Csendes estéimet gyakran filmezéssel töltöm, így volt ez legutóbb is, amikor a Netflixen, hosszadalmasan keresgéltem, hogy mit nézzek. Egy belső hang mindenképpen a dokumentumfilmek kategória felé vezetett, ahol megakadt a szemem egy néven, Juan Manuel Fangio. Akárhogy is kutakodtam az emlékeimben, sehogy sem rémlett, hogy ő róla is készült volna bármi is. Nem véletlenül, hiszen mondjuk a mai szemmel is ismert nagy bajnokok, Schumacher vagy Senna, de akárcsak a Hajsza a győzelemért című sorozatról rengetegen cikkeztek, az argentin zseniről szóló film kapcsán szinte semmiféle említés sem volt előzetesen. Márpedig egy komoly filmet sikerült összehozni, amiről most a kritikánkat olvashatjátok, törekedve a szpojlerek minimalizálásra.
Nem meglepő módon ez is a Netflix saját terméke, az F1-es dokusorozat népszerűségét kihasználva felültek ugyanis erre a vonatra. Most egészen a kezdetekig, az igazi hősök korába repítettek el minket.
A film Juan Manuel Fangio: Az autók megszelídítője címet viseli, és 2020-ban mutatták be a streaming platformon.
A film címe pedig rögtön utal is a főszereplő többfokú hozzáértésére is. Köztudott tény, hogy a Forma-1 kezdetén egy pilóta nem „csak” egy pilóta volt. Olyan szinten értettek az autók technikai, mechanikai részéhez, hogy ha a helyzet úgy kívánta, akkor bizony önmaguk álltak oda és szedték szét, rakták össze a járgányokat. Fangio életében is volt példa arra, amikor a szerelői nem, de ő maga tudott megoldást egy problémára, ami aztán sikerre vezette. Nem véletlen, hiszen az autószerelési szakmát sajátította el, szándékosan nem a megtanulta szót használtam, mert akkoriban ezt még nem tanították. Mindent saját maga tapasztalt meg. Azt pedig már mondani sem kell, hogy a kormány mögött milyen érzéke is volt az autókhoz.
Az egész film archív interjúkra épül, amelyet még maga Fangio adott élete utolsó szakaszában. Tehát a leghitelesebb forrás meséli el a karrierje kezdetét, a majdnem halálos balesetét még Dél-Amerikában és az F1-es karrierjét is.
De nem csak Fangio szólal meg. A másik kulcs szereplője, az unokaöcse, a szintén autóversenyző Juan Manuel Fangio II, aki családi kapcsolatai alapján meséli el a vele kapcsolatos élményeket.
Rajta kívül több F1-es világbajnok is megszólal Fangio kapcsán. A korban hozzá legközelebb álló Jackie Stewart, de Alain Prost, Fernando Alonso, Nico Rosberg, Mika Häkkinen is beszél az argentin zseniről. De a Mercedeses kapcsolat révén Toto Wolff is szerepet kapott.
A cikk címében említett jelző is tőlük származik, szinte mindannyian ezzel jellemezték őt, kiemelve zsenialitását. De nem csak a jelenkor meghatározó alakjai, hanem Ayrton Senna is előkerül egy szívet melengető archív felvételen, ahol Fangiot nevezi a legnagyobb versenyzőnek.
Volt viszont valaki, aki náluk is pontosabb képet tudott festeni Fangióról. Egy olyan valaki, aki versenyzett is vele, sőt csapattársa is volt és világbajnok címhez is segítette. Ez a valaki a német Hans Herrmmann. A most 94 éves Herrmann a Mercedesnél volt Fangio csapattársa, aki megerősítette azt, ami leginkább elterjedt róla. Hiába a bajnoki tét, a hírnév, a „céltábla”, hogy mindenki őt akarja legyőzni, sosem rivalizált senkivel, a mezőnyben rengeteg barátja volt és az egyik, ha nem a leginkább kedvelt tagja volt a mezőnynek. Amolyan korabeli Sebastian Vettel volt.
Legnagyobb sikereit az Alfa Romeoval és a Maseratival érte el, utóbbi márkával szerzett egyedül két bajnoki címet. Négy különböző csapattal lett bajnok, ami máig megismételhetetlen tény, az említetteken túl a Mercedesszel és a Ferrarival is bajnok lett. Utóbbi esetben volt egyedül feszültség közte és a csapata között. Bátorságára, határozottságára jó példa, hogy ő volt szinte az egyetlen, aki nemet tudott mondani és feltételeket tudott szabni a legendás Enzo Ferrarinak is, de hogy mi volt az, az derüljön ki a filmből… 😉
De nem csak a számok meg az elbeszélések nevezik őt a legnagyobbnak, hanem egy független tanulmány is. Ezt a Sheffieldi Egyetemen készített tanulmány is alátámasztotta. Ebben kizártak mindenféle olyan hatást, ami nem a versenyzőktől függ (csapatok hatása, korszakok közötti változás, időjárási körülmények stb.). Bizony nem találtak nála jobb F1-est a mai napig sem.
A film keményen hat a nosztalgikus érzésekre is. Rengeteg fekete-fehér, de néhány digitálisan felszínezett felvétel, kép hozza vissza az 50-es évek, sokszor tragikus és embert próbáló korszakát, ahol már az életben maradást is egyfajta sikereként lehetett elkönyvelni.
Herrmann mellett a készítők találtak még egy személyt, aki testközelből ismerhette Fangiot. Emmano Cozza, aki nagyon fiatalon dolgozott szerelőként a Maseratinál Fangio alatt. Ő is érdekes sztorikkal tudta fűszerezni a dokumentumfilmet.
Összegzés
Remekül sikerült megtalálni az egyensúlyt a korabeli, saját tapasztalatokból merített élmények és „csak hallásból” kialakított vélemények között.
A másfél órás film 90%-a csak a versenyzői karrierjére koncentrál, így kritikaként felróható, hogy a korai, de leginkább a visszavonulása utáni élete szinte említésre sem került. Márpedig egy-egy legendánál ezek is majdnem olyan fontosak, mint az aktív karrier. Narráció hiányában nagyrészt spanyol nyelvű, de természetesen van hozzá magyar felirat, ami időnként nem szakmaian fogalmaz, de érthető így is. Ami még talán negatívumként említhető, hogy, a szubjektív megítélésem alapján, túl sok „én idő” jutott az interjú alanyoknak. Rosberg, Prost vagy éppen Stewart is sok időt szentelt annak, hogy elmondják, ők hogyan élték meg az aktuális pillanatot a saját kerrierjükben.
Ajánlom ezt a filmet mindenkinek, akit egy kicsit is vonz a történelem. Viszonylag ritka, sőt talán eddig egyedülálló a mai napig, ahol egy ilyen hosszú, egybefüggő filmben ennyi régi felvételt kapunk. Azoknak is ajánlom, akik az embert szeretnék jobban megismerni, aki meg eddig nem, vagy csak alig hallott az ötszörös bajnokról, azoknak meg azért ajánlom. Remélem senkinek nem okoz gondot, ha egy-egy durvább és szomorú felvétel kerül elő (Pl. 1955-ös tragikus Le Mans-baleset) amely sajnos az akkori kor velejárói, így kihagyhatatlan részei egy-egy ilyen filmnek. Ez a film kellemes másfél órás elfoglaltságot jelent, minden Forma-1 vagy éppen autosport szerelmeseinek pedig kötelező darab, amely megtalálható a Netflix kínálatában.