A Nemzetközi Automobil Szövetség közleményben válaszolt az Ausztrál Nagydíj után az Aston Martin biztonsági autóját kritizáló pilótáknak. Az FIA leszögezte: nem tartozik a Safety Car által figyelembe vett szempontok közé, hogy minél gyorsabban menjen.
Az Ausztrál Nagydíj után több pilóta is nemtetszésének adott hangot a biztonsági autó tempója miatt, mondván az túl lassan haladt, emiatt pedig nem tudták üzemi hőfokra melegíteni a gumikat és a fékeket. Többen is kiemelték, hogy ennek elsősorban az Aston Martin Vantage teljesítménye lehetett az oka, hiszen Bernd Mayländer szemmel láthatóan a tapadási határon autózott vele.
George Russell szerint a brit gyártó biztonsági autója körönként nagyjából 5 másodperccel lassabb, mint az erre az évre rendszeresített Mercedes, amellyel az Aston Martin megosztja a Safety Car és az orvosi autó szerepkörét.
Max Verstappen odáig ment, hogy teknősnek nevezte a brit versenyzöldben pompázó kocsit, és változtatásokat sürgetett. Az FIA szerint azonban nincs min változtatni, mivel a biztonsági autónak eddig sem az volt a szerepe, hogy a lehető legnagyobb tempót diktálva segítsen a versenyzőknek.
Nem kell igazán gyors legyen
„A Forma-1-es biztonsági autóval kapcsolatos legújabb vélemények fényében az FIA szeretné ismét hangsúlyozni, hogy a biztonsági autó elsődleges funkciója természetesen nem az, hogy gyorsan menjen, hanem hogy garantálja a pilóták, pályabírók és más hivatalos személyek biztonságát” – olvasható a Nemzetközi Automobil Szövetség közleményében.
„A biztonsági autós fázisoknak a szóban forgó balesettől függően többféle célja van. Beletartozik a mezőny egybegyűjtése, egy baleset során a törmelékek biztonságos összegyűjtésének segítése, és a tempó változtatása az adott esetben a pálya különböző pontjain zajló eltakarítási munkálatoktól függően.”
„A biztonsági autó tempóját ennélfogva általánosságban a versenyirányítás határozza meg, és nem a biztonsági autó képességei szabnak annak határt. A biztonsági autókat a világ vezető autógyártói közé tartozó két gyártó készíti fel, és úgy vannak felszerelve, hogy mindenkor megbirkózzanak a változó körülményekkel. És amelyeket rendkívül tapasztalt és rátermett sofőr és másodpilóta irányít.”
Mindenki ugyanúgy szenved, úgyhogy nincs probléma
A közlemény hangsúlyozza, hogy Mayländernek nem feladata figyelembe venni az F1-es pilóták gumimelegítési nehézségeit, mivel ha nehéz is melegen tartaniuk az abroncsokat, azzal a problémával mindegyiküknek ugyanúgy meg kell birkóznia.
„A biztonsági autó sebességének hatása az azt követő autók teljesítményére másodlagos, mivel ez a hatása egyformán érvényesül minden versenyző esetében. Akik, mint mindig, felelősek azért, hogy mindenkor az autójuk és a pálya állapotának megfelelően, biztonságos módon vezessenek.”