Az idei Monacói Nagydíj a szokottnál is nehezebb lesz a pilótáknak, mert egy-egy nagyobb, vagy adott esetben akár csak kisebb találkozás a fallal többszörösen is megbosszulhatja magát.
Az eddigieknél jobban oda kell majd figyelnie a pilótáknak, hogy távol maradjanak a korlátoktól a szűk monacói pályán, mivel az Auto Motor und Sport beszámolója szerint a csapatok a szokottnál is kevesebb tartalék alkatrésszel rendelkeznek. Ennek részben az idei évre tovább csökkenő költségplafon, részben pedig az új fejlesztések az oka.
Miután az átfogó szabályváltozások első évében még óriási tér van az autók fejlesztésére, a csapatok a lehető legtöbb pénzt erre igyekeznek fordítani. Teszik ezt még annak árán is, hogy kevesebb tartalék alkatrészt tudnak legyártani. Az AMuS szerint az Alfa Romeónak például első és hátsó szárnyból is csak 5-5 darab áll a rendelkezésére, míg a múltban Monacóba a baleset során nagy eséllyel összetörő elemekből mindenki legalább hatot, a topcsapatok akár nyolcat is elvittek.
De nemcsak a költségek, hanem a Barcelonára az utolsó pillanatban elkészülő fejlesztések is korlátozzák őket. Mivel a Spanyol Nagydíj óta csak egy hét telt el, nem nagyon volt idő újabb elemeket legyártani, így például az Aston Martin nagy port kavart oldalszekrényeiből is csak az a két darab áll rendelkezésre, ami a két autón van. Az átdolgozott hűtési rendszerrel ugyanez a helyzet.
„Amennyiben ezen elemek egyike összetörik, az adott pilótának vissza kell váltania az A-modellre” – idézi Andy Stevenson csapatmenedzsert az Auto Motor und Sport. Az Alfa Romeo eközben például az új aerodinamikai elemekből két garnitúrával rendelkezik, és mind a kettőt Valtteri Bottas rendelkezésére bocsátotta, míg Guanyu Zhou amolyan hibrid autóval versenyez.
A korábbi alkatrészekre váltás pedig nem csak azért jelenthet extra problémát, mert az adott pilótának a papíron lassabb autóval kell majd versenyeznie, hanem azért is, mert amennyiben az időmérőn történik sérülés a kocsin, a sérült elemet pedig a csapat nem tudja ugyanolyan specifikációjú tartalékkal pótolni, a versenyzőnek automatikusan a bokszutcából kell rajtolnia. Mondani sem kell, hogy Monacóban ez egyenlő a pontszerzési esélyek nullára csökkenésével.
Persze nem csak az Aston Martin esetében fordulhat elő ilyen, hanem bárkivel, akinek nincs pótalkatrésze az adott elemből. Mivel Barcelonába hét csapat vitt komoly fejlesztési csomagot, igen sokan veszélyeztetettek. Stevenson elmondta, hogy a padlólemez esetében az apróbb sérüléseket például képesek javítani, de mivel a padlólemez nagy része egy elemből áll, nagyobb baleset esetén muszáj cserélni.
És nemcsak a középcsapatok, hanem a topcsapatok is kerülhetnek ilyen helyzetbe. Az AMuS szerint ugyanis a Barcelonában új padlólemezt bevető, azzal az utolsó pillanatban elkészülő Mercedesnek szintén csak két legyártott változata van az új elemből, így amennyiben George Russell vagy Lewis Hamilton összetöri az egyiket, a régebbi verziót kell használnia.