Alig pár nappal a a 70 éves F1 legfurcsább szezonjának a kezdete előtt a szlovén Avtomanijás srácok Spielberg felé vették az irányt. Az már ismert, hogy a száguldó karavánnál sosem látott intézkedéseket foganatosítanak, azért, hogy egyáltalán megkezdődhessen a szezon. Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Hétfőn, alig pár nappal az első versenyhétvége előtt egyáltalán nem emlékezteti semmi sem a környékre tévedőt arra, ami itt tavaly volt.
A réten trágyáznak, hiszen nincsenek parkoló autók, vagy sátrak idén. A főbejárathoz vezető út teljesen üres, és még az eső is szinte elmossa. Nincsenek a versenyt hirdető plakátok mindenfelé, hiszen zárt kapus lesz a futam, nézők nélkül.
Amint a kollégák ráfordultak a pályához vezető útra, amely már a pálya része, egyből egy maszkos biztonsági megállította őket. Hagytak helyet maguk mellett még teherjárműveknek is. A Renault felszerelését szállító kamion épp akkor ment be mellettük. Tavaly ilyenkor még el lehetett jutni gyakorlatilag kedden is a főépületig, idén itt ért véget a felfedező körút.
Amint a képeket készítő kolléga kiszállt az autójukból, hogy közelebbről is fényképezhessen, az őr felszólította, hogy ne közelítsen. Pár méteres távolságból kommunikáltak egymással. Elmondta, hogy semmi esetre sem közelíthet jobban, még maszkban sem. A Forma-1 egy tökéletesen zárt körzetet próbál kialakítani a pálya körül. Nyugodt beletörődéssel fogadta a kolléga érvelését, mely szerint az elmúlt 20 évben járnak erre a versenyre, majd közölte, hogy a napokban csak szigorodni fog az ellenőrzés. Szerinte jövőre talán azért már minden a megszokott lesz majd.
A főépület tetején, ahol a sajtószoba is található láthatóan világítottak, de idén nem igazán volt akkreditációs lehetőség. Csak általuk kiválasztott médiával dolgozik együtt most a FIA, egyelőre nem tudni, hogy meddig.
Mivel a kolléga úgy ismeri Spielberget mint a tenyerét, ismert ezért pár trükköt, hogy mégis hogy lehetne jobban megközelíteni a versenypályát. A pálya feletti gazdaságok előtt gond nélkül lehet autózni, de figyelmeztető táblák vannak mindenfelé. Közlekedni itt csak különleges engedéllyel lehet. Ezt a felső részt is őrzi azért egy biztonsági őr, pedig innen rálátni a rajt-cél egyenesre vezető kanyarra. Oda, ahol látható az osztrák zászló is felfestve, valamint a tribünök. 500 méterrel korábban van ugyan egy erdei ösvény a bokrokon át, de feltehetően hamarosan szintén biztonsági őrök veszik majd birtokba. A királykategória semmit sem bíz már a véletlenre, hiszen egy újabb kudarc a csőd szélére sodorná a sportágat.
Most gyakorlatilag mindenki csak monitorokon és a televíziós közvetítésen keresztül nézheti majd a hermetikusan lezárt rendszert, ahol a versenyek rajongók és újságírók nélkül zajlanak. Jelenleg csak szép emlék a szokásos nyüzsgés, amikor megérkezel a versenypályához, akkreditálsz, megkapod a külön úthasználatra jogosító matricádat, miközben hömpölyög a tömeg a Red Bull Ringre.
Lehetne vitatkozni arról órákig, hogy mennyire is ésszerűek ezek az intézkedések, és valóban indokoltak-e, ugyanakkor alig egy órával korábban a festői Wörthi-tónál Európa minden szegletéből lehetett találkozni turistákkal, leírhatatlan nagyságú a tömeg, és egyesek még maszkot sem hordtak…