Az F1-es mezőny 2021-ben is rengeteg kilométert tett meg, a 22 futamból álló versenynaptár az eddigi legmozgalmasabb szezon volt. És nem csak a versenyzők számára, hanem minden résztvevő számára, a szerelőktől kezdve a PR-osokon át, a szakácsokig.
A zsúfolt versenynaptárban háromszor volt tripla hétvége is, mikor három versenyhétvége követte egymást, szünet nélkül. A novemberi utolsó hármas versenyhétvége – amely három hét alatt Mexikót, Brazíliát és Katart foglalta magába – még a jetlag miatt is okozott némi problémát. Több versenyző is beszélt erről, még a 2021-es szezon végén.
Alvásproblémák
Pierre Gasly azt mondta, hogy az utolsó hétvégén már alváshiánnyal „küzdött”.
„Nem túl jól” – idézte Gasly-t a RacingNews365.com, mikor megkérdezték, hogyan kezelte az időeltolódást. „Mondjuk úgy, hogy eléggé küzdöttem az alvással és a megfelelő regenerálódással, de ez rendben van.”
„Megoldjuk a dolgot, és a lehető legjobban fogjuk csinálni.”
Lance Stroll egyetért azzal, hogy a hatás „brutális” volt, és legalábbis az ő esetében ezen nem segítettek az ébresztések.
„Nagyon jól aludtam hétfő éjjel Brazília után, mert Brazíliában néhány napig nem aludtam” – magyarázta Stroll.
„Olyan szép éjszakám volt, és akkor (hajnali egy órakor) volt az a fránya riasztó. Ez egészen öt óráig ment, szóval ezeken a napokban egyszerűen nem így kell lennie.”
Charles Leclerc bevallotta, hogy a hajnali 4 órai ébredés problémássá vált számára a triplázás során.
„Általában nagyon jól alszom, de itt ez furcsa” – mondta Leclerc.
„Nem küzdök az elalvással, így este fél 11-kor, 11-kor már alszom. De aztán hajnali négykor felébredek, és egyszerűen ébren vagyok. És így most fáradt vagyok.”
Leclerc úgy érzi, hogy a fáradtság enyhül, „amint az adrenalin beindul” a versenyhétvégén, de úgy gondolja, hogy a novemberi hármas verseny volt az egyik olyan alkalom, amikor pályafutása során a legjobban érintette a jetlag.
Arra a kérdésre, hogy mit csinál, amikor kora hajnalban felébred, a Ferrari versenyzője kizárta a hajnali edzések lehetőségét.
„Ó, nem, csak megpróbálok újra elaludni” – vallotta be Leclerc. „De egyszerűen nem megy.”
„Az ember lehunyja a szemét, és azt mondja: ‘Oké, megnézem egy kicsit a telefont, 15 perc’. Ez a legnagyobb hiba.”
„Aztán megpróbálok újra aludni, de egyszerűen nem tudok, úgyhogy csak várom, hogy mikor mehetek ki a pályára.”
Újdonság
A 2021-es F1-es újonc Nikita Mazepin számára újdonság volt egy ilyen menetrend hatása. Bár alapvetően élvezte a sok utazást, az orosz elismeri, hogy érezte ezek fizikai hatását.
„Ez az első igazi tapasztalatom a kontinensek közötti utazásról” – magyarázta Mazepin. „És igazából, már korábban is mondtam, de még soha nem jártam olyan helyeken, mint Mexikó, Brazília és az Egyesült Államok.”
„Szóval nagyszerű volt ott lenni, de csak négy napom van az utazásra (és akklimatizálódásra); 11 órakor szálltam fel, majd este nyolckor szálltam le itt, és sötét volt, amikor felszálltam, és sötét volt, amikor megérkeztem.”
„Szóval, belsőleg a testem egy kicsit stresszes. De igen, nagyon hasonló dolgokat tapasztaltam, mint mindenki más. Nagyon korán ébredsz, aztán megpróbálod túlélni a reggelt, és reméled, hogy az este gyorsabban érkezik.”
Nem több ez, csak másmilyen
Nem minden versenyző küzd azonban a jetlaggel. Kimi Raikkönennek – aki a 2021-es szezon végén vonult vissza a Forma-1-ből – úgy tűnik, nem okoz gondot az alvás. Azonban együtt érez a csapat többi tagjával, akikre hatással lehet a menetrend, különösen annak fényében, hogy a 2022-es naptárban rekordszámú, 23 futamot rendeznek majd.
„Amikor (az F1-ben 2001-ben) kezdtem, azt hiszem, 14 futamunk volt. 14 vagy 15, valami ilyesmi, az első évben” – mondta Raikkönen.
Egyébként 17 futam volt egyébként 2001-ben.
„Szóval más volt, de akkor a versenyek között tesztelések voltak, szóval nem tudom, melyik a jobb. Szerintem a több futam valójában jobb, mint egy futamra menni, aztán pár napot, két-három napot tesztelni, majd ismét a következő futamra menni.”
„Szóval nem hiszem, hogy így könnyebb volt, még akkor sem, ha kevesebb verseny volt. Az összes verseny között (2021-ben) otthon voltam.”
Kiégéshez vezet
„Soha nem voltak nagy problémáim a jetlaggel. De nyilvánvalóan a szerelőknek, sok embernek, akik hosszú napokat töltenek még ott, nehéz lehet. A probléma az, hogy az emberek kiégnek.”
„Azt hiszem, talán nézőként sok embernek jó, hogy sok versenyük van. De azok számára, akik valójában a legtöbb munkát végzik, ez nagyon nehéz. Valamilyen jobb módot kell találni ennek kezelésére” – mondta a finn.
„Néhány csapat számára nem lehetőség az, hogy több embert vegyenek fel, mert nincs pénzük erre, szóval ez egy kicsit problémás.”