Zak Brown kiakadt a rivális csapatokra amiért folyamatosan lobbiznak a költségvetési sapka megnövelése miatt.
A McLaren vezetője szerint páran „csekkfüzetekkel” akarnak világbajnokságot nyerni, így nagyobb pénzügyi teret és több sprintfutamot szeretnének. A „büdzsé korlát” 2021-ben mutatkozott be, tavaly 145 millió dollárra kellett leredukálnia az istállóknak a költségvetésüket. A tervezet szerint idén ez az összeg 140 millióra, míg 2023-ra 135 millióra csökkenne.
Ugyanakkor a vezetők és a versenyzők bérezése, valamint a marketingköltségek nincsenek benne a megszorításban.
Az amerikai vezérigaztó szerint vannak csapatok, akik a sprintfutamon szerzett károkra hivatkozva „aránytalanul megnövelnék a számokat”. Brown úgy véli, ez egy burkolt kísérlet arra, hogy az élen állók megvédjék versenyhelyzetüket, és megtartsák előnyüket a többiekkel szemben.
2021-ben három sprintversenyt rendezett a száguldó cirkusz, idén ezt a számot már hatra növelik. Az elsőt rögtön a bahreini nyitó futamra ütemezték.
Az új korszak hajnalán az alakulatoknak az új szabályokkal is meg kell birkózniuk. Brown így felszólította az ellenfeleit és arra kérte őket, felejtsék el a követeléseiket:
,,Azzal, hogy idén 140 millióra, jövőre meg 135-re csökkeni a költségvetési korlát, a pénzügyi szabályok esélyt és igazságosabb keretet biztosítanak számunkra. Így csökkentve a legnagyobb bevételű és legjobb forrásokkal rendelkező csapatok előnyét. Ugyanakkor továbbra is törekednünk kell a gazdasági fenntarthatóságra a sportágban. Egyes csapatok még mindig ürügyeket keresnek arra, hogy felemeljék ezt az összeget, és így a csekkfüzetükkel nyerjék meg a bajnokságot. Erre jó példa az egyes riválisok azon folyamatos lobbizása, hogy a sprintfutamokon szerzett károk kapcsán növeljék a sapka összegét. A szombati sprintversenyekkel a Forma-1 ugyanakkor új nézőket szerzett, növelte a sportág ismeretségét, bővítette a globális rajongótáborát.” – írta Brown a McLaren honlapján.
„Egyes istállók viszont továbbra is a költségvetési plafon összegének emelését követelik. Annak ellenére, hogy egyértelmű bizonyíték van arra, hogy a sprintversenyeken elenyésző kár keletkezett, így ezek a csapatok alig burkoltan próbálják megvédeni a versenyelőnyüket. Az érvényben lévő struktúra mentén ezek az alakulatok túszként tartják fogva a sportágat és megfosztják a nézőket és magát a sportot is attól, ami a legjobb lenne. Úgy tűnik, hogy ezek a csapatok képtelen elfogadni azt, hogy a költségvetési plafon a sport érdekeit szolgálja.” – tette hozzá az amerikai vezető.
Ugyanakkor a McLaren vezére a „B” csapatokra is kitért:
,,A jelenlegi szabályok elég erősen a „B” istállóknak/megrendelő alakulatoknak kedveznek. Ez azonban nincs összhangban az F1 azon elvével, miszerint valódi konstruktőrök egy csoportja egyenlő feltételek mellett versenyzik egymással. Ez aláássa azt, hogy mit jelent „F1-es csapatnak” lenni, károsítja a sportágat is. A Forma-1-nek 10 valódi konstruktőrre van szüksége, ahol minden gárdának – az erőforrásokat és váltók belső részeit kivéve – meg kell terveznie és elő kell állítania azokat az alkatrészeket, amik a teljesítmény szempontjából relevánsak. Jelenleg túl sok és túl diverz üzleti modell áll fenn a csapatok között. Ha megpróbáljuk ugyanazt az összetett szabályrendszert alkalmazni mindegyikre, és még ellenőrizni is akarjuk őket, akkor az feleslegesen bonyolult és kompromitáló eredményeket szülhet.”
„Összefoglalva, a jelenlegi helyzet lehetővé teszi azt, hogy a „B” csapatok túlságosan versenyképesek legyenek a többi konstruktőrhöz képest. Ezen felül az A „istálló” is jócskán profitál a partnerei adataiból és előnyeiből. A jelenlegi konstrukciók mentén, minden olyan csapatnak, aki bajnok esélyes szeretne lenni, rendelkeznie kell egy „B” alakulattal. A Forma-1 viszont nem erről szól.”