Alonso a szombati barcelonai kvalifikáció Q1 szakaszában a forgalomba keveredett és nem tudott jó ütemben gyorskört futni, így a 17. helyen végzett, és nem jutott tovább a Q2-be.
A vasárnapi futam előtt az FIA technikai delegáltja, Jo Bauer megerősítette, hogy az Alpine úgy döntött, hogy Alonso autóját teljesen új erőforrás-elemekkel szerelik fel, ezzel azonban túllépi a szezonra vonatkozó maximális darabszámot.
Ennek következtében ez büntetést von maga után, ami azt jelenti, hogy hazai versenyén csak a rajtrács leghátsó helyéről indulhat.
Alonso erőforrása egy negyedik PU-t, turbófeltöltőt, MGU-H-t és MGU-K-t tartalmazza majd, ezzel túllépve a három darabos limitet. A harmadik energiatároló és a vezérlőelektronika szintén túllépi az évre engedélyezett két darabos limitet.
Alonso büntetése egy-egy rajtpozícióval előrébb hozza Lance Strollt, Alex Albont és Nicholas Latifit .
Alonso már a motorcseréje előtt is úgy vélte, hogy csak egy „megafantasztikus biztonsági autóval” tudna előrelépni, miután a frusztráló kvalifikáción a 17. helyen ragadt.
„Azt hiszem, nem sokat lehet tenni” – mondta. „Ez itt Barcelona, nem sok az előzés, jelentős a gumikopás, amikor az autók mögött haladsz. Szóval meglátjuk.”
„Az elmúlt pár versenyen a hátulról induló embereknek nagy szerencséjük volt, és pontokat szereztek. Én is közéjük tartozom holnap” – mondta Alonso még szombaton.
„Szóval ha a megfelelő pillanatban jön egy ilyen megafantasztikus biztonsági autó, talán szerencsém lesz, és szerzek pár pontot, de kétlem. Szerintem nehéz verseny lesz.”