Aki nem olvasta el a Ferrariról szóló 2 részes cikksorozatunk első részét, az itt teheti meg. Az első felvonásban a 2022-es Forma-1-es szezon első 6 versenyét néztük meg a Vörösök szemszögéből és a szénájuk már itt sem állt jól. A Red Bull előnye a szezon ezen szakaszában még behozható volt, azonban a maranellói istálló a következő 7 futamon tovább vágta maga alatt a fát.
Baku: 0 megszerzett pont, 37 elveszített
A Tifosi a csúfos monacói vereséget követően már azt gondolta, hogy ennél már nincs lejjebb. Azonban a Baku Street Circuit-en kiderült, hogy mégis van. Charles Leclerc hiába szerezte meg a hatodik rajtelsőségét, a Red Bullok ismét gyorsak voltak a verseny folyamán. Mattia Binottóék már a verseny elején bajba kerültek, ugyanis a 4. helyen autózó Carlos Sainz kénytelen volt leállítania az autóját egy hidraulikai hiba miatt. Ezután Leclerc különböző stratégiára került Max Verstappenhez képest, ami miatt egy rendkívül izgalmas taktikai sakkjátszmára volt kilátás. Ezt a lufit azonban Leclerc meghibásodó hajtáslánca gyorsan ki is lyukasztotta és ezzel együtt a monacói győzelmi esélyei is füstbe mentek. Amíg az 5-szörös futamgyőztes jó eséllyel pályázott volna az első helyért járó 25 pontra, addig Sainz számára a gyors Red Bullok miatt maximum a 4. hely lett volna elérhető. Így jön ki a 37 elveszített pont, amit Christian Hornerék köszöntek szépen és egy kettős győzelemmel még nagyobbra nyitották a két csapat között lévő ollót.
Kanada: 29 megszerzett pont, 0 elveszített
Leclerc a barcelonai és a bakui technikai hibáit követően két erőforrást is veszített, ami miatt a Ferrari be is vállalta az erre vonatkozó büntetéseket Montreálban. Azonban Verstappen és a Red Bull ismét nyerő párosnak bizonyult, a Scuderia ismét nem tudott mit kezdeni az egyszeres bajnokkal, aki állta a sarat a frissebb gumikkal őt ostromló Sainzcal szemben és végül meg is szerezte a hatodik sikerét 2022-ben.
Eközben Leclerc az utolsó helyről szépen fel tudott zárkózni az 5. helyig. Ugyan a rossz stratégia és egy lassú kerékcsere miatt ez a pozíció akár jobb is lehetett volna, de a késői biztonsági autós fázis azonban annyiban kárpótolta őt, hogy ennek köszönhetően el tudta kapni a két Alpine-t. Normál verseny körülmények között a nagy időkülönbség miatt erre nem lett volna lehetősége, így még pár plusz ponttal sikerült maximalizálnia a kármentése mértékét.
Silverstone: 37 megszerzett pont, 6 elveszített
Nagy-Britanniában a Ferrari stratégiai csapata egy óriási lehetőséget dobott el magától. Verstappen az egész futam során szenvedett, miután egy alkatrész beszorult az autója alá és emiatt csak a pontszerző helyekért volt képes csatázni. Ehhez képest a Ferrarik 1-2-ben mentek Sainz-Leclerc sorrendben. Azonban a pitwallon ülő mérnökök túl sokat vártak a helycserével, mert a monacói még sérült szárnyvéglappal is jobb tempóra volt képes spanyol kollégájához képest.
Ennek meg is lett a következménye, ugyanis 13 körrel a verseny vége előtt behívták a biztonsági autót Esteban Ocon megálló Alpine-ja miatt és a Vörösök ekkor lépték azt, amitől majdnem minden Leclerc szurkoló lefordult a székéről. A monacóit kinthagyták viseletes kemény gumikon, amíg Sainzot behozták friss lágyakért. Ezzel a döntéssel Leclerc halálos ítéletét írták alá, mert így Sainz, Pérez, de még Lewis Hamilton is meg tudta előzni őt a friss lágy Pirelliken. Sainz ugyan megnyerte a versenyt, de így Leclerc csak a 4. helyen ért célba. Ezzel pedig 6 pontot kis is dobtak a kukába, Leclerc szempontjából azonban 13-at, mert ha az 5-szörös futamgyőztes is lágyakat kap, simán megnyerhette volna a versenyt.
Ausztria: 13+25 megszerzett pont, 18 elveszített
A Scuderia konstrukciójának nagyon jól feküdt a spielbergi pálya és ugyan ez a sprintkvalifikáción még nem rajzolódott ki, de a futamon viszont már igen. A sprintet Verstappen magabiztosan megnyerte, amíg Sainz és Leclerc a 2. és 3. helyért viaskodott egymással és végül ebben a két pozícióban is értek célba.
A teljes versenytávon azonban meglepő módon a Ferrari jobban kezelte a gumikat a Red Bullnál, aminek köszönhetően Leclerc először utolérte Verstappent, majd meg is előzte őt. A Bikák emiatt rákényszerültek egy korai cserére, ami miatt Sainzcal szemben is veszélybe kerültek. A verseny ezen szakaszában már majdnem el lehetett könyvelni a Ferrari kettős sikerét, azonban ebben a mondatban a hangsúly a „majdnem”-en van. Sainz motorja ugyanis nem sokkal a futam vége előtt felrobbant, ami miatt a Ferrarija még lángra is kapott. Így a spanyol a pálya széléről volt kénytelen végignézni, ahogyan a jármű – amivel a 18 pontot érő 2. helyét megszerezhette volna – szénné ég a sportbírók késői beavatkozása miatt. Leclerc-nek még egy gázpedál problémája is akadt a végén, és közeledett is rá Verstappen, de végül meg tudta nyerni a futamot, aminek köszönhetően 38 pontra csökkentette a hátrányát 2021 világbajnokához képest.
