Max Verstappen idei bajnoki címének köszönhetően egy újabb bajnoki konstrukció kerülhet fel a legendás brit tervezőguru, Adrian Newey neve mellé. Ebben a cikkben pedig lerántjuk a leplet arról, hogy melyik vb-t nyerő autója rendelkezik a legjobb győzelmi hatékonysággal.
Newey először a Leyton House csapatánál tűnt fel a 80-as évek vége felé és a kiscsapat az innovációinak köszönhetően néha még az élmenőkkel is képes volt felvenni a versenyt. A brit által tervezett March 881 olyannyira jól sikerült, hogy a későbbiek folyamán számos ott használt megoldása megjelent a domináns Williamsein.
Newey ezt követően megfordult a Williamsnél, a McLarennél és végül a Red Bullnál is, ahol még jelen pillanatban is aktívan részt vesz a tervezési és fejlesztési folyamatokban. Az évek alatt olyan legendás autók épültek meg a tervrajzai alapján, mint az 1991-es Williams FWB14 vagy a 2013-as Red Bull RB9.
Jelen állás szerint Newey legjobb győzelmi hatékonysággal rendelkező autója az 1996-os Williams FW18, amivel Damon Hill és Jacques Villeneuve 12 futamot volt képes megnyerni a 16 versenyből álló szezonból. Ez 75%-os hatékonyságot jelent, mögötte pedig az RB9 érkezik nem sokkal lemaradva, a saját maga 68,42%-ával.
Azonban az idei Red Bull, az RB18 még az előbb említett két autó teljesítményét is túlszárnyalja jelen pillanatban. Az idei szezonból még 4 futam van hátra és az eddig megrendezett 18 versenyből 14 alkalommal állhatott a dobogó tetején a Bikák valamelyik pilótája. Ez pedig 77,77%-ot jelent és Verstappen pokoli tempóját elnézve ez az érték még nagyobb is lehet a szezon végéig.
Szezon | Győzelmek | ||
Red Bull RB18 | 2022* | 14 / 18* | 77.77* |
Williams FW18 | 1996 | 12 / 16 | 75 |
Red Bull RB9 | 2013 | 13 / 19 | 68.42 |
Red Bull RB7 | 2011 | 12 / 19 | 63.15 |
Williams FW15C | 1993 | 10 / 16 | 62.5 |
Williams FW14B | 1992 | 10 / 16 | 62.5 |
McLaren MP4/13 | 1998 | 9 / 16 | 56.25 |
Red Bull RB16B | 2021 | 11 / 22 | 50 |
Red Bull RB6 | 2010 | 9 / 19 | 47.36 |
*= még tart a szezon
„Nem vagyok valami jó a statisztikai adatok terén, de ez tényleg jó érzés” – nyilatkozta Newey, amikor tudomására jutott az RB18 győzelmi hatékonysága. – Nyilvánvalóan egy fantasztikus évünk van eddig, ahol rendkívül jó eredményeket értünk el.”
„ A Ferrari autója is gyors volt a szezon elején és számos futamon voltak gyorsabbak hozzánk képest. Azonban mi képesek voltunk jobban fejleszteni az autónkat és az újításainknak köszönhetően képesek voltunk az összes pályán az élmezőnyben lenni.”
A brit szakember szerint a Red Bull idei sikere „csapatmunka volt” és mindezek mellett megköszönte a gyárban dolgozó mérnökök folyamatos jó munkáját, ugyanis nélkülük az RB18 nem lenne olyan versenyképes, mint jelen formájában.