back to top
KezdőlapFormula 1Más gyártók is jönnének az F1-be, a Porsche esete kétségbeejtő

Más gyártók is jönnének az F1-be, a Porsche esete kétségbeejtő

-

A Forma-1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali elárulta, hogy más gyártók is várakoznak a nagydíjakon történő versenyzésre, amennyiben a Porsche tervei végül meghiúsulnak.

A Porsche esetében arra számítottak, hogy 2026-tól, az új motorszabályok életbe lépésétől fogva a Red Bull-lal fog összefogni. Az eredeti tervek szerint a Porsche 50%-os részesedést szerzett volna a Milton Keynes-i székhelyű vállalkozásban. Segítette volna a Red Bull hajtásláncok részlegén keresztül már most is készülő teljesen új motor fejlesztését.

Azóta azonban kiderült, hogy ahogy a Red Bull és a Porsche kidolgozta a közös munkára vonatkozó terveik részleteit. Gondok merültek fel a tekintetben, hogy mindkét fél mennyit hajlandó elfogadni.

A Red Bull szempontjából kérdéses volt, hogy fel akarja-e áldozni azt a függetlenséget és gyors reagálási képességet, amely a Forma-1-ben elért sikereinek egyik alappillére, és hogy egy nagyvállalati egységgel lépjen kapcsolatba.

A Red Bull azóta egyértelművé tette, hogy ha a Porsche terve megvalósul, akkor annak teljes mértékben a saját feltételei szerint kell történnie. Emiatt a részvénytulajdonosi partnerség most már nem látszik megvalósíthatónak. Az egyetlen lehetőség, ami még mindig nyitva áll, hogy a Porsche beszáll a Red Bull hajtásláncokkal foglalkozó részlegébe. Ugyanakkor a német autógyártó már a kezdetektől fogva világossá tette, hogy nem csak motorszállító szeretne lenni.

A Porsche belépése körüli bizonytalanság azt jelenti, hogy a Forma-1 reményei, hogy 2026-ra két új gyártót bevonzanak – az Audi legalább már megerősítette tervét -, egyelőre szertefoszlottak.

Domenicali ugyanakkor azt állítja, hogy vannak más autógyártók is, akik a megfelelő alkalomra várva a pálya szélén ülnek, és szándékosan nem mutatják magukat. A Porsche helyzetéről az Olasz Nagydíj előtt Domenicali így beszélt:

„Csak annyit mondhatok, hogy a Porsche szorosan része annak a csoportnak, amely a 2026-ban életbe lépő új erőforrás mögötti szabályokról tárgyalt és tárgyal. Mindannyian olvastuk a Porsche és a Red Bull nyilatkozatait, és ők lesznek azok, akik eldöntik, hogy mit tesznek. Azonban úgy gondolom, hogy mi, az F1 jelenleg egy nagyon befogadó platform vagyunk. Más gyártók is ülnek a mérnöki asztalánál, akik egyelőre nem akarnak a nyilvánosság elé állni.”

Domenicali úgy véli, hogy az F1 2026-os szabályzata nagyon vonzó a gyártóknak. Szerinte  a sport elég robusztus ahhoz, hogy túlélje a bejövő, majd távozó autógyártók hullámzását:

„Nekünk nincs mitől félni. A legutóbbi Concorde-megállapodásban csak egyéves felmondási időt kértünk a Forma-1-et elhagyni szándékozó istállóktól vagy gyártóktól. Korábban sokkal szigorúbbak voltak a szabályok. Ez a változtatás azért került bele, mert úgy érezzük, hogy elég erősek és erőteljesek vagyunk ahhoz, hogy mindenképpen továbblépjünk. Továbbá nagyon jó tartaléktervek vannak. Ma, mint a múltban soha nem volt, a legmagasabb szintű csapatok, gyártók és motorszállítók keveréke van jelen. Amennyiben bármi is megváltozik, tudjuk, mit kell tennünk.”