back to top
KezdőlapFormula 1Schumacher nehéz helyzetbe hozta a Haast az Ausztrál Nagydíjra

Schumacher nehéz helyzetbe hozta a Haast az Ausztrál Nagydíjra

-

Komoly következményekkel járhat egy újabb baleset a Haas versenyzőire nézve, Mick Schumacher szaúd-arábiai balesete után ugyanis az istálló tartalékkasztni nélkül kénytelen teljesíteni az Ausztrál Nagydíjat. Günther Steiner reméli, hogy Imolára megoldódik a helyzet, most viszont óvatosságra inti a pilótáit.

Mick Schumacher az idei szezon eddigi legnagyobb balesetét szenvedte el a Szaúd-arábiai Nagydíj időmérő edzésén. A Haas német pilótája 33 g-s erőhatást élt át, amikor a Q2-ben a falnak csapta az autóját. A nemzetközi sajtóban elterjedt állítás szerint mindezt 270 km/h körüli sebességnél tette, ami viszont úgy tűnik, egyáltalán nem felel meg a valóságnak.

A balesetet már számos kameraállásból megnézhettük a szezon második versenyhétvégéjén, de egy 3D-s animációk gyártásával foglalkozó gépészmérnök videójából még részletesebb képet kaphatunk arról, hogy mi is történt. Az animáció készítője a rendelkezésre álló adatokat felhasználva alkotta újra a 23 esztendős pilóta balesetét, a lassított változatból (0:53-tól) pedig további finomságok derülnek ki.

Az autó mozgásán látható, hogy Schumacher már a 9-es kanyarban eléggé megcsúszott, majd a 10-es kijáratán is túlkormányzottá vált a Haas. Végül ez vezetett a csattanáshoz, mivel a megcsúszás miatt túlkormányzott állapotában érte el a VF-22-es a kerékvetőt.

Hogy milyen kevésen múlt a baleset, azt a Schumacher által az előző gyorskörben autózott, szaggatott vonallal jelölt ideális ív mutatja, amelytől a bukás körében kevesebb mint fél autószélességnyivel tért el, amikor a jobb hátsó kereke találkozott a kerékvetővel. De ez is éppen elég volt.

Ami pedig a sebességet illeti, a 270 km/h-nak a közelében sem volt a német. A tempója a megcsúszás pillanatában valamivel 240 alatti volt, majd a kerékvető nagyjából 230 km/h-s sebességnél dobta meg a Haast. Miután Schumacher utassá vált az autóban, a VF-22-es négy kerékkel csúszva tovább lassult, a falat pedig 24 fokos szögben, 198 km/h-s tempónál találta el. Amikor az autó hátsó része is a védősávnak csapódott, már “csak” 168 km/h -s sebességgel haladt.

Tartalék kasztni nélkül maradtak

Mint az a hétvégi Ausztrál Nagydíj előtt kiderült, ez is éppen elég nagy ütközés volt ahhoz, hogy javítani kelljen a kasztnit, amelyet a későbbiekben így újra lehet majd használni, a melbourne-i hétvégére viszont nélkülöznie kell azt a Haasnak. Ez pedig azért probléma, mert a szezon elejéről lévén szó még csak három elkészült kasztnija van a csapatnak, így most Kevin Magnussen és Schumacher is tartalék nélkül maradt. Azaz, ha bármelyikük akkorát bukik, hogy megsérül egy újabb kasztni, az a versenyhétvégéjük végét fogja jelenteni.

A sérült kasztnit a Haas visszaküldte az angliai központjába, miközben a többi felszerelést Jeddah-ból közvetlenül Ausztráliába utaztatta. Melbourne-ben ennek tetejébe szerda este még túlórázniuk is kellett, hogy összerakják Schumacher autóját, így elhasználták az egyik dzs. „Elég kemény volt a srácoknak. Tegnap este túlóráztunk, mert el akartak vele készülni ma reggelre, így ma este nem kell ismét tovább dolgozniuk” – idézi Günther Steinert, a Haas csapatfőnökét az Autosport.

Az olasz amerikai szerint megérte beáldozni az egyik dzsókerüket, amivel most jó kiindulási pozícióba hozták magukat. Ugyanakkor figyelmeztet, hogy ezen a hétvégén a pilótái óvatosan kell vezessenek. „Jelenleg nincs több tartalék alkatrészünk. Amink van, azt elhoztuk ide. Tartalék kasztni pedig egyáltalán nincs, így nincs biztonsági háló, úgyhogy óvatosnak kell lenniük. Máskülönben ismét egy autóval fogunk rajthoz állni.”

Mick Schumacher, Haas, F1, Forma-1, racingline.hu
Fotó: Andy Hone/LAT Images/Haas F1 Team

Steiner beavatta az újságírókat abba is, hogy egyéb nehézségekkel is meg kellett küzdeniük, a Szaúd-Arábiában megsérült kasztnit ugyanis nem tudták Jeddah-ból visszaküldeni Angliába. „A kasztni tegnap került repülőre, mert előbb ide kellett hozni Ausztráliába a vámbevallással kapcsolatos papírmunka miatt. Jelenleg éppen Szingapúrban ragadt, az imént kaptam róla emailt.”

„Visszatér a bázisra, hogy megjavítsák, így remélhetőleg Imolára rendelkezésre fog állni tartaléknak. Szerintem rendben lesz. Az oldalsó ütközési zónát (SPARS) ki kell cserélni, a kasztnit le kell festeni, egy kicsit be is horpadt, de javítható.”

A Ferrari-erőforrás sértetlen maradt

Noha új váltót kell majd Schumacher autójába tenni erre a hétvégére, Steiner elárulta, hogy az első jóslatokkal ellentétben a teljes erőforrás ép maradt a becsapódás után, így jelen állás szerint a német pilótának nem kell semmiből újat kapnia. „Még be kell indítaniuk az autót, de a nyomásértékek alapján minden rendben van, a Ferrari elégedett.”

Ami pedig Schumachert illeti, a melbourne-i pálya új lesz a számára, főnöke viszont nem aggódik emiatt. „Tavaly sok, számára új pályán versenyzett, az idén pedig már nincs annyi. Ez most az, de szerintem ez nem lesz nagy probléma neki, fel fogja venni a tempót. És most már itt van nekünk Kevin is, akinek Mick nézheti az adatait. Felgyorsítja a tanulási folyamatot, ha van valaki a csapatban, aki tudja, hogy mit csinál.”

ForrásAutosport