A negyven esztendővel ezelőtt megálmodott BMW Art Car egy kölni gyárépületben pózolt a BMW Group Classic közösségimédia-versenyét megnyert Stephan Bauer fényképezőgépének.
„Imádom ezt az autót. Sokkal sikeresebb, mint maga a műalkotás” – így vélekedett Andy Warhol, miután festőecsetével egyedivé varázsolta a BMW M1 sportautót. És noha a BMW Art Car kollekció negyedik tagja kevesebb, mint fél óra alatt készült el, a középmotoros egyéniséget övező rajongás még negyven év távlatából is töretlen. Az Egyesült Államokban született, világhírű Pop Art művész a kor autórajongóinak szenvedélyében osztozott, guruló műalkotásának varázsa így időtlen klasszikusként ejti rabul a vezetés szerelmeseit. A rajongók többsége Andy Warhol munkáját tekinti a BMW Art Car kollekció legfényesebb pontjának, nem csoda hát, hogy álmai témájaként a müncheni gépkocsi-fotográfus, Stephan Bauer választása is erre a BMW M1 modellre esett. A huszonkilenc éves művész tavaly a BMW Group Classic „Shootout 2018” elnevezésű közösségimédia-versenyének győzteseként tűnt fel, megnyerve a negyedik számú BMW Art Car exkluzív fotózásának lehetőségét. A fényképek, amelyek merőben új megvilágításba helyezik a BMW modelltörténetének legendás négykerekűjét, az Andy Warhol munkásságát dicsérő BMW M1 negyvenedik születésnapját ünneplik.
A BMW Group Classic, a BMW Culture, a BMW Motorsport, a BMW M GmbH és a BMW leányvállalatai világméretű közösségimédia-versenyt hívtak életre tavaly az Instagramon „Shootout 2018” elnevezéssel, amelyre öt fotóművész nevezte be klasszikus BMW modellekről készített legjobb alkotásait. A látványos fordulókkal a bajor prémiumgyártó a BMW elmúlt száz évének legsikeresebb motorsport-sikereit és kimagasló rekordjait helyezte a fiatal közösségimédia-felhasználók figyelmének középpontjába. A verseny győztese egy exkluzív fotózás lehetőségét nyerte, amelynek témájául a művész a BMW Group Classic bármelyik modelljét választhatta. Stephan Bauer választása a 470 lóerő maximális teljesítményre képes benzinmotorral szerelt BMW M1 versenyautóra esett: négy évtizeddel ezelőtt a modell nem csupán a Procar sorozatba, de Andy Warhol munkájának köszönhetően a Pop Art művészeti irányzat történelemkönyvébe is benevezett.
Az exkluzív fotózás helyszínéül szolgáló kölni gyárépület kiválasztásával Stephan Bauer látványos kontrasztot hozott létre a rikító színekkel megálmodott BMW Art Car és az elhagyatott épület fakó szürkesége közé, egy későbbi kültéri fotózáson pedig lézerfényekkel burkolta misztikus környezetbe a BMW M1 sportautót. A legendás négykerekű mindkét beállításban egy eddig ismeretlen oldalát fedte fel a fényképezőgép előtt. A végeredmény a BMW Group Classic Facebook-oldalán (https://www.facebook.com/BMW.Classic/) és Instagram-oldalán (https://www.instagram.com/bmwclassic/) is megtekinthető.
Andy Warhol guruló műalkotásának fényképezése egy valóra vált álomnak bizonyult Stephan Bauer számára. Annál is inkább, mert a modell elkészültekor maga az alkotó is jelentősen megnehezítette a fotóriporterek dolgát: a negyedik BMW Art Car bemutatásakor a fényképezőgépek jóformán még be sem kapcsoltak, mire Andy Warhol már végzett is a szivárvány színeiben pompázó alkotással. Mint azt egy későbbi interjúban elmondta, rendkívüli munkatempójával a művész a műalkotás üzenetét kívánta nyomatékosítani. „Arra törekedtem, hogy munkámmal visszaadjam a sebesség élményét, hiszen amikor egy autó gyorsan megy, a vonalak és a színek is elmosódnak” – fogalmazott Andy Warhol.
Az utolsó ecsetvonás után nem sokkal a guruló műalkotás valódi körülmények között is bizonyíthatta sebességét: 1979. júniusában a 76-os rajtszámmal felvértezett BMW M1 rajthoz állt a Le Mans-i 24-órán megmérettetésen. A német Manfred Winkelhock, a francia Hervé Poulain és honfitársa, Marcel Mignot végül kategóriája második helyére és az abszolút tabella hatodik fokára hozta be a negyedik BMW Art Car modellt.