Charles Leclerc hatalmas előnnyel végzett az élen az Emilia Romagna Nagydíj első szabadedzésén. A többször is megpördülő monacói pilóta csapattársát és Max Verstappent előzte meg, utóbbit közel másfél másodperccel. A két Mercedes nagyon küszködött, Lewis Hamilton csak a 18. pozícióban zárt.
Nehezebb körülmények között nem is kezdődhetett volna az idei szezon első sprinthétvégéje, mint ahogy kezdődött. Borzasztó idő, hideg és vizes pálya fogadta ugyanis a mezőnyt Imolában, az Emilia Romagna Nagydíj helyszínén. Mindez azért jelentett a szokottnál is nagyobb problémát, mert pénteken csak egyetlen szabadedzés állt a csapatok rendelkezésére a délután 5 órakor kezdődő időmérő előtt, és így nehéz körülmények között kellett beállítaniuk az autókat, mielőtt az időmérő kezdetével megszűnnek a jelentős változtatási lehetőségek.
Mielőtt nekifognánk az igen álmoskásan induló első edzésen történtek taglalásának, meg kell említenünk az élmezőny szempontjából legfontosabb pénteki történést: Carlos Sainz autójába új belső égésű motort szerelt a Ferrari, amely ráadásul erősebb változat, mint ami eddig a spanyol F1-75-ösében dolgozott. A cserére elővigyázatossági okokból volt szükség, de várhatóan a korábbi egység is használatban marad, és főként péntekenként teljesíthet majd szolgálatot a szezon további részében. Ezen kívül több részegységből is újat kapott a spanyol.
Sainzon kívül egyébként Esteban Ocon is új motorral vágott neki a hétvégének, de az ő esetében nincs szó újabb fejlesztésű V6-osról.
Mindenki küszködött, kivéve Verstappent és a Ferrarikat
Közel három perc elteltével Valtteri Bottas volt az első, aki kimerészkedett a csurom vizes aszfaltra. A finnt a két Haas-pilóta követte. A pálya állapotát hűen tükrözte, hogy a pilóták jócskán 1:40 fölötti körökkel kezdtek a vizes pályára alkalmas abroncsokon, ami közel fél perccel volt lassabb a Bottas által a tavalyi imolai hétvége első szabadedzésén elért 1:16.564-es legjobb időnél.
Az első kicsúszást Nicholas Latifi mutatta be, aki már a bokszból kivezető körében meglátogatta a Tosa-kanyar kavicságyát. A kanadai a pályára visszatérve arra panaszkodott, hogy folyamatosan be akart kapcsolni az autójában a lefulladásgátló.
Nemcsak neki gyűlt meg persze a baja a körülményekkel: Alex Albon a Variante Altát vágta át a füvön, Charles Leclerc pedig egy szép piruettet mutatott be ugyanott, amikor túlságosan meglovagolta a kerékvetőt.
🚨Nicholas Latifi çakıl havuzuna çıktı.#F1 | #ImolaGP pic.twitter.com/Y7NTQJKwbE
— Tutkumuz F1 (@F1tutkumuz) April 22, 2022
Latifi nevéhez fűződött a nap első kicsúszása
A köridőknek még a szokottnál is kisebb jelentőségük volt, hiszen mindenki próbálta feltérképezni a tapadás határait és folyamatosan körözött a kék oldalfalú Pirelliken, a köridők pedig a gyorsuló pálya miatt folyamatosan javultak.
Az viszont már az első húsz perc alatt nyilvánvalóvá vált, hogy ilyen körülmények között a Red Bullok és a Ferrarik külön kategóriát képviselnek: az időközben újabb megforgást bemutató Leclerc vezetett Sainz és Verstappen előtt, mögöttük pedig jókora lemaradással jöttek a többiek. A két Mercedes nagyon szenvedett és csak a 14-15. pozíciót foglalta el.
Javultak a körülmények, de Leclerc majdnem összetörte
Valamivel féltáv előtt Sergio Pérez is megérkezett, és 1:35.476-os idővel átvette a vezetést (153 ezredet adott Leclerc-nek), majd rövid időre a teljes mezőny visszatért a bokszba. Ekkor úgy tűnt, az eső ismét rákezd, mindez azonban nem zavarta Vettelt abban, hogy elsőként tegye fel az intermediate gumikat. És működtek is a köztes abroncsok, a négyszeres világbajnok ugyanis rövidesen előrelopódzott a negyedik helyre.
Ezt látva lassacskán a többieknek is megjött a kedve a zöld Pirellikhez: Stroll és Norris is követte Vettel példáját, majd jött a két Ferrari, Magnussen és Ricciardo is.
Az intereken pedig a kicsúszások is megszaporodtak: Stroll és Magnussen (ő kétszer is) is megjárta a két Rivazza-kanyar kavicságyát.
