A Red Bullt nem hagyja nyugodni a Barcelonában megjelent, az ő autójukra egyes részeiben a megszólalásig hasonlító Aston Martin. A silverstone-i istálló ugyanakkor állítja, ők nem másoltak, és elmagyarázta, milyen folyamatok vezettek a B-autó bevetéséhez.
A Spanyol Nagydíj pénteki napján újabb másolós botrány robbant ki az F1-ben, ezúttal az Aston Martin és a Red Bull között. Előbbi olyan, továbbfejlesztett autóval jelent meg Barcelonában, amely több elemében is kísértetiesen hasonlít a Red Bullra. Mint kiderült, ez az FIA-nak már az előzetesen továbbított CAD-adatokból kiderült, ezért a hét elején vizsgálatot tartottak az Aston Martin angliai központjában, és mindent rendben találtak.
A Red Bull, és különösen Helmut Marko azonban a jelek szerint nem elégszik meg ennyivel, és tovább folytatja a vizsgálódást házon belül azzal kapcsolatban, hogy esetleg valamelyik korábbi mérnökük lopott-e el olyan adatokat, amelyeket az Aston Martinnak továbbítva jogosulatlan előnyhöz juttatta a silverstone-i csapatot.
Miért gondolhatjuk, hogy nem történt szabályszegés?
Az Aston Martin két módon véthetett (volna) a regulák ellen. Az egyik az úgynevezett visszafejtés, ami annyit tesz, hogy fényképeket és egyéb, legális módon szerzett információkat és adatokat alakítják át CAD-adatokká, és másolják le ez esetben a Red Bull megoldásait. Az FIA szerint ilyesmi nem történt.
A másik, hogy valamilyen módon hozzájutnak a Red Bull szellemi tulajdonát képező adatokhoz, és azokat felhasználva hozzák létre a módosításokat. Utóbbi kézenfekvő lenne az átpártolt szakemberek miatt, hiszen a Red Bulltól tavaly hét mérnök igazolt át az Aston Martinhoz, köztük Dan Fallows, a bikások aerodinamikai főnöke.
Fallows azonban csak az idén áprilisban állt munkába, az Aston Martin állítása szerint azonban a Barcelonában bevetett B-verziót már tavaly november óta tesztelték a szélcsatornában. „Amennyiben csak az első verseny után kezdtünk volna el foglalkozni vele, soha nem lettünk volna képesek két B-autót a pályára vinni Barcelonában” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak a csapat egyik mérnöke.
A valóságban ehelyett az történt, hogy az Aston Martin kezdetben két koncepciónak szavazott bizalmat, majd a most bevetett B-változatot parkolópályára tette, mert úgy ítélte meg, hogy a másik verzió a jobb. „A szélcsatornában kapott értékek egyre jobbak és jobbak lettek, a leszorítóerő mértékét előrejelző görbe pedig meredeken felfelé ívelt. Egy hónappal később azonban felfedeztük, hogy nem tudunk tovább előrelépni, mert minél nagyobb lett a leszorítóerő, annál jobban meg kellett emelnünk az autó alját. Ez pedig oda vezetett, hogy a kocsi nem tudott abban a tartományban működni, amelyhez tervezve lett, így hátrafelé lépdeltünk” – utalt a pattogás megjelenésére az Aston Martin szakembere.
Véletlenül lett olyan, mint a Red Bull
Amikor erre rájöttek, az Aston Martin szakemberei a korábban félretett B-változaton kezdtek dolgozni, amelynek Red Bull-lal való hasonlósága szerintük pusztán a véletlen műve. „Megmutattuk az FIA-nak a CAD-adatokat és fotókat a tavaly őszi szélcsatornás modellünkről, amellyel bizonyítottuk, hogy nem másoltunk.”
Andy Green, az Aston Martin technikai főigazgatója az A-változat bemutatójakor jelezte, a kasztni úgy lett tervezve, hogy különböző elrendezések alkalmazását is lehetővé tegye. A B-verzióban a hűtés és a többi részegység elrendezését is meg kellett változtatni, ami szintén arra utal, hogy régóta tervezett változtatásról van szó, az ilyesminek ugyanis igen hosszú az átfutási ideje.
„A kasztnit úgy kellett megépítenünk, hogy két különböző hűtési rendszert is be tudjon fogadni. Ha nem tettük volna ezt, lehetetlen lett volna az új kialakítású oldalszekrényekre váltani” – érvelt Green.
Arra ugyanakkor nem tért ki az Aston Martin, hogy mi van, ha a B-változat kialakítását a kezdetektől fogva a Red Bulltól hozzájuk került adatok határozták meg.
Csak Silverstone-ban akartak váltani
Az AMuS szerint miután az Aston Martinnál rájöttek, hogy nem az eredetileg választott koncepció a jó út, úgy tervezték, hogy csak a júliusi Brit Nagydíjon vetik be a B-autót, ám az idei első két futamon tapasztalt küszködést látva Andrew Green úgy döntött, hogy meggyorsítják a fejlesztéseket, és minél hamarabb pályára viszik a másik változatot.
A német szaklap szerint a silverstone-i istálló mérnökei úgy gondolják, hogy a Red Bull által is követett koncepcióval jobban kontroll alatt tudják majd tartani a pattogást, mert nem kell annyira feszes beállításokkal és alacsony hasmagassággal menniük a kívánt leszorítóerő eléréséhez. „Ez egy teljesen más megközelítése a leszorítóerő szerzésnek. A nagyobb rugóút ráadásul a versenyzőnek is kényelmesebb, illetve kíméletesebb a gumikkal” – idézi az AMuS a forrását.
Már csak az a kérdés, hogy a Red Bull talál-e valamit, ami bizonyítja, hogy valamelyik korábbi szakembere adatokat lopott, és ezzel segítette az Aston Martint. Amennyiben igen, annak komoly következményei lehetnek a silverstone-i istállóra nézve.