A Ferrari a kifutók és a fine dining éttermek világában is megjelent, annak érdekében, hogy a hűséges rajongókon túl a tehetős ügyfeleket is megnyerje magának.
A neves Forma-1-es csapatáról és a Cavallino Rampante (ágaskodó ló) logóval díszített sportautóiról ismert olasz vállalat vasárnap divatkollekciót dobott piacra, két nappal később pedig újranyitott egy éttermet Maranellóban.
A ruhakollekciót a kreatív igazgató és egykori Armani-tervező, Rocco Iannone készíti, míg a Michelin-csillagos olasz séf, Massimo Bottura indította újra azt az éttermet, ahol egykoron az alapító Enzo Ferrari, barátaival és Forma-1-es sztárokkal vacsorázott.
Nicola Boari, a Ferrari márkadiverzifikációs vezetője a Reutersnek elmondta, hogy a cél az, hogy új ügyfeleket érjenek el „mind kor, mind kultúra” tekintetében, a Forma-1 rajongókon és a sportkocsikért rajongó ügyfeleken túl azokat is, akik rajonganak a márkás ruházati cikkekért.
A Ferrari évente kevesebb, mint 10 000 járművet ad el, ez kevesebb ügyfelet jelent, mint amennyit Bottura új étterme ugyanennyi idő alatt ki tudna szolgálni. A luxusautógyártó hozzátette, hogy reményeik szerint az úgynevezett márkabővítési stratégia egy évtizeden belül a nyereség 10%-át teszi majd ki.
A Ferrari messze nem az első luxusautó-márka, amely az életmód-üzletágakba merészkedik. Mások, mint például a Volkswagen Lamborghini és Bentley, valamint az amerikai motorkerékpárgyártó Harley-Davidson, ruhakollekciók felé fordultak.
„A Ferrari a világ egyik legerősebb márkája, és egyértelműen a legerősebb márka a luxusiparban” – mondta Massimo Pizzo a Brand Finance márkaértékelési tanácsadó cégtől. „Megvan a potenciálja, hogy a luxus ruházati iparban is sikeres legyen”.
A Ferrari korábbi vezérigazgatója, Louis Camilleri 2019-ben mutatta be a márkabővítési stratégiát, éppen azelőtt, hogy a koronavírusjárvány kirbobbant volna, így az késleltette a tervek megvalósítását.
Az indítás most napokkal az új vezérigazgató, Benedetto Vigna kinevezése után történik meg, aki egy 52 éves fizikus, s 26 évet töltött a STMicroelectronicsnál, és aki várhatóan az elektromos autók korszakába vezeti majd a Ferrarit.
Nincs több olcsó termék
A Ferrari azt tervezi, hogy az autógyártó licencszerződéseinek mintegy felét, és a termékkategóriák mintegy 30%-át leépíti.
A Ferrari meglévő üzleteinek polcairól azóta például eltűntek a parfümök, ahogyan néhány olyan alsó kategóriás termék is, amelyeknek a logón túl nincs valódi értékük.
„Tekintettel arra, hogy a luxusiparban a nyereségességhez mekkora léptékre van szükség, nem hiszem, hogy ez növelni fogja a Ferrari árrését, amely már most is elég magas” – mondta Susy Tibaldi, a svájci UBS bank luxusipari elemzője.
Tavaly a Ferrari nettó bevételének 11,3%-a származott a szponzorációs, kereskedelmi és márkakategóriából, amely magában foglalja a Forma-1-es csapatot és a márka által a merchandising, a licencelés és a jogdíjak révén generált bevételeket, ami 2019-ben még 14,3% volt.
A Ferrari közvetlen riválisa, a Lamborghini több, partnerségen alapuló márkakollekciót kínál, köztük férfi ruházatot, gyerekruházatot és lakberendezési termékeket, míg a Bentley márkabővítési stratégiája a kiegészítőkre és a luxusbútorokra összpontosít.
A Harley-Davidson már régóta profitál a márkás termékek széles skálájából, az általános merchandising a vállalat motorkerékpár üzletágának tavalyi bevételének 5,7%-át tette ki.
A Ferrari, amely kezdetben azt tervezi, hogy divatvonalát üzletein keresztül és online értékesíti, a luxus nagyágyúkkal fog versenyezni egy olyan piacon, amelynek becsült értéke idén mintegy 280 milliárd euró (98 000 milliárd forint) lesz.
A Ferrari anyavállalata, az Exor, az olasz Agnelli család befektetési társasága szintén a luxusipar felé mozdult el.
Nemrégiben megvásárolta a Christian Louboutin cipőmárka 24%-át, és legnagyobb befektetője lett a kínai Shang Xia luxuscsoportnak, amelyet a francia Hermès alapított.
Mivel a Ferrari már eltávolodik a licencelt ruházati termékektől, iparági források szerint a ruházati vonal a „közepes luxus” kategóriába fog tartozni, egy szinttel az olyan csúcsmárkák alatt, mint a Gucci vagy az olasz Prada és a Dolce & Gabbana.
A források szerint a kollekció várhatóan inkább felsőkategóriás anyagokból készült készruhákat tartalmaz majd, mint lazább utcai viseletet.
A kreációk az olasz Armani divatháznál és Pal Zileri szabónál szerzett tapasztalatokból merítkeznek, letisztult, elegáns vonalakkal és finom, minimalista részletekkel.
„Nyilvánvalóan kell lennie egy narratívának, a ‘Made in Italy’-re összpontosítva, nem jöhetnek csak úgy ki egy logóval ellátott pólóval” – mondta Tibaldi.
A kollekció ide kattintva tekinthető meg.
Hamarosan nyit az étterem
Ami a Ferrari főhadiszállása előtt található Il Cavallino éttermet illeti, a személyzet szorgalmasan készül a jövő heti megnyitóra, ahol Forma-1-es orr-részek lesznek kiállítva, valamint Enzo Ferrari barátokkal készített, bekeretezett fotói és Ferrari versenyzői poszterek is díszítik majd a helyet.
Bottura a Reutersnek elmondta, hogy a helyi specialitásokat, például a tortellinit és a tagliatellét friss, modern megjelenéssel kívánja feldobni.
„Nem nosztalgikusan, hanem kritikusan tekintek a múltra, hogy a múlt legjobbjait átemeljem a jövőbe, hogy megújítsam a hagyományokat, pontosan úgy, ahogy a Ferrari teszi” – mondta.