back to top
KezdőlapFormula 1A Ferrari legnagyobb botrányai a Forma-1-ben

A Ferrari legnagyobb botrányai a Forma-1-ben

-

A Scuderia Ferrari a kezdetek kezdete óta jelen a Forma-1-ben, és az elmúlt 70 évük valóságos hullámvasúttal ér fel. A széria legsikeresebb csapatként számtalanszor okoztak örömet a rajongóiknak, de voltak olyan esetek, amikre minden bizonnyal nem büszkék Enzo Ferrari örökösei.

A racingnews365.com összeszedett hét olyan történést a vörösök életéből, amely igencsak kiverte a biztosítékot sokaknál.

Villeneuve kontra Pironi

Az 1982-es San Marinói Nagydíjat Gilles Villeneuve vezette, csapattársa Didier Pironi előtt. A csapat utasította a párost, hogy vegyenek vissza a biztos előny tudatában, és ne csatázzanak egymással, abban a sorrendben érjenek célba, ahogy voltak. Pironi ezt azonban másképp gondolta, figyelmen kívül hagyta a csapat utasításait és megelőzte a kanadai csapattársát és megnyerte a versenyt. Ennek hatására Villeneuve nagyon megorrolt a franciára. Kibékülni már sosem tudtak, mivel Villeneuve a soron következő Belga Nagydíj időmérő edzésén halálos balesetet szenvedett… Sokak azonban úgy vélik, hogy az imolai incidens is közre játszott a tragédiában, mivel ezért revansot akart venni Pironin, így minden határt átlépve igyekezett gyorsabb lenni a társánál, aminek a vége a halálos baleset lett.

Kémbotrány

A 2007-es idény nem csak a pályán történtek miatt marad emlékezetes, hanem azon kívül is. Ekkor robbant ki ugyanis a Forma-1 történetének egy legnagyobb balhéja, ami egyben az egyik legvitatottabb sztori is. A Ferrari alkalmazásában álló Nigel Stepney ugyanis szigorúan titkos információkat adott a rivális McLaren csapatnak. Ennek hatására a csapat azonnali hatállyal kirúgta Stepneyt, a McLarent kizárták az az évi konstruktőri bajnokságól, és példátlan nagyságú, 90 millió eurós pénzbüntetéssel is sújtották őket. Noha a Ferrari ebben az ügyben áldozat volt, mégis részesei ily módon ennek az incidensnek.

Barrichello az utolsó centiken engedi el Schumachert

Michael Schumacher úgy vágott neki a 2002-es szezonnak, hogy zsinórban harmadszor szerezhet világbajnoki címet a Ferrarival. Az Osztrák Nagydíjra a német kényelmes, 21 pontos előnnyel érkezett a legközelebbi riválisai előtt. Az egész hétvégét azonban a csapattársa Rubens Barrichello dominálta, megszerezte a pole-t is, és a futamot is végig vezette, leszámítva az utolsó kört, annak is az utolsó métereit. Barrichello azt az utasítást kapta, hogy engedje el az akkor még négyszeres világbajnok csapattársát, aki ennek csak a célvonal előtti utolsó métereken tett eleget. Ez a döntés hatalmas negatív visszhangot váltott ki a rajongókból, és ennek hatására a következő idénytől betiltották a csapatutasításokat a Forma-1-ben. A dobogón Schumacher engedte, hogy Barrichello álljon a legmagasabb fokra, illetve az első helyezettnek járó trófeát is átadta neki.

Schumacher bajnoki címet eldöntő ütközése 1997-ben

Michael Schumacher egyetlen egy ponttal vezetve érkezett meg az 1997-es szezon utolsó futamára Jerezbe, Jacques Villeneuve előtt. Ez pedig azt jelentette, hogy aki a másik előtt végez, az lesz a bajnok. A verseny 22.körében a német vezetett, akit közvetlenül követett a bajnoki riválisa. A kanadai a Dry Dac kanyarba érve bebújt a Ferrari mellé, ám Schumacher szándékosan hamarabb fordult, ezzel eltalálva a Williams oldaldobozót. Schumacher e manőver hatására fel kellett, hogy adja a futamot, míg Villeneuve pedig lassabb tempót autózva felért a dobogóra és megszerezte karrierje egyetlen bajnoki elsőségét. Schumachert a futam után két héttel kizárták emiatt a manővere miatt az egész pontversenyből, így máig ő az egyetlen versenyző, akit egy komplett bajnoki pontvadászatból zártak ki.

Monacói „blokád”

Ennek a történetnek is a hétszeres világbajnok a főszereplője. A 2006-os verseny időmérőjén Schumacher állt az élen, és már csak az utolsó próbálkozások voltak hátra. A német az utolsóelőtti kanyart azonban elfékezte, és a szalagkorlátban végezve állt meg a pályán. Fő riválisai, így Fernando Alonso is a német mögött volt a pályán, aki emiatt nem tudott javítani. A kvalifikáció után a versenybírok szándékosság miatt elvették Schumachertől az első rajtkockát és a rajtrács végére száműzték. Azóta pedig már kiderült, a hétvége előtt Ross Brawn és Michael Schumacher közösen álltak elő ezzel az ötlettel, de a brit nem hitte, hogy a versenyzője komolyan meg is fogja ezt csinálni.

„Alonso gyorsabb nálad”

A 2010-es Német Nagydíjon nagyon közel állt Felipe Massa ahhoz, hogy a súlyos hungaroringi balesete után először nyerjen F1-es futamot. Azonban a versenymérnöke Rob Smedley a 49.körben a következő, azóta legendássá váló mondatot mondta a brazilnak: „Fernando gyorsabb nálad, érted?!” Massa ezután lelassított és elengedte Alonsot, aki meg is nyerte a versenyt. Sokan ezt – tiltott – csapatutasításnak vették, de a Ferrari végül megúszta a szigorú büntetést, és „csak” százezer dolláros büntetést kellett kifizetniük. Massának végül nem jött össze a balesete után az áhított futamgyőzelem, hiába volt a mezőny tagja 2017-ig.

Szabálytalan erőforrás?!

Az olaszok legfrissebb botránya pedig 2020-ra datálható. A Ferrari rendelkezett a legerősebb motorral 2019-ben, de annak legalitása számos kérdést vetett fel. E vizsgálat zárult le 2020 elején, amikor is a téli tesztek során az FIA bejelentette, hogy megállapodtak az olaszokkal, de ennek részletei titkosak, emellett pedig egy direktívával tettek pontot a kérdések végére. Ennek eredménye pedig az lett, hogy a legerősebb motor helyett a leggyengébb volt az övék, és ennek hatására 1980 óta a legpocsékabb szezonjukat teljesítették a vörösök.