A 2022-es F1-es autók pattogásának csökkentése érdekében az FIA bevezetett egy irányelvet, amely korlátozza a megengedett pattogás mértékét. Max Verstappen szerint azonban helytelen egy új szabályt bevezetni a szezon közepén.
Max Verstappen szerint az FIA rossz döntést hozott, amikor bevezetett egy technikai irányelvet a delfinezéssel kapcsolatban, miközben több csapat is hatékonyan kezelte a jelenséget.
Az F1 2022-re vonatkozó aerodinamikai szabályzata okán, a leszorítóerőt túlnyomórészt az autó alatti légáramlatok generálják, így az autó „odatapad” az aszfalthoz. Ennek azonban az a mellékhatása, hogy az autó sajátfrekvenciája rezonanciát okozhat a futóművön keresztül, ami az autó pattogását vagy „delfinezését” eredményezi az egyenesekben.
Csütörtökön délután az FIA megerősítette, hogy a biztonság érdekében úgy döntött, hogy beavatkozik a módosításokkal, amelyek szerintük csökkenteni vagy megszüntetni hivatottak a pattogást.
A Mercedes az egész szezonban szenved a delfinezéssel, és Lewis Hamilton a múlt heti Azerbajdzsáni Nagydíj után komoly hátfájásról is beszámolt.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a bakui futam után azt sugallta, hogy a versenyzők többsége egyetértett abban, hogy valamit tenni kell annak érdekében, hogy csökkentsék a testükre nehezedő terhelést.
Mindenkinek megoldható lett volna a probléma
A Mercedesszel ellentétben a Red Bull a jelek szerint jobban kezelte ezt a jelenséget, és a bajnokságot vezető Max Verstappen csalódottságának adott hangot az új irányelv miatt. Utalt arra is, hogy a Mercedes hangos panaszkodása befolyásolta az FIA döntését ezzel kapcsolatban.
„Azt hiszem, egy kicsit csalódást keltő, hogy ismét szabálymódosítás történt a szezon közepén” – mondta Verstappen a RACER-nek.
„Nem is arról van szó, hogy ez minket jobban vagy kevésbé érint, mint a többi csapatot, hanem hogy nem kellene, hogy az egyik csapat sokat panaszkodjon, ami miatt aztán hirtelen megváltoztatják a szabályokat.”
„Úgy gondolom, hogy sok csapat van, amelyik valójában elképesztő munkát végzett, és nem voltak ilyen jellegű problémáik, szóval meg lehet oldani.”
„Ha megemeled az autódat, akkor nem lesznek ilyen problémáid, de veszítesz a teljesítményedből.”
„De ha nem tudod megfelelően megtervezni az autót erre, akkor az a te hibád, nem a szabályok hibája. Számomra ez egy kicsit sajnálatos.”
Lehet, hogy a Mercedesnek sem olyan jó hír ez
A pattogás mértékét korlátozó szabály bevezetése rövid távon szintén gondot okozhat a Mercedesnek, mivel a csapatnak valószínűleg meg kell emelnie a W13-as hasmagasságát, hogy csökkentse a pattogást, ami viszont kihat az autó teljesítményére.
Verstappen szerint azonban kár, hogy egy ilyen szabály megalkotása olyan csapatokat is érinthet, amelyek hatékonyabban kezelték ezt a problémát.
„Természetesen minden pálya más és más, de szerintem egy kicsit szégyen, hogy a szezon közepén változtatnak rajta (a szabályokon), pedig a csapatok egyértelműen megmutatták, hogy lehet normálisan, vagy legalábbis sokkal kevesebb problémával vezetni, mint ahogy néhány más csapat teszi” – mondta Verstappen.