A Forma-1 amerikai kontinensen való növekvő népszerűségét jelzi az is, hogy már 100 amerikai vállalatot tudhat a partnerei közt.
Amióta a Liberty Media 2017-ben felvásárolta az F1-et, az Egyesült Államokat célozták meg terjeszkedési területként. Először a Netflixnek engedélyezték, hogy a rendkívül népszerű Drive to Survive sorozat keretében a kulisszák mögött forgasson, és további két amerikai futamot vettek fel a naptárba. Idén Miami debütált, jövőre pedig újra lesz verseny Las Vegasban is.
A Forma-1-es sztárok is elismert személyiségekké váltak Amerikában. Az olyan versenyzők, mint Daniel Ricciardo és Lewis Hamilton, népszerű, késő esti amerikai talkshow-kban is feltűntek. Mindketten részt vesznek egy-egy a sportágról szóló filmes projektekben is.
A világ egyik legnagyobb piacán való terjeszkedés az F1 új tulajdonosai számára is előnyös volt, és egy új felmérésből kiderült, hogy jelenleg 100 amerikai vállalat áll partneri kapcsolatban a sportággal.
A Spomotion Analytics megállapította, hogy az elmúlt években megduplázódott az F1 amerikai partnereinek száma. Az új amerikai partnerek közt szerepelnek, olyan technológiai cégek is, mint a Qualcomm, az Alphabet és a Salesforce. Az új partnerek csaknem felét a technológiai cégek teszik ki, többségük tőzsdén jegyzett.
Az országból érkező partnerségek számának növekedése azt jelenti, hogy az Egyesült Államok már az összes partner közel egyharmadát teszi ki, míg a második legnagyobb az Egyesült Királyság piaca.
Amerikai vezérigazgatójukat tekintve nem meglepő, hogy a McLaren az egyik legnépszerűbb csapat az országban, a partnerségek tekintetében. Zak Brown segítségével a McLaren olyan vállalatokkal állt össze, mint a Dell, az Arrow Electronics, az Alteryx Analytics, a Cisco, a DeWalt, a Gopuff, az Alphabet és a Goldman Sachs.
Mivel az Andretti Group F1-be való belépési javaslatát még nem ratifikálták, a Haas marad az egyetlen amerikai székhelyű csapat. Ők azonban kevés partnerrel rendelkeznek. A Williamsnek is vannak amerikai tulajdonosi kapcsolatai, a Dorilton Capital révén.
Már nem „Európáé” a Forma-1
A sportág legrégebbi csapatának, a Ferrarinak hét amerikai partnere van, mindössze hárommal kevesebb, mint amennyi olasz.
Björn Stenbacka, a Spomotion Analytics partnerségi elemzője azt jósolta, hogy az amerikai partnerségek száma valószínűleg csak növekedni fog.
„Amit látunk, az kivételes” – mondta Stenbacka. „A Forma-1 hagyományosan ‘az európai versenysorozat’ volt, de ez már nem így van. Amióta a Liberty Media 2017-ben átvette a hatalmat, sok minden történt. Az USA most a Forma-1 legfontosabb egységes piaca, ahol a rajongók és a vállalatok is nagy figyelmet fordítanak rá.”
„2023-ban valószínűleg több Fortune 500-as* céget fogunk látni a Forma-1-ben. Az USA-t elkapta a Forma-1-es láz.”
*Fortune 500: Az USA ötszáz legnagyobb árbevételű nyílt részvénytársaságának listája.