A Forma-1 komoly kritikára számíthat a dohánygyárak jelenléte kapcsán, mivel a Ferrari és a McLaren is folytatja az együttműködést dohányipari partnereivel.
A dohányreklámok évek óta tiltottak a Forma-1-ben (is), azonban a Ferrari továbbra is bartnerkapcsolatban áll a Philip Morris Internationallel (PMI) a „Mission Winnow” kampánnyal, illetve a McLaren partnere a British American Tobacco (BAT), ők a „A better tomorrow” szlogent használják. Mindkét esetben azt állítják, hogy nem történik dohányreklám, hiszen semmilyen terméket nem népszerűsítenek és nem kampányolnak a dohányzás mellett. Azonban elegendő a problémához az is, hogy a közönség tudja, hogy a szlogenek dohányipari vállalatoktól származnak.
A Formula Money pénzügyi elemzői szerinte a PMI és a BAT arra használják a két F1-es csapatot, hogy kijátsszák dohányreklámokra vonatkozó tilalmat.
A ’60-as évektől a 2000-es évek közepéig, annak betiltásáig, a Forma-1-ben mintegy 4,4 milliárd dollár értékben volt jelen dohányreklám.
A PMI „Mission Winnow”-ja most állítólag 150,3 millió dollár, a BAT „A better tomorrow”-ja pedig 27,6 millió dollár értékű.
A kutatások szerint még egy közvetlen dohányreklám nélkül is bőven megéri e vállalatoknak jelen lenni a Forma-1-ben, felülni azok eseményeire, sikereire, és általuk eljutni több millió emberhez.
A BAT azonban idén már konkrét terméket is feltüntetett az autókon.
„2020-ra a BAT jelentősen kibővítette a McLaren szponzorációját” – áll a jelentésben. „Majdnem kétszer annyi márka volt az autókon a szezonnyitón, Ausztriában, ugyanis a Velo nevű terméküket reklámozták (dohánymentes nikotin rágó(?)). E bővített branding értékét 40 millió dollárra becsülik, ezzel pedig 2020-ra 115 millió dollárra nőtt a dohányipari vállalatok költése az F1-ben.”
A jelentés azt várja, hogy az F1 irányító testülete, az FIA tegye ezért felelősségre vonhatóvá a csapatokat.
„Az FIA #PurposeDriven (célvezérelt) nevű kezdeményezésével a társadalom előremozdítását szeretné promótálni. Ez lehetetlen, amíg engedik, hogy az egészségügyi, környezeti és gazdasági károkhoz hozzájáruló dohánygyártók továbbra is részt vegyenek az F1-ben.”
„A PMI és a BAT nem változtak: több százmilliárd cigarettát gyártanak le és adnak el évente, miközben több, mint 8 millió ember hal meg a dohánytól, minden évben.
„Az új termékeik sem biztonságosak: A dohányfogyasztásnak nincs biztonságos módja. Röviden, a vállalkozásaik továbbra is addiktív és káros termékeket állít elő és értékesít, gyakran gyermekeket és fiatalokat célozva.”