back to top
KezdőlapFormula 1A McLaren megoldotta a delfinezés problémáját, ami könnyen másolható

A McLaren megoldotta a delfinezés problémáját, ami könnyen másolható

-

A McLaren a hírek szerint olyan megoldást talált a Forma-1 „delfinezés” problémájára, amelyet a riválisok könnyen leutánozhatnak.

A „delfinezés” jelensége a háromnapos barcelonai teszten jelentkezett a csapatoknál, amikor az új, 2022-es aerodinamikával bíró autók az egyenesekben „hullámoznak”, ami a delfinek mozgására emlékeztet.

Az Auto Motor und Sport beszámolója szerint „a McLaren a Mercedes szerint megtalálta a módját annak, hogy megakadályozza a padlólemez hullámzását, de mégis alacsonyan maradjon”.

„A padlólemez hátsó részén a peremmel párhuzamos hosszú rés van, amely állítólag megakadályozza a pumpálást, mert menekülési útvonalat biztosít a levegőnek, amikor a padló lefelé hajlik.”

„Ezt a véleményt más csapatok is osztják. A Haas nagy lépést tett a probléma megoldásának irányába egy hasonló megoldással, a tesztelés második napján.”

A beszámoló hozzáteszi, hogy „ha a McLaren valóban megtalálta a megoldást a problémára a réses trükkel, akkor Bahreinben már minden csapat ezzel fog megjelenni. Még a költségvetési sapka idején is könnyű ezt lemásolni”.

A Ferrari is előállt valamivel

Az Auto Motor und Sport szerint a Ferrari is „talált egy trükköt a padlóval” – és amit ők és a McLaren kitaláltak, az volt az oka annak, hogy az első két nap Barcelonában az eredményjelzők élén végeztek.

„Nem nehéz kiiktatni a pattogást. De nehéz úgy, hogy közben ne veszítsünk időt.” – idézik a Red Bull technikai igazgatóját, Adrian Newey-t.

„Ez már az első, 40 évvel ezelőtti ground effekt korszakban is adott volt. Ez az aerodinamikai elv velejárója.”

A Red Bull tervezőguruja állítólag elmondta véleményét az FIA által a csapatoknak tett szabályozási ajánlatról is, amely kiküszöbölhette volna a „delfinezős” problémát.

Pat Symondsot, a Forma-1 technikai vezetőjét így idézik: „Felajánlottuk a csapatoknak, hogy a padlót 25 milliméterrel feljebb lehet hajlítani a külső széleken. Ez valószínűleg enyhítette volna a problémát. De a csapatok ezt nem akarták, mert túlságosan előrehaladott volt a tervezési folyamat.”

Newey a hírek szerint kételkedett abban, hogy ez működött volna, mert „a szélcsatornában nem így mutatkozott”, és hogy „ott nem lehet szimulálni azt, ami valójában a pályán történik”.