back to top
KezdőlapFormula 1Schumacher és Alonso is értetlenkedik, Hamilton és Leclerc elégedett

Schumacher és Alonso is értetlenkedik, Hamilton és Leclerc elégedett

-

A Silverstone-ban látott kerék a kerék elleni csaták több versenyzőben is kérdéseket vetettek fel, de voltak olyanok is, akiket hiába szorítottak le a bukótérbe, szerintük ez nem más, mint kemény versenyzés.

A Brit Nagydíj volt az idén az első olyan verseny, amelyen az élmezőnyben is több alkalommal láthattunk példát a 2022-es szezon elején bevezetett új irányelvek alkalmazására. Mint azt korábban megírtuk, ezek az új szabályok szolgálnak magyarázatul arra, hogy miért nem büntettek meg senkit Silverstone-ban a másikat a pályáról leszorító versenyzők közül. 

Noha a felügyelők által még csak nem is vizsgált ilyen esetek az irányelvek alapján egyértelműnek tűnnek, mégis akadnak, akik továbbra sem értik, hogy mi szabályos, és mi nem. Közéjük tartozik Mick Schumacher, aki a verseny utolsó körében kétszer is megpróbálta megelőzni Max Verstappent. Előbb a Brooklands-kanyarban, külső íven próbálkozott, de a holland kiterelte őt a bukótérbe, majd az utolsó kanyarban is megkísérelt bebújni – ezúttal belülről – a Red Bull mellé, de a címvédő itt sem hagyott neki helyet, így a német inkább elvette a gázt.

„Tudomásom szerint az év elején változtak a szabályok, és amint két autó egymás mellé kerül, helyet kell hagyni – nyilatkozta Ausztriában Schumacher. – Ebben az esetben viszont nem ez történt, úgyhogy erről beszélnünk kell, hogy lássuk, mi volt a felügyelők és a versenyirányítás megközelítése.”

„Tudtam, hogy [Verstappen] nem fog helyet hagyni, de mondom, tisztában voltam az év elején történt szabályváltozással és annak következményivel. Hogy [a Verstappen elleni esetnek] nem volt következménye, nyilván azt jelenti, hogy ismét változtak a szabályok, és ha ilyesmi történik, akkor annak oda-vissza rendben kell lennie.”

„Igen, ez ugyanaz volt, úgyhogy kétszer is megtörtént – utalt a második esetre Schumacher. – De azon a versenyen néhány alkalommal előfordult, azt hiszem Checo és Lewis, valamint a verseny elején Lewis és Charles között is. Ezt tisztázni kell, hogy lássuk, mi megengedett, és mi nem.”

Schumacher értetlenkedése az idénre bevezetett irányelvek alapján ugyanakkor nem igazán érthető, azok ugyanis kimondják, hogy kívülről előzésnél a kanyarcsúcspontig az előzött fél elé kell kerülni ahhoz, hogy a támadó félnek helyet kelljen hagyni, míg belülről előzésnél elég a kanyarcsúcspontig a másik autó mellé érni az első kerékkel. Schumacher és Verstappen csatájánál egyik feltétel sem teljesült, így a holland jogosan gondolta úgy, hogy az övé a kanyar.

Kevin Magnussen, Mick Schumacher, Haas, Lance Stroll, Aston Martin, Brit Nagydíj
Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas

Nem Schumacher volt azonban az egyetlen, aki szerint további tisztázás kell, például a Silverstone-ban vitás esetbe nem keveredő Lando Norris szerint sem ártana tovább egyértelműsíteni a szabályokat. „Biztos vagyok benne, hogy beszélni fogunk erről a versenyzői eligazításon. Tavaly büntetést kaptam [Ausztriában], miközben Pérez félig mellettem volt. Elég sok helyet hagytam, mégis megbüntettek. És amikor pontosan ugyanez történt [múlt hétvégén] mondjuk Max-szal, és ő nem kapott büntetést, az kemény. Továbbra sem annyira egyértelmű a helyzet, mint szeretném, vagy annyira világos a következetesség terén minden egyes hétvégén.”

„Mindenki kicsit úgy van vele, hogy »megúszhatjuk ezt, vagy sem?« És utána az ember rosszul érzi magát, amikor nem, mert úgy érzi, hogy sok más hasonló eset is történt” – magyarázta a McLaren versenyzője.

Nem minden “kárvallott” panaszkodott

Schumacher kritikáját hallva mondhatnánk, hogy mindez érthető, hiszen Verstappen ellen ő volt a szenvedő fél, és a versenyzőkre jellemző, hogy amikor ők húzzák a rövidebbet, akkor panaszkodnak. A Sergio Pérez által a Village-kanyar bukóterébe terelt Lewis Hamilton szerint azonban „remek csatát vívtunk, én is pontosan azt tettem volna, amit Checo. Ez jó versenyzés volt.”

Hasonlóan vélekedett a Verstappen által a Brooklands bukóterébe szorított Charles Leclerc is. „Szerintem semmi olyasmi nem történt, ami átlépte volna a határt. Kemény versenyzés volt, de igazán élveztem. Alkothatunk minden helyzetre szabályt, de az katasztrófa lenne, ezért olykor csak hagyni kell zajlani a show-t. Szerintem jól kezeltük a helyzetet, ami nem volt könnyű, de mindannyian a határokon belül játszottunk.”

