Május 14-én és 15-én folytatódik Rácz Geri bemutatkozó idénye a brit MINI CHALLENGE-ben. Az EXCELR8 Motorsport versenyzője a gazdag történelmű, a versenyzők és szurkolók által is Anglia egyik ékszerdobozaként számon tartott Brands Hatch-ben lép pályára.
Anglia egyik, ha nem a legkedveltebb versenypályáján folytatódik a MINI CHALLENGE JCW 2022-es szezonja, a mezőnyben Rácz Gerivel. A 16 esztendős magyar versenyző biztató bemutatkozáson van túl, hiszen az idénynyitó versenyhétvége utolsó futamára olyannyira felvette a ritmust, hogy az újonc értékelés legjobbjával vívott öldöklő csatát.
Tempójával és hozzáállásával Geri csapata, az EXCELR8 Motorsport, illetve Őry Tamás, a pályafutását egyengető Motorsport Talent Management doningtoni versenyeket a helyszínről követő ügyvezetőjének elismerését is kivívta, Brands Hatch-ben pedig azon lesz, hogy a hétvége első percétől fogva versenyképes legyen.
A változások ellenére megmaradt igazi klasszikusnak
A Londontól nem messze, Kent megyében fekvő Brands Hatch a Forma-1, a túraautózás, de még az IndyCar szerelmeseinek szívét is megdobogtatja, lévén megannyi egyéb széria mellett ezt a három sorozatot is számos alkalommal vendégül látta az 1940-es évek óta íródó története során.
Mielőtt a világ egyik legismertebb versenyhelyszínévé nőtte ki magát, füves felületű motorversenypályaként kezdte pályafutását, ami az akkor 15 éves Bernie Ecclestone-t is elcsábította. A később a Forma-1 mindenható urává váló üzletember itt indult először motorversenyen, majd 1949-ben kísérletet tett a pálya megvásárlására, de nem járt sikerrel.
1950-ben Brands Hatch aszfaltréteget kapott (az új pályán rendezett első futamon Ecclestone szintén ott volt a mezőnyben, de már négy keréken), és a második világháború után Anglia első, versenyzésre épített pályája lett belőle, amelyen akkor még az óramutató járásával ellentétes irányban versenyeztek. Az aszfaltcsík első verziója az előttünk álló hétvégén a BTCC (brit túraautó-bajnokság) és így a MINI CHALLENGE mezőnye által is használt Indy-nyomvonalnál is rövidebb volt, a mai Grand Prix-pálya alapját képező hosszabb változata pedig két lépcsőben, 1960-ra készült el.
A Forma-1-es Brit Nagydíjnak 1964 és 1986 között 12 alkalommal otthont adó helyszín jelenlegi, rövidebb nyomvonala mindössze 1944 méter hosszú, ám így is olyan, híres kanyarokat tartalmaz, mint a Paddock Hill Bend, a Druids, a Graham Hill Bend, vagy a Clark Curve, amelyek többsége valamilyen formában 80 éve létezik, és nem mellesleg a nézőtér bármely pontjáról belátható, így valódi stadionhangulat várja majd a versenyzőket. Az előttünk álló hétvége pedig biztosan kiemelt figyelmet kap majd a szurkolók részéről, hiszen az idén a brit superbike-bajnokság és a brit GT-bajnokság mellett a BTCC mezőnyének és betétfutamainak látogatása jelenti a harmadik kiemelt eseményt a pálya naptárában.
Már van tapasztalata Brands Hatch-ből
Geri már az alig 2 km hosszú körön rendezett, előszezoni teszten ízelítőt kapott abból, hogy a kevés kanyar – papíron hét, de gyakorlatban inkább csak öt – ellenére egyáltalán nem könnyű jó kört összerakni az Indy-nyomvonalon sem.
„Eleinte nagyon furcsa volt az új autó miatt, de izgalmas és jó élményekkel gazdagodtam a teszten. A pálya nagyon tetszik, rövid és tempós, gyors kanyarokkal, amelyeket nagyon jól el kell találni, nagyfokú precizitást igényelnek. Nincs sok kanyar, de ettől egyáltalán nem unalmas a kör. Ezen kívül – akárcsak Doningtonban – valószínűleg a hangulatra sem lesz panasz. Nagyon várom, hogy ismét rengeteg néző előtt versenyezhessek” – tekintett előre a szezon második hétvégéjére az EXCELR8 Motorsport magyar pilótája.
