A Formula E valenciai versenyén enyhén szólva sem a versenyzés minősége volt a fő tényező, ami meghatározta a végeredményt.
A szabálykönyv
A Gen2 éra elején a hatékonyabb akkumulátor-kihasználás miatt nemcsak, hogy az autócsere, hanem a spórolás is kikerült a képletből. Mivel szinte minden versenyen volt safety car, a pilóták megspórolták a lassabb periódusok alatt a kellő energiát, és a maradék időben teljes gázzal mentek.
A stratégia emiatt szinte teljesen értelmetlenné vált, ezért az FIA hozott egy szabályt. Eszerint minden biztonsági autó mögött töltött perc után (a Formula E versenytávját időben határozták meg) egy kilowatt energiával kevesebb áll a pilóták rendelkezésére.
Nem hibátlan a rendszer
Ez mind szép és jó, azonban szombati Valencia E-Prix futamon a verseny késői szakaszában is volt safety car, így csak az utolsó körökben derült ki, ki mennyi energiával gazdálkodhat.
Ennek eredményeként csak néhány autó jutott el versenytempóban a kockás zászlóig, míg a többiek túl sok energiát használva, lassan vagy egyáltalán nem teljesítették az utolsó kört.
A huszonnégy fős mezőnyben öt kizárás, hét kiesés és három „nem értékelhető” eredmény született. Az utolsóként beérő Jake Dennis nyolcadik lett, tehát nem osztották ki az összes bajnoki pontot.
Túl sok a csavar?
Megszokott tény a Formula E versenyein, hogy a sok utólagos büntetés és kizárások miatt csak napok elteltével derült a tényleges végeredmény.
A sorozat első pilótája és egyik bajnoka, Lucas di Grassi szezonbeli legjobb eredményét szerezte a nagy kavarodással, de ő is változást akar.
„Próbáltam elmagyarázni az anyukámnak, de nagyon nehéz. Hiszem, hogy a technikai és sportszabályzat egyszerűbb és egyenesebb lehet.”
„Ahogy a teniszmeccs is három vagy öt szettig megy, a versenynél is körökkel kéne kijelölni ezt. Akkor egyértelmű, könnyű és egyszerű, nem pedig a versenyigazgató dönti el, mi történik.” – fejti ki véleményét a brazil.
„Muszáj lenne tudnunk, mi fog történni egy olyan esetben, mint ma. Akár a következő versenyen is megtörténhet, de ha túl sok energiát spórolunk, és megmarad, mi nézünk majd ki ostobán.”
„A TV nézők össze vannak zavarodva, és ez jogos, néhány ember, aki itt dolgozik a Formula E-ben ugyanígy érez.”
A Formula E tavalyi bajnoka, Da Costa kevesebb, mint 20 másodperccel kezdett új kört, és ezzel hosszabbította meg a versenyt egy kulcsfontosságú fordulóval.
A portugál komikusnak titulálta a történteket, és kifejtette, nem tehetett ellene semmit.
Az FIA szintén elítélte a történeteket, hiszem az idei szezonra biztosítottak világbajnoki rangot a sorozatnak.
„Hogy félünk-e a negatív visszhangtól? Egyrészről igen, mert sokan fogják azt mondani, hogy egy ilyen verseny frusztráló. Reméljük, hogy mindenki tanul az esetből és többször nem találkozunk hasonló problémával.” – jelentette ki Frederic Bertrand, az FIA Innovatív Projektekért felelős igazgatója.
„Nem csak a vezetésről szól a dolog, hanem a verseny kezeléséről, többek között az energia beosztásáról. Minden információ ott van a versenyző és a mérnöke között, ebből kell nekik a megfelelő döntést hozniuk.”
Hogyan tovább?
Persze a győztes de Vries nem panaszkodott, de nem is ő volt az FIA döntése által sértett fél. A pilóták nagy része azonban nem elégedett. Nemcsak rájuk lesz azonban kihatással a döntés, hanem a csapatokra is.
Bár folyamatosan vannak érdeklődők a Formula E háza-táján, a jelenlegi 12 csapatból csak öt kötelezte el magát a 2022 végén kezdődő Gen3 érára. Két nagy gyár – a BMW és az Audi – azonban már biztosan kivonul, meggyengítve ezzel a mezőnyt.
A jelenleg jól álló Mercedes, az Audi hajtásláncát használó Virgin, a Venturi és a Dragonért felelős Penske áll még a mérleg nyelvén.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon