back to top
KezdőlapFormula 1F1: 2022-ben a váltók kapcsán is fontos változások lesznek

F1: 2022-ben a váltók kapcsán is fontos változások lesznek

-

A rajtrácsbüntetések a nevetség tárgyát képezték az elmúlt években, az FIA emiatt változtat az F1 sportszabályzatán.

Eddig hat teljesített hétvége után lehetett lecserélni büntetlenül a váltókat. Kivéve, ha a pilóta kiesett, ekkor a következő versenyre egy „ingyen” váltót szerelhetett be a csapat. Mivel a régebbi váltókat bármikor vissza lehetett szerelni, így a pénteki edzésekre rendszerint egy ilyet használtak a pilóták.

Idén azonban nem lesz ilyen egyszerű, az F1 szigorít a szabályokon. A váltót két részre bontják: egy külső, az autó karosszériájához rögzített részre, illetve egy belső kazettára, amiben kifejezetten váltást szolgáló elemek vannak. Mindkettőből hármat használhat majd mindenki, és nincs megkötés arra vonatkozóan, mikor szabad váltani ezek között.

A kazettán belüli alkatrészek közül azonban négyet alkalmazhat a mezőny. Ez magában foglalja a bonyolultabb sebességváltó-alkatrészeket, illetve a váltó és a tengelyek közötti nyomatékátvitelt segítő egységeket.

Minden limiten túli cseréért öt rajthelyes büntetés jár majd.

Az F1-ben március 1-jén életbe lépő „motorfagyasztás” kiterjesztésre került a váltókra is, és 2025-ig maradnak ezek a szabályok. Addig egyszer lehet majd változtatni rajtuk, két szezon között.

Ezenkívül csak biztonsági, illetve megbízhatóságot érintő módosításokat lehet eszközölni. Emiatt az FIA-hoz kell majd benyújtani kérvényt, aki a többi váltó gyártóival egyeztet a kérelem jogosságáról.

Ez az Alfa Romeo szempontjából különösen érdekes, akik éppen idén váltottak saját sebességváltóra, miután eddig a Ferrariét használták.