi versenygépekkel is nagyon szűk volt a pálya, kíváncsian várom, hogy a széles autókkal mennyiben változik a kihívás. Nagy feladat itt vezetni, és különösen fontos, hogy kényelmesen érezd magad az autóban.
Végül pedig szeretnék egy picit hazabeszélni, mindig nagyon sok szurkolód van a Magyar Nagydíjon. Várod már a mogyoródi hétvégét?
Kubica: Némileg hazai versenyemnek tekintem a Magyar Nagydíjat, hiszen Budapest a legközelebbi versenyhelyszín Lengyelországhoz. Nagyon sok hazai szurkolóm látogat ki a hungaroringi hétvégére, ráadásul az F1-es debütálásomra is Magyarországon került sor. Remélhetőleg idén is több ezer lengyel szurkolóval találkozom majd. Talán az autón is tudunk fejleszteni addig és jobb műsort nyújtunk számukra.