Gemma Fisher emberi teljesítményt vizsgáló oszteopata, aki korábban a Williams, az Aston Martin és az Alfa Romeo csapatoknál is dolgozott. A Mirror Sportnak most azt elemezte, hogy a delfinezés milyen hatással lehet a versenyzők egészségére.
Lewis Hamilton gyakran panaszkodott emiatt, Bakuban aztán már teljesen világossá vált, hogy hátfájdalmakat tud okozni az autók efféle mozgása. Emellett csapattársa, George Russell hát- és mellkasi fájdalmakról számolt be.
„Őszintén szólva nem lepődtem meg” – mondta Fisher. „Ennél a sportágnál olyan nagy hangsúlyt fektetnek az autókra és a technikára, és az emberek azt gondolják, hogy az azt működtető ember is egy gép.”
„Erről gyakran beszélgettem a mérnökökkel, hogy az is egy ember, aki ezt a járművet irányítja. Mindig meglep, hogy mindent tudnak az autóról, de nagyon keveset vagy semmit az azt vezető emberről. Amikor én kezdtem, még nem volt csontkovács az F1-ben… szerencsére a sportág mostanra már látja, hogy erre szükség van, és hogy ez előnyös.”
Az F1-es pilóták eleve olyan pozícióban ülnek, ami hajlamosabbá teszi őket a sérülésekre, mondta Fischer, de a könyörtelen pattogás és delfinezés tovább súlyosbítja a problémát.
„A gerinc kialakítása olyan, hogy alapvetően egyenesen kellene állnunk, és a gerincet úgy tervezték, hogy a görbületével együtt tengelyirányú terhelést is elviseljen, és lényegében azt csináljuk, hogy a versenyzőt egy rögzített pozícióba helyezzük, majd olyan erőket fejtünk ki a gerincre, amire nem igazán tervezték.”
„Nemcsak a delfinezés hatása, hanem a frekvencia is. Az egyik dolog, amit az előírások vizsgálnak, nem csak a terhelés nagysága, hanem a rezgések is. Ez lényegében mikrotraumát okoz – ez olyan gyakran és olyan ütemben történik, hogy ehhez hozzáadva az autóban töltött időt és a versenyek számát, ez egy kumulatív hatássá válik, amit látunk.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A versenyzők nem emberfelettiek
Az FIA az orvosi szakemberekkel konzultálva a Motorsport Világtanács (WMSC) technikai irányelvet jelentett be azzal a céllal, hogy lényegében rákényszerítse a csapatokat az autóikban keletkező rezgések korlátozására. Többszöri halasztás után és a sportág egyes képviselőinek nem kis ellenállása ellenére ez a hónap végén, a Belga Nagydíjon lép életbe.
Ha a jelenség ismét felüti a fejét, a versenyzőket hosszú távú egészségügyi problémák veszélye fenyegeti, ezért Fisher támogatja az FIA beavatkozását.
„Krónikus mintákhoz vezethet, figyelembe véve, hogy ezek a srácok gokartos koruk óta versenyzői pozícióban vannak – mondta.
Hozzátette, hogy ez legalább olyan problémát okozhat a versenyzőknek, mint az állandó ülő pozíció az irodai dolgozóknak.
„Aki egész nap az íróasztalnál ül, az hajlamos lesz a porckorongsérülésekre, és így tovább. Meg a fejfájásra és a krónikus mintákra is… az állkapocs is – egész nap tudnék beszélni a különböző kihatásokról.”
„Az egész lényege annak, hogy az olyan emberek, mint én, csapatokkal dolgozzanak, az, hogy megakadályozzuk, hogy ez eljussanak [a versenyzők] ebbe a szakaszba. A legfontosabb dolog az, hogy mindent megtegyünk annak érdekében, hogy megakadályozzuk a dolgok romlását.”
„Igen, ők sportolók, de ugyanolyan gyógyulási folyamatuk van, mint neked vagy nekem – ők nem emberfelettiek.”