Hiába a fenyegetőzés és a mutogatás, kicsi annak az esélye, hogy egymásnak feszül a Mercedes és a Red Bull a szárny ügyben Bakuban.
Hetek óta tart a szárnyháború a Forma-1-ben. Lewis Hamilton ugyanis a Spanyol Nagydíj után vette észre, hogy bizonyos sebesség mentén Max Verstappen hátsó szárnya jobban mozog a kelleténél. A Mercedes meglovagolta a történetet, mire a Red Bull arra hívta fel a figyelmet, hogy a csillagosok első szárnya is izgágább a szokásosnál. Ketté szakadt így a sportág, ugyanis a Bikákhoz hasonlóan a Ferrarinak, az Alfa Romeónak és az Alpine-nak is mozog az a bizonyos eleme. Ezt viszont az Aston Martin és a McLaren sem nézte jó szemmel.
Mivel az Azeri Nagydíjon nagyon is sokat hozhat a flexi szárny, Toto Wolff már két héttel ezelőtt óvással fenyegetőzött. Hiába jön a Francia Nagydíj előtt a szigorított teszt, az osztrák csapatfőnök nem hajlandó kivárni azt, és már most leszedetné a kérdéses elemet a riválisáról.
A háborgó három istálló számításai szerint fél másodpercet is hozhat a konyhára a trükkös szárny az Azeri Nagydíjon. Viszont Bakuban a csapatok legszívesebben két elemet használnának. A monzai változatot a hosszú egyenes miatt, és a monacóit a nagyobb leszorítóerő elérésének érdekében. Ahhoz, hogy megtalálják az aranyközéputat kompromisszumokat kell kötniük. Ebben rejlik a flexi szárny előnye, mivel a feltételezések szerint nagyobb leszorítóerő generálására képes, ugyanakkor nem szükséges a tempó és a sebesség oltárán áldozatot bemutatni ehhez. A nagyobb szárnyállás esetében így nem veszítenek a végsebességükből a megoldást használók.
A Flexi szárny frakció tagjai:
A bokszutcában elhangzó pletykák szerint a Red Bull, az Alpine, az Alfa Romeo és a Ferrari mellett a Haas is rendelkezik egy ilyen megoldással. Ugyanakkor az amerikai csapat tagadja a feltételezést. Az istálló esetében nem felelhető olyan mechanikus szerkezet, mint a többi gárda esetében, amely az egyenesekben „leengedné” a szárnyakat. Mindenesetre a szóbanforgó elemeken nem történt változás tavaly óta. A terhelés alatti „hajlás” legfeljebb természetes okokból, az alkatrészek bizonyos „öregedési” folyamatából adódhat. Így tehát nem biztos, hogy mindez szándékos volt.
A Red Bull midig is híres volt a „jobban mozgó” szárnyairól, így nincs új a nap alatt. A vita tárgyát azonban az képezi, hogy átlépték-e azt a bizonyos megengedett tűréshatárt vagy sem. A Mercedes a világbajnokság szempontjából természetesen az igenre szavaz, míg az osztrák csapat a saját igazát hajtogatja.
Ugyanakkor a flexi szárny frakció nyugodtan szemléli a helyzetét. A sportágban a határok feszegetése ugyanis mindennapos dolog. Amíg a szabályzatban előírt statikus terheléses teszten átmennek, addig nincs okuk az aggódalomra, hiába fenyegetőznek óvással az ellenfelek. Az Alpine egyik mérnöke erről a következőket mondta az Auto Motor und Sportnak:
,,Meglepődnék azon, ha Bakuban tényleg óvás történne. Amíg sikeresen teljesítjük az FIA tesztjeit, addig az autónk szabályosnak minősíthető. Ugyan a regula kimondja, hogy merevnek kell lennie az elemnek, ám ezt nem lehet csakúgy meghatározni. A dolgok a természetükből adódóan bizonyos terhelés hatására mozogni kezdenek. Ha szigorúan vennénk a szabályt, akkor minden konstrukció illegális lenne.”
A McLaren még gondolkodik:
Bakuban azonban érezhető volt a feszültség csütörtökön. Az elégedetlenek tábora ugyanis a technikai szabályzat 3.9-es és 3.8-as cikkelyére hivatkozva háborog. Ezek a pontok ugyanis erősen korlátozzák az aero elemek mozgásának mértékét. Ezt az FIA is elismert, amit egy technikai direktívával meg is erősített. Viszont az AMuS szerint ez csak Baku után lesz érvényes.
A McLaren ezért úgy véli, hogy egyes versenytársak megsértik a szabályzatban foglaltakat ezért ők külön is párbeszédet folytatnak az FIA-val, és az óvás lehetőségét sem zárták ki.
Az Aston Martin visszatáncolt:
A legújabb fejlemények szerint a csapatok megvárjak a pénteki edzésnapot, hogy felmérjék a terepet. A legkézenfekvőbb az óvás lenne, ugyanis így egy hivatalos álláspontot és választ, valamint némi útmutatót is kapnának a kétkedők. Ezt tavaly a Red Bull is meglépte a Mercedes DAS-rendszerével kapcsolatban. A versenyfelügyelők döntése ugyanis már szombaton megszületett az üggyel kapcsolatban.
A verseny utáni fellebbezés lenne a legrosszabb forgatókönyv, mert akkor az elért eredmények bizonytalanná válnának. Ezt a szurkolók sem díjaznák. Ugyanakkor az egyik csapatfőnök szerint pontosan erre készülnek a többiek:
,,Az elmúlt versenyeken előfordult az, hogy bizonyos csapatok pénteken nem használták ezeket a szárnyakat, hogy ne ébresszenek gyanút. Az elemek csak szombaton kerültek fel az autóra.”
A Mercedes viszont úgy tűnik, hogy nem akarja bepiszkolni a kezeit. Így ha a McLaren nem kezdeményez, akkor ők sem fognak. Sőt, a hármas fogatból az Aston Martin kiszállni látszik:
,,Az FIA már lépett, és egy technikai direktívával már megtette a szükséges intézkedéseket. Silverstone-tól ez a téma már a múlté lesz.” – nyilatkozták a német lapnak az istálló.
A paddockban ugyanakkor úgy vélik, hogy a tiltakozásnak nem lenne semmi értelme. Mivel a stewardok nem feltétlenül fognak az FIA korábbi határozata ellen menni. A Baku utáni szigorítást ezen felül azzal indokolta a Szövetség, hogy az érintetteknek idő kell ahhoz, hogy variáljanak és új szemléletmód alapján induljanak el. Ezzel pedig közvetve zöld utat adtak azoknak akik ilyen szárnyat alkalmaznak.
A Red Bull nem bízza a véletlenre:
Már csütörtökön felhívták magukra a figyelmet a Bikák, ugyanis egy új szárnnyal álltak elő. Ugyanakkor azt nem tudni, hogy merevítettek-e az elemen, vagy továbbra is hajlékony maradt. Sőt, eddig egytelen egy csapat sem beszélt arról, hogy óvatosságból változtatott volna az eredeti koncepcióján.