Nem sokon múlt, hogy Mick Schumacher az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén is rommá törje a Haast. A német pilóta a Sebastian Vettel balesete miatt életbe léptetett biztonsági autós fázis során rohant bele majdnem Yuki Tsunoda autójába. Miután a csodával határos módon – és persze a reflexeinek köszönhetően – megúszta a balesetet, az FIA kiemelte: az ilyen szituációkról beszélniük kell.
Az utóbbi években nem egyszer okozott problémát a biztonsági autó mögött, hogy a mezőny hátsóbb részében a pilóták nem észlelték, hogy előrébb a többiek lassítanak. A legnagyobb galiba ebből két éve, a Toszkán Nagydíjon lett, ahol tömegbaleset történt a célegyenesben az egyik újraindítás után.
Ha tömegbaleset talán nem is, hatalmas csattanás mindenképpen lett volna most is, ha Schumacher nem tudja időben félrerántani a kormányt, és elkerülni az előtte fékező Alpha Taurit. A gumik és fékek melegítése közben történt esetet az FIA felügyelői is kivizsgálták, amihez Pierre Gaslyt, Tsunodát és Schumacher is beidézték a verseny után. Végül senkit nem büntettek.
Gasly, Tsunoda et Schumacher convoqués chez les commissaires pour cet incident sous Safety Car 👇#F1 #AusGP 🇦🇺 pic.twitter.com/draY3UqRIL
— Secteur F1 (@Secteur_F1) April 10, 2022
„A felügyelők egyik versenyzőt sem találták vétkesnek a szabályok megszegésében. Ugyanakkor világos, hogy az F1-es autók sebessége és fékteljesítménye – különösen, mialatt próbálják kellő hőmérsékleten tartani a fékeket és a gumikat – feszültséget szül a szabályokban hagyományosan meghatározott biztonsági autó mögötti tíz autónyi távolság betartásával” – olvasható az indoklásban.
Mindez magyarul annyit tesz, hogy a pilótáknak lehetősége van lemaradni a másik mögött legfeljebb tíz autónyira, ám amikor ezt megteszik és a gázra lépnek, hogy jobban tudják melegíteni a gumikat és a fékeket, óhatatlanul fennáll a veszélye, hogy az előttük történt hirtelen fékezésre a nagy tempó miatt nem fognak tudni időben reagálni.
A felügyelők éppen ezért azt javasolják, hogy a versenyzők találjanak közös megoldást a problémára. „Erre hangsúlyt kell fektetni a jövőbeli versenyzői eligazításokon, és biztosítani kell, hogy a pilóták kollektíven megegyezzenek abban, hogy mi a legjobb megoldás erre a kihívásra, mielőtt történik egy szerencsétlen baleset” – írták.
Magnussen is megúszta a büntetést
Az említett hármason kívül a Haas dán pilótájának is jelenése volt a felügyelőknél a futam után. Őt Fernando Alonso leszorításáért idézték be. A futam záró szakaszában a spanyol a hármas kanyarban próbálta megelőzni a dánt, majd a négyesbe fej-fej mellett fordultak be, a külső íven levő Alpine azonban végül kénytelen volt kifutni a bukótérbe, mert nem maradt elég helye.
„A versenyzők egyetértettek abban, hogy ez kemény versenyzés volt és nem történt egyértelmű szabályszegés. A felügyelők is egyetértettek ezzel, így nem történt további intézkedés” – áll a hivatalos indoklásban.