Autóbemutatót tartott László Martin, aki Berendi Dávid navigálásával teljes szezont megy az ERC3 Junior kategóriájában. A versenyautójukkal visszatértek a francia vonalhoz, egyévnyi Fordos kaland után újra Peugeot-ra esett a választás, a 208 Rallye4 a TRT műhelyében épült és a Topp Cars készíti fel a versenyekre.
„Strapabíróbb autónak gondoljuk, mint a Fordot” – mondta a pilóta az online autóbemutatót követően, a pécsi Peugeot szalon kényelmes kanapéján. „Egy teszten vagyunk túl, de már ott úgy éreztem, hogy robosztusabb autó, mint a Ford. Nagyon kemény pályák várnak ránk az ERC murvás futamain, és azt gondolom, hogy a Ford ott már nem lenne elég ütőképes autó. Az egy éves fordos tapasztalattal a hátam mögött tudom, hogy az egy utcai alapokra épített autó. A Peugeot ellenben egy ralira épített kocsi, sok motorsportos alkatrésszel, és ez érződik is rajta.”
A pécsi versenyző egy véletlen folytán választotta a szintén baranyai Topp Cars csapatot. Természetesen ismerték egymást, de a konkrét kapcsolat a véletlennek köszönhető.
„A facebookon láttam, hogy feltették az autót, mivel az ifjabbik Topp Zoli ismerősöm. Ez után kerestem meg őket, hogy beszélgessünk, és innen indult az egész” – mondta László Martin. „Természetesen a csapat eddigi referenciái is meggyőzőek, az hogy Herczig Norbert velük folytatja, vagy hogy Jan Kopecky az ő autójukkal megy, magáért beszél.”
A hatfutamos ERC3 junior bajnokságban négy aszfaltos és két murvás verseny szerepel a programban. A legjobb öt eredmény számít az év végi értékelésben, a bajnok pedig 2022-ben három versenyen elindulhat egy Ford Fiesta Rally3-as versenyautóval.
„A Rally Hungary, a Barum Rally és a Róma Rally az a három verseny ahol már indultam, így azokat már ismerem. Igaz a Barumon még nagyon a pályafutásom elején, így ott még csak puhatolózás volt. Tavaly Rómában egy ERC3 harmadik helyet értünk el, ott azt hiszem megvan a kellő rutinunk. Nyíregyházán tavaly nagyon sok műszaki gondunk volt, így akkor nem sikerült jó helyen célba érnünk” – foglalta össze az eddigi ERC tapasztalatokat a versenyző.
Aszfaltos rutin tehát van, de két murvás futam is lesz a bajnokságban, és legalább az egyiken jó eredményre lesz szükség. „Két nagyon durva murvás futam vár ránk. A lengyel futam – az amit a WRC is használt eddig -, és a Liepaja Rally. Lettországban ráadásul olyan murvás pályák várnak ránk, amilyenek itthon nincsenek is, mert nagyon nagy sebességű murva, ahol szinte mindenhol ötödik fokozatban megyünk. Ilyent eddig kis túlzással képen sem láttunk.”
„Kettő tesztet tervezünk. Hétvégén indulunk Orfűn, utána pedig szeretnénk egy veszprémi tesztet. Ezen kívül Lengyelországban, júniusban a verseny előtt egy héttel tudunk még egyet tesztelni. Nem tudom, hogy elég lesz e, de nagyon remélem, hogy igen. Itthon szeretnénk sokat menni, ott pedig a már a pályára való konkrét beállításokra helyezzük a hangsúlyt.”
A versenytársak tekintetében is ugrás lesz az ismeretlenbe az idei ERC3 Junior bajnokság, mert még nem jelentették be az összes résztvevőt.
„Ebben a kategóriában a 27 év alattiak versenyezhetnek és az a szerencsénk, hogy akik itt mentek, sok tapasztalatuk van, ők már idősebbek, így kiestek ebből a kategóriából. Az eddig nyilvánosságra hozott indulók, hozzánk hasonlóan nem túl nagy tapasztalattal rendelkeznek, így nagyon nagy csatákra számítok” – mondta László Martin, és a felkészülésről is ejtett pár szót.
„Heti hat napon át edzek, sokat futok, odafigyelek az étkezésemre, mert a hosszú távú versenyeken nagyon fontos a megfelelő kondíció. A fizikai felkészülés mellett a mentális felkészülés is nagyon fontos. A belső kamerás felvételek elemzése mellett a navigátorommal is sokat beszélgetünk a lehetséges forgatókönyvekről, arról, hogy mikor mit fogunk csinálni egy-egy versenyen. Csapatvezetőnk, a kétszeres Európa-bajnok Bessenyey Zoltán is rengeteg hasznos tanáccsal lát el minket. Azt hiszem a felkészülésünk terén mindent megteszünk a sikerért.”
Ralis berkekben nem szívesen nyilatkoznak konkrét célokról, hiszen rengeteg olyan külső tényező van egy-egy futamon, amit nem tud befolyásolni a versenyzőpáros. A László Martin – Berendi Dávid duó is óvatos, amikor a konkrét célokról kell beszélni.
„Az első két murvás futamon az a legfontosabb, hogy célba érjünk. Lengyelországban talán könnyebb dolgunk lesz, azok a pályák hasonlítanak a veszprémi pályákhoz, ahol már versenyeztünk. A Liepaja Rally pedig ahogy mondtam, ugrás lesz az ismeretlenbe. Nekünk az aszfalton lesz keresnivalónk, ott lehetünk igazán versenyképesek. Alapvetően maximalista típus vagyok, magammal kapcsolatban ritkán vagyok teljesen elégedett, mindig látom, hogy hol lehetne javulni. A célunk az, hogy a kategóriánkban a dobogón végezzünk év végén. Az álom természetesen az, hogy megnyerjük az ERC3 Juniort, ezért fogunk dolgozni és küzdeni, még akkor is, ha tudjuk, hogy rengeteg tanulnivalónk van.”
Teszt:
László Martinra egy irigylésre méltó program is vár, jövő kedden Jan Kopecky mellett utas lehet a Topp Cars tesztjén. Amellett, hogy nagy élményre számít, hiszen Kopeckynél jobban a világon szinte senki sem ismeri jobban a Fabiát. Néhány trükköt is el akar lesni a világsztártól. „Nem az utat fogom nézni, hanem azt, hogy mit csinál, hogyan vezet. Emellett arra is kiváncsi vagyok, hogy hogyan jön el egy tesztre, mit csinál, hogyan dolgozik együtt a mérnökével. Azt hiszem, ebből tudok majd nagyon sokat tanulni.”
Az édesapa:
László Zoltán is ott volt fia autóbemutatóján, ahol szokása szerint a háttérben maradva figyelte az eseményeket, de látszott rajta, hogy elégedett azzal, amit lát. „Martinra bíztam a választást, igyekeztem nem befolyásolni a döntésben. Finoman terelgettem csak, de nagyon örülök, hogy így alakultak a dolgok. Azt hiszem minden téren jó döntést hozott, a navigátor, az autó és a csapat is a lehető legjobb lett.”
László Zoltán együtt versenyez majd fiával, ő az első Ford Fiesta Rally3 volánja mögött indul majd az ERC futamokon. Az ERC előtt azonban előbb egy Orfű Rally, majd a hazai szezonnyitó verseny, ezt követően pedig a Horvát WRC futam vár rá.