Le Castellet: 11 megszerzett pont, 29 elveszített
A Circuit de Paul Ricard-on ismét egy parázs Leclerc-Verstappen csatának lehettünk szemtanúi. A Ferrari gyorsabb volt a technikás első és harmadik szektorban, amíg a Red Bull a második, a pálya tempós szakaszokban gazdag részében volt elképesztő. A monacói azonban egy ideig mesterien tartotta maga mögött a szélvészgyors Verstappent, akit a sikertelen próbálkozásait követően ki is hívott a csapata egy kerékcserére, hogy ezzel alávágjanak Leclerc-nek.
A nyomás nagy volt a monacóin, aki a 19. körben akkora tempót akart bevinni a Beusset kanyarba, amit a hátsó kerekei már nem bírtak el. Emiatt a Ferrarija megpördült és a gumifalban landolt, ahonnan már nem is tudott visszatérni a pályára. A monacói a saját hibája miatt 25 pontot veszített, de ezzel a Ferrarinál még közel sem volt vége a pontvesztéseknek. Ha Sainzot a verseny végén nem hozzák be egy plusz cserére, akkor a spanyol könnyen a 3. helyen is végezhetett volna, mert a Sergio Pérez-George Russell duó keményen csatázott, ami miatt könnyen meglóghatott volna előlük. Így azonban a 15 pont helyett csak 11 került az egyszeres futamgyőztes neve mellé a leintés után.
Hungaroring: 20 megszerzett pont, 20 elveszített
A Ferrari stratégiai csapata, Inaki Ruédával az élen ismét a reflektorfénybe került, azonban ezúttal sem a zsenialitásuk miatt. A versenyzőik a 2. és a 3. helyet szerezték meg a kvalifikáción a meglepetés pole-t szerző Russell mögött, és mivel Verstappen csak a 10. lett, így minden lehetőségük megvolt a zárkózásra és arra, hogy egy kettős győzelemmel vonuljanak el a nyári szünetre.
Azonban a versenyen mindent elrontottak a mérnökök, amit csak lehetett. Az első súlyos hiba az volt, hogy hagyták felzárkózni a Red Bullokat azzal, hogy túl későn cserélték meg Sainzot és Leclerc-t. Előbbi ugyanis nem bírt Russellel, azonban a monacói pár sikertelen kísérlet után végül maga mögé tudta utasítani a Mercedest a helycserét követően.
A következő súlyos hiba a második kiállásnál jött. Verstappennek jó nagy volt a hátránya Leclerc-hez képest, de kihívták őt egy új közepes szettért. Az olaszok pedig érthetetlen okokból nem is a veszélyben lévő Sainzcal, hanem az élen, a továbbra is jó tempót autózó Leclerc-rel reagáltak a hollandra, akinek a létező legrosszabb gumit tették fel az autójára. A kemény abroncsokat ugyanis a hideg aszfalt és a hűvös levegő miatt esélytelen volt megmelegíteni, és emiatt a monacóit mindenki megelőzte, aki a környezetében járt. Ezután behozták őt egy plusz cserére, a tempója nem lett jobb és így végül a győzelem helyett a 6. helyen kullogott be a célba. Sainz futama sem végződött jól, végül még Hamilton is el tudta tőle venni a 3. helyét. Egy optimális stratégiával a kettős dobogót (első és harmadik hely) simán hozniuk kellett volna.
Az összesítésünk alapján a felvázolt hét versenyen összesen 110 pontot dobott el magától a Ferrari, ami azt jelenti, hogy a szezon első 13 versenyén összesen 180 (!) pontot veszített el, ami egyáltalán nem megengedhető egy bajnoki csata során. Ha részekre bontjuk ezt a 180 pontot, akkor a rossz stratégiák miatt 46, az autó hibái miatt 80 és 54 pontot pedig a vezetői hibák következtében dobott ki az ablakon a maranellói gárda. Sainz 55, Leclerc pedig 125 ponttól esett el a cikksorozatban ecsetelt dolgok miatt.
A Red Bull pedig le is csapott az aranytálcán nyújtott esélyekre és az egyéni bajnokságban Verstappen révén 80, a konstruktőriben pedig 97 ponttal előzik meg Binottóékat. Ha csak nem történik valami váratlan esemény a hátralévő 9 futamon, akkor már sokkal a szezonzáró előtt bajnokot avathat a száguldó cirkusz.
Tanulság: Hiába a jó autó és a fiatal pilótapáros, ha egy csapaton belül zűrzavar van, az a teljesítményen is meg fog látszani. Ha pedig a versenyzők nem érzik maguk mögött a megfelelő támogatást a csapattól, akkor előbb vagy utóbb biztosan hibázni fognak valamikor. A Ferrari eddigi idei produkciója a tökéletes ellenpéldája annak, hogyan ne cselekedj, amikor a vb-cím a tét a Forma-1-ben. Egy hatalmas nagytakarításra lenne szükség a csapat vezetőségében, ugyanis az, hogy Inaki Rueda ekkora hibák mellett töltheti be a vezető stratéga szerepét a csapatnál 2014 óta, sokat elárul a jelenlegi helyzetről.
Binotto szerint azonban nincs okuk változtatni semmin és így a Ferrari egyáltalán nem számít bajnokesélyes csapatnak és jó ideig nem is lesz az. Ha pedig továbbra is folytatják, akkor nem hogy a bajnoki cím, de még a második hely sem biztos a számukra, ugyanis a Mercedes lőtávolon belül van hozzájuk képest a gyártók versenyében.