Geri két futamnyi tapasztalattal a háta mögött több célt is kitűzött maga elé az első Brands Hatchben rendezett fordulóra (a bajnokság későbbi szakaszában még egyszer ellátogat majd ide a mezőny), amelyen szombaton egyszer, vasárnap pedig kétszer áll majd rajthoz.
„Több dolgot is megtanultam az első versenyhétvégén. Az egyik, hogy muszáj jól rajtolni, mert ha ez nem sikerül, rengeteg pozíciót bukik az ember, ráadásul az első körben lehet a legtöbb helyet nyerni. Ha nem sikerül jól a rajt, elvész ez a lehetőség, később pedig már jóval nehezebb az előrejutás. Amire pedig még nagy hangsúlyt kell fektetnem, az a gumik megfelelő felmelegítése, hogy már az első méterektől kezdve versenyképes legyek.”
Utóbbihoz jól fog jönni, hogy a pálya rövidsége miatt a mostani futamok előtt két felvezető kört kell megtennie a pilótáknak. Kezdetnek azonban nem a futamokon, hanem az első verseny rajtsorrendjéről döntő időmérőn kell jól teljesíteniük. Mindez különösen nagy kihívásnak ígérkezik, hiszen a közel 30 fős mezőny miatt óriási forgalommal kell számolni.
„Az időmérőn nehéz lesz tiszta kört futni. Fontos, hogy jókor menjünk ki a pályára, azaz a lehető legkisebb legyen éppen a forgalom, és akkor, azon a körön kell majd jó időt autózni. Amennyiben folyamatosan sokan lesznek egyszerre kint, az pedig arra lesz jó, hogy egy kicsit tudok gyakorolni a versenyre” – igyekezett a pozitívumokra koncentrálni Geri, akinek célja a folyamatos fejlődés mellett ezen a hétvégén is az újoncok értékelésében az élmezőnyben végezni.
A versenyek között sem állt meg az élet
Geri két futamnyi tapasztalattal a háta mögött több célt is kitűzött maga elé az első Brands Hatchben rendezett fordulóra (a bajnokság későbbi szakaszában még egyszer ellátogat majd ide a mezőny), amelyen szombaton egyszer, vasárnap pedig kétszer áll majd rajthoz.
„Több dolgot is megtanultam az első versenyhétvégén. Az egyik, hogy muszáj jól rajtolni, mert ha ez nem sikerül, rengeteg pozíciót bukik az ember, ráadásul az első körben lehet a legtöbb helyet nyerni. Ha nem sikerül jól a rajt, elvész ez a lehetőség, később pedig már jóval nehezebb az előrejutás. Amire pedig még nagy hangsúlyt kell fektetnem, az a gumik megfelelő felmelegítése, hogy már az első méterektől kezdve versenyképes legyek.”
Utóbbihoz jól fog jönni, hogy a pálya rövidsége miatt a mostani futamok előtt két felvezető kört kell megtennie a pilótáknak. Kezdetnek azonban nem a futamokon, hanem az első verseny rajtsorrendjéről döntő időmérőn kell jól teljesíteniük. Mindez különösen nagy kihívásnak ígérkezik, hiszen a közel 30 fős mezőny miatt óriási forgalommal kell számolni.
„Az időmérőn nehéz lesz tiszta kört futni. Fontos, hogy jókor menjünk ki a pályára, azaz a lehető legkisebb legyen éppen a forgalom, és akkor, azon a körön kell majd jó időt autózni. Amennyiben folyamatosan sokan lesznek egyszerre kint, az pedig arra lesz jó, hogy egy kicsit tudok gyakorolni a versenyre” – igyekezett a pozitívumokra koncentrálni Geri, akinek célja a folyamatos fejlődés mellett ezen a hétvégén is az újoncok értékelésében az élmezőnyben végezni.
A MINI CHALLENGE JCW Class hivatalos programja
Szombat
11.55 – 12.25: Időmérő edzés
16.15 – 1. futam, 20 perc
Vasárnap
13.10 – 2. futam, 20 perc
17.40 – 3. futam, 20 perc