back to top
KezdőlapFormula 1Betiltották a Mercedes és az Aston Martin innovatív megoldását

Betiltották a Mercedes és az Aston Martin innovatív megoldását

-

Extrém aerodinamikai megoldással állt elő 2022-re a Mercedes és az Aston Martin. Egyik csapat sem ment sokra ezzel, hiszen a Mercedesnek esélye sem volt a bajnoki címre, összesen egy futamot nyertek, míg az Aston Martin rendre a mezőny második felében végzett.

A szóban forgó elemek a Mercedes esetében az első szárny véglapjai, az Aston Martinnál pedig a hátsó szárny. Mindkét megoldás komoly figyelmet kapott a riválisoktól, noha akkor még szabályokba nem ütközött, mégis ellent mondott annak a tervezési filozófiának, miszerint olyan megoldást kitalálni, ami nem nehezíti az autók egymás követését.

A Mercedes először Miamiban jelent meg a vitatott elemmel, amely egyedi kialakítást kapott a szárny orra és a lemezek közötti metszéspontban. Céljuk ezzel az volt, hogy az új szabályok okozta negatív hatásokat kompenzálja.

Az Aston Martin pedig a Magyar Nagydíjon fedte fel a hátsó szárnyát. Náluk egyedi elrendezést kapott a véglemz elülső része, amely így hagyományosabb módon kapcsolódott a fő szárnyprofilhoz, ezáltal több leszorítóerőt – és ezáltal az autó mögött nagyobb légáramlatot – generálva.

Ez pedig pont az ellentéte az idei céloknak, ahol búcsút akarta vetni a „hagyományos” megoldásoknak, így elérve a kisebb követési távolságot. Noha a szó szerinti szabályokat nem szegték meg vele a britek, etikailag mégis véleményes volt.

Az FIA viszont most módosította a technikai szabályzatot és egyértelműbbé tette az ezekhez hasonló véleményes megoldásokat. 2023-tól ugyanis betiltásra kerülnek, így mindkét csapatnak újra kell gondolnia a megoldását jövőre.