Forma-1-es versenyigazgatóról talán még sosem beszéltek annyit, mint teszik azt mostanában Michael Masiról. Köszönhetően a nagy botrányt kavart, legutóbbi Abu Dhabi Nagydíjnak, melyen Max Verstappen megszerezte első világbajnoki címét. Amit sokan Masinak tulajdonítanak.
Az ausztrál Masi a 2019-es szezon kezdetén került ebbe a pozícióba, miután a szezonkezdés előtt nem sokkal, a korábbi versenyigazgató, Charlie Whiting váratlanul elhunyt.
Masi ugyan marketinget tanult, hamar lett motorsportos tapasztalata. A most 42 éves férfi, már tanulmányai idején belecsöppent a benzingőzös világba. Előbb Super Touring csapatoknál önkénteskedett, majd helyettes versenyigazgató lett az ausztrál Supercars bajnokságban és az Ausztrál ralin is. 2018-ban lett helyettes versenyigazgató az F1, F2 és F3-as bajnokságokban, Whiting mellett.
Mikor Masi F1-es versenyigazgató lett, Colin Haywood volt mellette a helyettes, ő azonban 2020 végén távozott a posztról. Azóta nincs megnevezve helyettes versenyigazgató, pedig ilyen „segédje” még a sokat tapasztalt Whitingnak is volt: Masi előtt sokáig Michael „Herbie” Blash személyében.
Mindezek fényében vajon jogos-e a Masit ért megannyi kritika? És ha igen, milyen mértékben?
Evidens, hogy az ausztrál még nem rendelkezik e téren annyi tapasztalattal, mint amennyivel Whiting rendelkezett. Hiszen utóbbi 1997-től 2019 eleji haláláig, tehát több, mint 20 éven át dolgozott ebben a pozícióban. És hiba lenne azt gondolni, hogy Whiting döntéseivel mindig mindenki egyetértett. Elég ha csak a 2016-os Mexikói Nagydíjra gondolunk, mikor Sebastian Vettel intézett nyilvános (rádión) káromkodást a versenyigazgató felé.
Azt várni, hogy egy versenyigazgató döntése mindig mindenkinek kielégítő legyen, teljességgel irreleváns. Vitás helyzetekben mindig van egy sértett fél, ez elkerülhetetlen. Masiból pedig leginkább talán az a határozott és tiszteletet parancsoló stílus hiányzik, amivel Whiting rendelkezett.
Embed from Getty ImagesMindenesetre a 2021-es, szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj után Masi folyamatosan kapja az ívet döntése miatt, mely hozzásegítette Max Verstappent a bajnoki címhez, Lewis Hamiltonnal szemben. Persze simán lehet, hogy a holland más forgatókönyv szerint is megszerezte volna a futamgyőzelmet és vele a bajnoki címet, de tény, hogy Masiék döntése könnyített Verstappen helyzetén.
Emiatt a közvélemény – a Verstappen és Red Bull rajongókon kívül – jelentős része Masi „fejét” követeli. De ha a „fejét” nem is, a távozását mindenképp. De Masi lecserélése megoldana bármit is? Egyáltalán kire lehetne lecserélni, aki várhatóan nem válna hamarosan ugyanígy közutálat tárgyává?
De Martin Brundle még egy fontos kérdésre felhívta a figyelmet ezzel kapcsolatban: Látva a Masi körül kialakult botrányt, van-e egyáltalán bárki, aki be merné vállalni ezt a pozíciót? Ki vállalná be, hogy egy-egy döntése után majd a sértett fél kis híján fenyegetőzni kezd, a rajongók pedig válogatás nélkül szórják rá a szitkokat? Kinek kell ez a nyűg a nyakába? Ki tudna kellően a sarkára állni és hatékonyan megvédeni a saját döntéseit?
A kérdés azért is nehéz, mert a versenyigazgató távozásakor eddig logikus lépés volt a helyettes versenyigazgatót kinevezni fő emberré. Most azonban ez sem látszik valós lehetőségnek.
Ki lehetne hát az ideális személy? Valaki, aki most még más bajnokságban tölti be ugyanezt a szerepet? Egy ex-versenyző? Egy ex-csapatfőnök? Ezt a fogós kérdést tettük fel nektek Instagramon, melyre kommentben várjuk a véleményeiteket.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon