back to top
KezdőlapFormula 1Hamilton beismerte tévedését, Wolff még nem kukázná az idei autót

Hamilton beismerte tévedését, Wolff még nem kukázná az idei autót

-

Lewis Hamilton magától hozta fel az imolai verseny után a még a barcelonai tesztek alatt tett kijelentését, és ismerte be, hogy alighanem tévedett. Toto Wolff eközben elmondta, egyelőre miért nem mondanak le az idei autóval követett irányvonalról.

Az Emilia Romagna Nagydíjon a Mercedes nemhogy fejlődött volna a korábbi futamokhoz képest, hanem elérte az idei eddigi mélypontot. Mindezt némileg kozmetikázta George Russell futamon szerzett negyedik helye, de a két Ferrari betlije nélkül alighanem legfeljebb ő is csak hatodik lett volna, miközben Lewis Hamilton a 13. helyett a 15. helyen végez.

A hétszeres világbajnok azt mondta, „kétség sincs afelől, hogy kiszálltam a világbajnoki címért folyó küzdelemből”, ami még úgy is erős kijelentés, hogy csak négy futam telt el a potenciális 23-ból. Hamilton hátránya ugyanakkor több mint két futamgyőzelemnyi az élen álló Charles Leclerc mögött, ami valóban tetemes, és nem úgy néz ki, hogy az idei Mercedesszel egyhamar a győzelmekért tudna harcolni.

Toto Wolff nyilatkozatain is megfigyelhető volt, hogy megváltozott a konstruktőri címvédő által követett narratíva, és már a csapatfőnök is arról beszélt, hogy reálisan nézve nincs helyük az év végi elsőségért folyó csatában. 

Hamilton már másként látja

Nem is olyan régen a hétszeres világbajnok még jóformán kikérte magának azt a feltételezést, hogy elszúrták az alkalmazkodást az idei szabályokhoz. Hamilton a barcelonai teszten visszakérdezett, hogy miért is gondolna bárki ilyesmit, majd kijelentette, hogy a Mercedes nem követ el hibákat. 

Lewis Hamilton
Hamilton Barcelonában még biztos volt benne, hogy nem tévedtek rossz útra Fotó: Mercedes AMG Petronas

Imolában ezek után ő maga hozta fel a korábban történteket, és elismerte, hogy talán mégis rossz utat választottak az idei autóval. „Megtesszük, ami tőlünk telik a rendelkezésre álló eszközökkel. Korábban, még Barcelonában feltették nekem a kérdést, hogy mi van, ha elszúrtuk? Én pedig azt mondtam, hogy mi nem csinálunk ilyet, mert mi világbajnokok vagyunk. A tények azonban arról árulkodnak, hogy talán mégis.”

Mi lesz most?

Hamilton elmondta, noha nem akarja feladni az idei évet, aggodalomra ad okot, hogy a problémáikat esetleg hónapokba telik megoldani. A 2022-es szezon feladásáról árulkodott az a kijelentése is, hogy „keményen kell dolgoznunk, hogy biztosítsuk, jövőre ne kerüljünk ilyen helyzetbe.” 

A hétszeres világbajnok szerint a legjobb pedig talán az lenne, ha kiderülne, alapjaiban rontották el az idei autó koncepcióját, mert akkor tiszta lappal kezdhetnének, és legalább a következő szezonra visszazárkózhatnának az élmezőnybe.

Wolff azonban a jelek szerint még nem akar ilyen drasztikus lépésekhez folyamodni, már csak azért sem, mert elmondása szerint továbbra sem tudják, hogy mit szúrtak el.

„A veszteségek csökkentése azt jelentené, hogy azt mondjuk, »rendben, hol van az alapvonal? Van-e új kiindulópont, amelyből elindulva nagyobb potenciált tudunk felszabadítani az autóval?« Ha korábban így gondoltuk volna, már öt hónapja elkezdtük volna ezt. De úgy hisszük, hogy a jelenlegi fejlesztési irány az, amit követnünk kell. Meglehetősen nehéz a helyzet. Akkor mondhatjuk, hogy »rendben, minimalizáljuk a veszteségeket és álljunk át a következő évre«, ha értjük, hogy mit rontottunk el. Jelenleg azonban egyszerűen nem tudjuk.”

Lewis Hamilton, Mercedes, Imola
Alapjaiban rossz lenne a W13-as? Fotó Jiri Krenek / Mercedes AMG Petronas

A Mercedes pedig már csak azért sem teheti meg, hogy teljesen átáll 2023-ra, mert a szabályok jövőre sem változnak, így bármilyen előrelépés az idei autóval a következő szezonra nézve is értékes. 

Így aztán valószínűleg azt az utat választják, hogy megpróbálják megoldani az őket leginkább sújtó problémát, és elejét venni a pattogásnak. Ekkor derülhet ki ugyanis, hogy valójában mennyire gyors az egyelőre az ideálisnál nagyobb hasmagassággal működtetett idei autó. 

„Nagyon is úgy gondoljuk, hogy a jelenleg befektetett tudományos erőfeszítés segíteni fog abban, hogy alacsonyabb hasmagassággal futtassuk a kocsit. Olyan alacsonyan, ahol úgy hisszük, profitálhatunk az aerodinamikából, amit eddig nem tudtunk megtenni, mert leért az autó alja. Ha képesek leszünk ezt megoldani, jelentős köridőt találhatunk. Ha nem, akkor mást kell kitalálnunk” – mondta Wolff.

Ha pedig a pattogás megoldása után a nagyobb leszorítóerő és csökkenő légellenállás sem fogja őket a Ferrari és a Red Bull közelébe repíteni, valószínűleg nem lesz más hátra, mint újragondolni a hozzáállásukat az új szabályrendszerhez. 

ForrásThe-Race