A BMW Group Rosslyn-i gyárában október 8-án leplezték le az 1970-es években épült versenyautó-legenda, a BMW 530 Motorsport Limited Edition egyetlen fellelt közúti példányát, amelyet egy éven át újítottak fel.
2019. október 8-án hazatért egy legenda: az 1970-es években épült BMW 530 MLE egy minden részletre kiterjedően felújított példánya begurult a BMW Group Rosslyn-ban működő dél-afrikai gyárába, ahol több mint negyven évvel ezelőtt látott napvilágot. Az ikonikus négykerekű ráadásul a gyár azon négy munkatársával is találkozhatott, akik anno megszületésénél is ott voltak: William Mokwape, Walter Mahlangu, Jacob Matabane és Cassie Calaca már a ’70-es években is a BMW Group Rosslyn-i gyárában dolgozott, így amikor a dél-afrikai Custom Restorations restauráló mestere, Luis Malhou felkereste őket, önzetlenül segítettek a legendás versenyautó felélesztésében.
„Nem csupán a BMW 530 MLE az egyetlen legenda, amely nálunk látott napvilágot” – mondta Johan Mouton, a BMW Group Rosslyn-i gyárának technikai és logisztikai igazgatója a felújított versenyautó leleplezése alkalmából megrendezett eseményen. „A BMW 3-as sorozat E30 kódnéven ismert, második generációja, a Gusheshe – különösképpen a 325iS és a kizárólag Dél-Afrikának készült 333i – is itt gurult le a gyártósorról, immár több mint harminc évvel ezelőtt. Olyan vállalat vagyunk, amely a jövőbe tekint, de ettől még óriási büszkeséggel tölt el minket az, ahonnan jöttünk” – tette hozzá Johan Mouton.
„A BMW 530 MLE kiválóan bizonyította, hogy a versenypályán zajló események mekkora hatást gyakorolnak a motorsport-rajongó közönségre: a kiélezett versenysorozatokban tökéletesen megmutatkozott a sorozatgyártásban kínált újdonságok teljesítménye. Akkoriban a BMW 530 MLE az „Aki szombaton nyer, az hétfőn elkel” vásárlói filozófia iskolapéldája volt. A modell ráadásul egy csapásra olyan sportos márkává emelte a régióban a BMW Dél-Afrikát, hogy komoly riválisként számoltak vele a versenypályákon. Az M mind a mai napig a világ legerősebb betűje” – fogalmazott Tim Abbott, a BMW Group Dél-Afrika elnök-vezérigazgatója.
Legenda születik
Amikor az 1970-es évek közepén a BMW Dél-Afrika elhatározta, hogy beszáll a motorsport élvonalába, az első útja a világhírű pilótához, a BMW Motorsport igazgatójaként dolgozó Jochen Neerpasch-hoz vezetett. Nem sokkal később a BMW 5-ös sorozat első generációjának (E12) két képviselője rajthoz állt a sorozatgyártásban kínált, ámde némileg módosított gépkocsik dél-afrikai etalon megmérettetésén (Modified Production Series): 1976-ban a BMW 530 Motorsport Limited Edition (MLE) a tizenöt egymást követő futam mindegyikét megnyerte, három év alatt pedig három abszolút bajnoki címet bezsebelt. Az 1985-ben visszavonult BMW 530 MLE mind a mai napig a BMW 5-ös sorozat történetének legsikeresebb versenyautója.
A modell motorsport-kvalifikációjához azonban elengedhetetlen feltétel volt, hogy a BMW Dél-Afrika minimum száz darab sorozatgyártásban kínált verziót adjon el belőle. A közútra engedett limitált széria tagjait a BMW Motorsport fejlesztette ki és a BMW Group Rosslyn-ban működő gyára készítette el – az 1976-os első felvonás során 110, az 1977-es második felvonás során pedig további 117 példányt. A motortérben a 3.0 liter hengerűrtartalmú, soros hathengeres benzinmotor 147 kW / 196 lóerő maximális teljesítményű és 277 Nm csúcs forgatónyomatékú verziója dolgozott, amellyel a BMW 530 MLE 208 km/órás végsebességre és 9,3 másodperc alatt abszolvált 0-100 km/órás sprintre volt képes. A modell a BMW versenyautó-alapokra épített, közútra finomított modellsorozatainak sikertörténetét is megalapozta.
A 100-as sorszámú autó
A BMW Dél-Afrika több éven át tartó kutatómunka után talált rá 2018-ban az egyetlen olyan BMW 530 MLE modellre, amely túlélte a ’70-es évek extázisát. A 100-as sorszámú autó Peter Kaye-Eddie versenyautó-pilóta garázsában állt, az eredetileg összeszerelt motorral.
A Rosslyn-ban gyártott BMW 530 MLE versenyautókon egyedülálló súlycsökkentő intézkedéseket tettek a készítők: több helyen kézzel kifúrták a karosszériát és a pedálokat, kézzel működtethető ablakokat építettek be légkondicionáló berendezés nélkül, Mahle keréktárcsákkal.
Dél-Afrikában hosszú évtizedekre visszanyúló hagyománya van a ritka és különleges BMW limitált szériáknak. 1973-ban a Rosslyn-i üzem az első Németországon kívüli BMW-gyárként kezdte meg működését, ahol 1990-ig számos speciális, helyi piacra gyártott modell látott napvilágot. A rákövetkező években a BMW módszeresen felújította ezen különlegességek egy-egy példányát, így többek között egy BMW 333i modellt is.