Biztossá vált, hogy az év végén távozik posztjáról a Ferrari csapatfőnöke Mattia Binotto. Utódját eddig nem nevezték még meg, ám az biztos, hogy bárki is legyen a befutó, lesznek feladatok és kihívások, amiket meg kell oldania.
Binotto vezetésével a Scuderia hatalmasat lépett előre 2022-re, ám hiába a nagyon erős szezon kezdet, több ok miatt is nagyon sima vereséget szenvedtek a Red Bulltól, sőt, az év végére még a Mercedesre is kellett figyelniük.
Így nem meglepő, hogy az svájci-olasz szakember beadta lemondását. Utódjáról sokat találgatnak, de a hírek alapján a legnagyobb esélyes Frederic Vasseur.
Olaszországban már Binotto kirúgása a téma, két jelölt van a helyére
Stratégia hibák kiküszöbölése
A Ferrari a legtöbb pontot idén kétségkívül az elbaltázott stratégiai döntések miatt vesztette. Márpedig ha két csapat, mint idén a Ferrari és a Red Bull ennyire hasonlóan erős autót épített, akkor egy-egy ilyen jól vagy rosszul megválasztott taktika döntő is lehet.
A Ferrarinál Charles Leclerc volt az, aki, aki a legtöbb stratégiai baklövést szenvedte el. Legyen szó rosszul időzített kerékcseréről, rosszul megválasztott gumiról (Pl.: brazil időmérő, száraz pályán kiküldték interekkel), de a nem egyértelmű kommunikáció és az egész ABC-t felölelő tervek sem könnyítették meg a csapat életét.
Számára a legfájdalmasabb a monacói hiba volt, Leclerc pole-ból rajtolt, ám rossz ütemben váltottak esős gumikra, főleg Pérezhez képest. Így elbukta a hazai győzelmet, végül a dobogóról is lemaradt. Silverstone-ban nem cseréltek nála kerekeket a biztonsági autó alatt, míg a Magyar Nagydíjon a versenyguminak pocsék kemény keverék mellett döntöttek nála.
Binotto utódjának tehát az egyik, ha nem a legfontosabb dolga lesz majd a stratégiai rész rendbe tétele, hiszen egy jó stratégia már egy fél siker.
Leclerc köré építeni
A sorozatos baklövések vezettek odáig, hogy megromlott Charles Leclerc és Mattia Binotto viszonya, pedig a monacói nála lett a Ferrari versenyzője és még Sebastian Vettel fölé is került az utolsó évekre a rangsorban. Saját nevelésüként egyértelmű, hogy a csapat magja a monacói, ahogyan Verstappen az a Red Bullnál. Szerződése még két szezonra szól, a hosszabbítás ténye eddig kérdéses volt, pont Binotto személye miatt.
Leclerc viszont bizonyított annyit, hogy ha minden klappol körülötte, akkor hasonló teljesítményre, mint a fő rivális Verstappen. Ráadásul olyan személyiség is, akire lehet egy csapatot építeni.
Sainz érkezése azonban némileg megnehezítette a helyzetét, hiszen első közös évükben megverte őt a spanyol, igaz, amikor a leginkább számított, idén, akkor a monacói nem hagyott sok kegyelmet.
Az új vezető kulcsfeladata Leclerc hosszabbtávú megtartása, hiszen Lewis Hamilton inkább előbb, mint utóbb nyugdíjba megy, és bizony egy Leclerc kaliberű versenyző igencsak kapós lehet Wolfféknak. Megtartásához pedig minden szinten számára ideális környezetet kell teremteniük, akár még Sainz kárára is.
Olasz sajtó: Ha Binotto marad, Leclerc távozhat a Ferraritól
Újfajta mentalitást hozni a csapathoz
Sokszor vádolják a Ferrarit azzal, hogy túl „olaszos” mentalitásúak, illetve a történelme miatt mindig rajtuk is lesz a nyomás, a siker kényszer. Az elmúlt két évük pocsékra sikeredett, így sokan elkezdtek reménykedni idén, hogy 2007 után végre, aztán mégsem…
Mérpedig a nagy nyomást nem mindenki tudja kezelni, főleg nem egy olyan vezető, aki mondjuk nem elég erélyes vagy nincs túl nagy tekintélye házon belül.
Binotto a szezonnal egyébként elégedett volt, hiszen a télen jelentősen fejlődtek, ami teljes mértékben igaz, viszont a négy futamgyőzelem – az év elején még- leggyorsabb autóval minden csak nem elégedettségre okot adó statisztika.
Ebből a nyomasztó közegből mindenképpen egy olyan valaki, aki frissen kerül a Scuderia kötelékébe és nem olasz mivolta révén kevésbé hathat rá az a sokat emlegetett Ferrari-nyomás.
Autó továbbfejlesztése
Az F1-75 remek aerodinamikai és motorikus alapokkal rendelkezik, amelynek az éve elején csak a megbízhatóság szabott gátat. Az év végére, ahogy elúszni látszott a bajnoki cím, úgy fejlesztették egyre kevésbé az autót, illetve a Spában bevezetett technikai direktíva talán őket érintette a legrosszabbul. Ez tehát összességében optimizmusra adhat okot a tifosiknak, hiszen a megbízhatósági gondokat engedik a szabályok kijavítni.
Jövőre a legfontosabb, hogy megoldást találjanak a megemelt hasmagasságra és visszatérjenek a tavaly év eleji formájukhoz.
Önmagában sem lesz könnyű feladata ez, mivel a Ferrarinak híresen gondjai szoktak adódni mind az év közbeni mind pedig a téli fejlesztésekkel is.
Nehéz belpolitikai helyzet
Nem túlzás azt állítani, hogy valamennyi F1-es csapatfőnök közül a Ferrari vezetője van a legnagyobb nagyító és a legnagyobb nyomás alatt. Meg is látszik a közelmúltban, 2013 óta a következő lesz a Scuderia ötödik csapatfőnöke, miközben a riválisoknál, a Mercedesnél és a Red Bullnál is ugyanaz az az ember állt a csapat élén ezen időszak alatt.
A korábbiak veszte vagy a gyenge eredmény vagy pedig az volt, hogy összezördült a vezetőséggel. De 2019-ben egy komolyabb belpolitikai viszály után „fúrta ki” Binotto az addigi csapatvezető Maurizio Arrivabenet.
Szóval a Ferrari csapatfőnökének nem csak a kívülről érkező kritikákkal kell majd megküzdenie, hanem a házon belüli rosszakaróival is.