Ezután Carlos Sainznak is volt egy meleg pillanata a Tamburellóban, de nem annyira, mint Leclerc-nek, aki a sikán kijáratán, 200 fölötti tempónál állt keresztbe, de megúszta, és még csak a pályáról sem ment le. Egy autótörés már csak azért sem jött volna jól a Ferrarinak, mert a sprinthétvége menetrendje miatt már a versenyen is használt motorral, váltóval, padlólemezzel és egyebekkel mentek az első edzésen is.
Level 4 sit spin by Charles Leclerc +GOE 16 pic.twitter.com/4G8rixSrqk
— kris (@yunalesmis) April 22, 2022
Leclerc többször is megforgott, de ez a hibája kerülhetett volna a legtöbbe
Ami az időket illeti, Sainz első intermediate-en futott körével 1:33.716-tal az élre állt, majd hiába javított egy teljes másodpercet, Leclerc 1:32.512-vel megelőzte. Mögéjük Verstappen zárkózott fel, de hátránya több mint 1,3 másodpercre rúgott.
A Ferrari megállíthatatlannak bizonyult
Leclerc ugyan tovább hibázgatott, de a tempójára így sem lehetett panasz, ugyanis csapattársát kivéve másodpercekkel verte a teljes mezőnyt, a harmadik helyezett Verstappent is beleértve.
Hat perccel a vége előtt a forgalommal szenvedő holland végül összerakott egy jobb kört, de azzal is közel 1,5 másodperccel maradt el az ekkor már 1:29.402-vel vezető monacói mögött, akit Sainz is közel 9 tizedes hátrányban követett.
Verstappen mögött a két Haas sorakozott Magnussen-Schumacher sorrendben, majd Pérez, Alonso, Vettel, Cunoda és Russell tette teljessé az első tizet.
Ez a sorrend pedig – mint később kiderült – már nem változott, öt perccel az edzés vége előtt Lando Norris ugyanis leparkolta a McLarent az Acque Minerali kavicságyában, a versenyirányítás pedig elkapkodta a piros zászlós megszakítást, Norris ugyanis rövidesen kitolatott a bukótérből és visszatért a garázsba.
¡Bottas está en la barrera! 😮
El piloto está bien, sin embargo, no puede volver a boxes. pic.twitter.com/eMYJOW70Me
— F1 EN DAZN (@DAZNF1TV) April 22, 2022
Bottas is pórul járt, de az autótörést megúszta
Noha az edzést még sikerült újraindítani, és egy mért körre többeknek volt még ideje, javítani csak Alex Albon tudott, de ő is csak a 17. helyre jött előre. Lewis Hamiltont azonban így is megelőzte, a hétszeres világbajnok ugyanis csak 18. lett, több mint 7 másodperccel elmaradva Leclerc-től. Jóllehet, csak 4 kört tudott megtenni az intereken.
A csattanót végül Valtteri Bottas szolgáltatta. A 2020-as imolai pole pozíciós az edzés leintése után sikeresen kicsúszott és benne ragadt az Acque Minerali kavicságyában, de jó hír neki és az Alfa Romeo szerelőinek, hogy legalább az autót nem törte össze.
A versenyzők legközelebb pénteken délután 5 órakor, az időmérő edzésen gurulnak ki az imolai pálya aszfaltjára.
Az Emilia Romagna Nagydíj első szabadedzésének végeredménye
Versenyző | Csapat | Köridő | Lemaradás | Körszám | |
1 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:29.402 | 24 | |
2 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1:30.279 | 0.877 | 25 |
3 | Max Verstappen | Red Bull | 1:30.867 | 1.465 | 21 |
4 | Kevin Magnussen | Haas | 1:32.439 | 3.037 | 23 |
5 | Mick Schumacher | Haas | 1:32.988 | 3.586 | 23 |
6 | Sergio Perez | Red Bull | 1’33.012 | 3.610 | 17 |
7 | Fernando Alonso | Alpine | 1:33.160 | 3.758 | 13 |
8 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 1:33.365 | 3.963 | 22 |
9 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 1:33.611 | 4.209 | 18 |
10 | George Russell | Mercedes | 1:34.262 | 4.860 | 21 |
11 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 1:34.615 | 5.213 | 19 |
12 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 1:35.104 | 5.702 | 19 |
13 | Esteban Ocon | Alpine | 1:35.420 | 6.018 | 14 |
14 | Lando Norris | McLaren | 1:35.502 | 6.100 | 12 |
15 | Daniel Ricciardo | McLaren | 1:35.625 | 6.223 | 15 |
16 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:36.033 | 6.631 | 23 |
17 | Alex Albon | Williams | 1:36.461 | 7.059 | 17 |
18 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:36.464 | 7.062 | 17 |
19 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 1:37.450 | 8.048 | 22 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 1:39.698 | 10.296 | 15 |