A Formula E el fogja törölni a Fanboost-rendszert, amely a bajnokság 2014-es első szezonja óta mindig használatos volt.
A The Race úgy tudja, hogy a csapatok és a bajnokság támogatói között egyhangú megállapodás született a mindig is megosztónak bizonyult Fanboost megszüntetéséről.
A Fanboost eltörléséről szóló döntést valószínűleg a versenyzők többsége üdvözölni fogja, mivel a Gen3-as Formula E fokozni kívánja hitelességét.
Erre az után kerül sor, hogy a kvalifikációs formátumot érintő változtatásokat a tavalyi szezonban sikeresnek ítélték meg.
Bár az ötlet, hogy a rajongók szavazhatnak kedvenc versenyzőikre, hogy azok teljesítménynövelést kapjanak, a kezdetektől fogva része a Formula E-nek, a szavazatok összegyűjtésének módja és a kedvezményezettek teljesítményének mértéke azonban idővel módosult.
Az első, 2014/15-ös szezonban a rajongóknak egy időablak állt rendelkezésükre, amely alatt szavazhattak. Ez 12 nappal az egyes versenyek előtt kezdődött, és egy órával a futam kezdete előtt ért véget. A megszavazott versenyzők plusz 30 kW-ot kaptak, így a szokásos 150 kW-os versenyteljesítményt öt másodpercre 180 kW-ra emelték.
A 2015/16-os szezonban a rajongók az egyes E-Prix-k első hat percében is szavazhattak. A versenyzők nem használhatták a Fanboostot, amíg a verseny második felénél át nem szálltak a második Gen1-es autójukba (ekkor még nem bírták ki az autók egy töltéssel a versenytávot, így a verseny közben autót kellett cserélni).
Akik eddig a Formula E történetében Fanboost szavazást nyertek:
Stoffel Vandoorne | 16 |
Antonio Felix da Costa | 15 |
Jean-Eric Vergne | 11 |
Nyck de Vries | 9 |
Mitch Evans | 7 |
Lucas di Grassi | 7 |
Edoardo Mortara | 7 |
Antonio Giovinazzi | 6 |
Oliver Rowland | 1 |
Andre Lotterer | 1 |
A Fanboost körül azonban számos ellentmondás alakult ki, a legjelentősebb ezek közül 2016-ban volt, amikor több versenyző úgy érezte, hogy a szavazásokat manipulálták.
2016-ban a versenyzőknek érdekük volt, hogy a közösségi médiában népszerűsítsék magukat a szavazatokért. Ekkor alkalmazták a Telescope neves rajongói elkötelezettséggel foglalkozó technológiai céget, hogy összeválogassa és elbírálja a szavazatokat. Ez a brit székhelyű vállalat számos amerikai tévéműsorban is közreműködött, köztük az American Idol, a The Voice és a Dancing With The Stars című műsorokban, ahol interaktív szavazási rendszereket kezelt.
Hamarosan felröppentek a szavazási rendszerrel való visszaéléssel kapcsolatos vádak, és a versenyzők nyíltan a rendszer szigorúbb irányítását követelték.
Az Audi akkori versenyzője, Daniel Abt 2018 elején azt mondta, hogy elege van a FanBoost rendszerből, és azt állította, hogy „vannak olyan versenyzők, akiknek sikerül egy kicsit csalni” a közösségi médiaplatformjain közzétett bejegyzéseikkel.
Csalás is történhetett
A paddockban akkoriban megalapozatlan pletykák azt sugallták, hogy a versenyzők és a versenyzők képviselői „botoktól” vásároltak szavazatokat, amelyek több szavazatot szereztek a rendszer kijátszására alkalmas szoftver segítségével.
„Furcsa módon az összes szavazat 12 kínai városból származik, szóval ott biztosan fantasztikus rajongótáboruk van” – mondta Abt.
„A Formula E tud erről, de nem tudnak semmit tenni, mert nem tudják megfelelően bizonyítani.”
„Ez egy katasztrófa. Nagyon feldúlt voltam emiatt.”
Abt kritikája éles választ váltott ki a sorozat akkori vezérigazgatójából, Alejandro Agagból, aki kénytelen volt megvédeni a Fanboost eljárásait, kijelentve, hogy a szavazási rendszert folyamatosan ellenőrzik és felülvizsgálják a hiteles eredmények biztosítása érdekében.
További viták merültek fel a Fanboost rendszerrel kapcsolatban, több versenyzőt is megbüntettek annak helytelen használata miatt az elmúlt szezonok során.
A 2021 júniusában megrendezett második Puebla E-Prix-en a Porsche versenyzője, Pascal Wehrlein büntetést kapott, amikor úgy ítélték meg, hogy túl későn aktiválta a Fanboost adta többletet a versenyen, ami azt jelentette, hogy nem maradt elég fekhasználható energiája ahhoz, hogy igazolja a 2021-es ABB FIA Formula E Sportszabályzat 37.4. cikke által előírt minimális 240 kW-os szintet.
Annak ellenére, hogy a stewardok megállapították, hogy „nem használtak túl sok teljesítményt”, a Porschét megbüntették a Fanboost nem megfelelő használata miatt.