„Szerintem ez jó szabály, és eléggé világos – csatlakozott Hamiltonhoz és Leclerc-hez George Russell. – Nyilván kemény, de igazságos versenyzést akarunk. Ha visszamegyünk a gokartos évekig, ott is az volt, hogy amennyiben te vagy belül és tiéd a kanyar, a kanyarcsúcsponttól a kijáratig jogodban áll azt tenni, amit akarsz, ha már teljesen bebújtál belül. Versenyhelyzetben mindig nehéz lesz rendesen megítélni a dolgokat, de szerintem most már jól kijelölt határok vannak, amelyek mentén versenyezhetünk.”

Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Brit Nagydíj
Hamilton és Leclerc nem panaszkodott Fotó: LAT Images/Mercedes AMG Petronas

Silverstone-ban Sebastian Vettel is leszorítás áldozata lett, amikor a biztonsági autós újraindítás után Max Verstappen megelőzte őt a The Loopban. A négyszeres világbajnok elismerte, hogy szorosabb csata esetén talán bosszantotta volna, hogy a holland a kerékvetőre terelte, de ő is kiállt a kemény versenyzés mellet.

„Gyorsabb volt nálam, ezért nem aggódtam túlságosan, vagy nem voltam mérges, mert tudtam, hogy mindenképpen meg fog előzni. Hogy mi lett volna, ha hibázok, és csak az az apró esélye lett volna az előzésre, azt nem tudom, akkor valószínűleg kicsit jobban foglalkoztatott volna, hogy kiterelt. De úgy gondolom, hogy ilyen a kemény versenyzés.”

Vettel arra is kitért, hogy a felügyelők még csak nem is vizsgáltak egyetlen esetet sem. „Nekünk kell lenni a legjobb bíráknak. Ha valakit leszorítunk, és tudjuk, hogy ez már túl sok volt, akkor fel kell készülnünk a büntetésre. Talán ezt olykor a felügyelők nem látják, aminek nem lenne szabad megtörténnie, de megesik. Amíg fair, még ha kemény is, a könyökünket kirakva és hasonlók, addig rendben van.”

„Mi, versenyzők azt kértük, hogy a dolgok legyenek feketék és fehérek – tette hozzá Lewis Hamilton. – Mondják meg, hogy ezt lehet, azt nem, és ne egy csomó tényezőtől függjön. Például az egyik dolog, amiről beszélünk, az a védekezés során történő legyezés. Mindig csak egy irányváltás engedélyezett, több nem. De továbbra is következetességet kell kérnünk, a legfontosabb a következetesség.”

Alonso továbbra is össze van zavarodva

És hogy ki az, aki szerint az FIA továbbra sem jeleskedik a következetesség terén? Természetesen a felügyelőket rendszerint előszeretettel kritizáló Fernando Alonso. A kétszeres világbajnok a jelek szerint ugyanakkor nem a letereléseken, hanem azon akadt fenn, hogy Leclerc többször is irányt váltott előtte védekezés közben, illetve Pérez megúszta, hogy az utolsó sikánban pályaelhagyás után előzte meg a monacóit.

Fernando Alonso, Alpine, Brit Nagydíj
Alonsónak nem minden tetszett abból, amit látott Fotó: Alpine

„Beszélünk kell – mondta a spanyol. – Nyilván, ha fej-fej mellett vagytok, és kiterelsz valakit a pályáról, abban különböző helyzetek és manőverek, különböző kanyarok fordulnak elő, és mindig nehéz ezeket megítélni. De azt mondták nekünk, hogy a fehér vonallal nagyon világosan fogják ezt szabályozni. Más dolgok, mint például a felügyelők döntései változhatnak pályánként vagy kanyaronként, de a fehér vonal nagyon világos lesz az idén. Silverstone-ban viszont nem volt az. Miami-ban elhagytam a pályát egy kanyarban, és szerintük előnyt szereztem. Most egyértelmű előnyszerzés történt, mert a következő kanyarban is harcban maradtál a belső vagy a külső íven, és nem történt büntetés. Úgyhogy nagyon össze vagyok zavarodva.”

Hogy világos legyen, Leclerc és Pérez fej-fej mellett érkeztek a jobbos Vale-kanyarba, majd a mexikói kifutott a bukótérbe, és onnan visszatérve Leclerc-t kergette le a Club kanyarban ugyanoda, majd ezzel egyidőben meg is előzte. Az új irányelveket nézve mondhatjuk, hogy Leclerc jogosan terelte őt le egy kanyarral korábban, Pérez viszont már csak azért tudott meccsben maradni, mert átvágott a bukótéren.

Hogy az Osztrák Nagydíjra lesz-e bármi változás, az leghamarabb a mai sprintversenyen derül ki, mindenesetre a Red Bull Ringen is lesz bőven előzés, így alighanem parázs csatákból és bukótérbe terelésből sem szenvedünk majd hiányt.

ForrásThe-Race