Az Alpha Tauri (Toro Rosso) csapatmenedzsere, Graham Watson elárulta, hogyan követik figyelemmel a többi csapat rádióforgalmazását a versenyek alatt.
A 2007-es kémbotrány óta a csapatok nagyon érzékenyek bárminemű kutatásra avagy ‘hallgatózásra’. Abban a bizonyos évben a McLaren és a Ferrari főszereplésével egy elég súlyos ügy körvonalazódott ki. A brit csapat akkori főtervezője Mike Coughlan olyan dokumentumokat kapott Nigel Stepney-től, amik a vörös konstrukció okosságait tartalmazták. Mikor hivatalosan is kimondták, hogy kémkedés történt, a wokingi csapatot kizárták a konstruktőri bajnokságból, és 100 millió dollár pénzbírság befizetésére ítélték. Ugyanakkor a kutakodás és a másik csapat megoldásainak felderítése mindig jelen volt a sportágban. A tesztidőszak alatt a csapatok képviselői gyakran nézegették riválisuk autóit egészen közelről. Ettől az évtől a takaró paneleket betiltották, így az alakulatoknak egyszerűbb dolga lesz, hiszen kendőzetlenül figyelhetik a riválisokat.
A versenyhétvégék alatt azonban a rádióforgalmazásra összpontosítanak leginkább a csapatok. Watson, aki a Benettonnál és a Brawn GP-nél is megfordult a Motorsport-Total.com-nak elmondta, hogyan zajlik a folyamat és mikre figyelnek igazán:
,,Van egy részlegünk ami ezzel foglalkozik a gyárban, ugyanakkor vannak embereink a versenypályákon is akik az összes csapat rádióforgalmazását figyelik. Összesen 12 embert érint ez a feladatkör.” -árulta el az új-zélandi szakember.
,,Általában két-három csapatot osztunk egy embere, így figyelni tudnak a kulcsszavakra. Természetesen rengeteg irreleváns beszélgetés zajlik le, így az embereink csak a bizonyos szóösszetételekre összpontosítanak és azokkal dolgoznak tovább.”
Mindezt teszik teljesen legálisan, ugyanis a csapatok is a Formula 1 által sugárzott hivatalos rádióforgalmazásokat hallgatják.
,,Minden csapatnak meg van arra a lehetősége, hogy meghallgassa a többiek kommunikációját – folytatja Watson – ám ezek a lehetőségek csak a versenyhétvégéken állnak a rendelkezésünkre, Barcelonában a téli tesztidőszak alatt erre nincs lehetőség. A versenyen természetesen arra vagy kíváncsi, hogy a többiek mikor mennek ki a bokszba, vagy melyik autóval van probléma, mikor kell óvniuk a gumikat és a fékeket, vagy épp mikor spórolnak az üzemanyaggal.”
Természetesen az Alpha Taurit elsősorban a körülöttük lévő csapatok információi érdeklik igazán, nem a top istállók.
,,Azokra az alakulatokra fókuszálunk, akikkel direkt kapcsolatba kerülünk a versenyek során. A Mercedes például nem igazán van ránk hatással, de a Racing Point, a Haas vagy a Renault már igen.”
Korábban más taktikát alkalmaztak az istállók. Az 52 éves szakember elmondta, lehetőségük volt arra, hogy egy kattintással, azonnal az ellenfelük rádióját hallgassák le, ám ez az opció már megszűnt azóta, mióta titkosították az egészet.
,,Egy digitális rendszert használunk a titkosításra, így minden csapatnak megvan a saját titkos frekvenciája. Ezért a hivatalos forgalmazáson kívül nem kellene semmit hallanunk. Ám, ha szerencsés vagy, akkor elkaphatsz pár információt, ám ez nem gyakori jelenség.”
Watson beismerte, sokkal egyszerűbb lenne a feladatuk, ha a csapatok teljes beszélgetését, – amit a bokszban folytatnak le, cenzúra nélkül – megkapnák. Különösen a szezon első harmadában jönnének jól az információk, ugyanis akkor még az erősorrend nincs teljesen „kőbe vésve”.
,,Összességében nagy segítség lenne, ugyanis a gyors köröknél mindig nehéz megmondani, mennyi üzemanyaggal mentek a többiek.”
A 90-es években sokkal egyszerűbb volt lehallgatni a másik rádiókommunikációját. A kémkedés abban az időszakban valóban ilyen formában zajlott le.
,,Oh, igen igen. Az emberek folyamatosan frekvenciákat váltottak és próbáltak más csatornákat fogni, hogy lehallgassák a többi csapatot. Igen, ezek valóban megtörténtek. – ismerte el nevetve Watson.