A Ferrari sok kritikát kapott az elmúlt évben az elhibázott stratégiai döntések miatt. Az ilyen jellegű emberi hibák azonban mindig is részei lesznek a sportnak, és a világnak. Legalábbis addig, amíg emberek végzik az adott feladatot…
Hosszú ideje foglalkoztatja már az embereket a robotika és a mesterséges intelligencia (AI) fejlődése. Azonban az elmúlt hetekben különösen forró lett ez a téma, hiszen az OpenAI mesterséges intelligencia kutatólaboratórium a közönség elé tárta tesztelhető formában a ChatGPT nevű, betanított chatbotot, valamint a DALL-E nevű AI rendszert, mely szöveges instrukciók alapján alkot képeket. A DALL-E elnevezés a Pixar animációs filmjének WALL-E nevű robotjának és Salvador Dalí festőművész vezetéknevéből jön össze.
A ChatGPT-t a napokban mi is „teszteltük”, több-kevesebb sikerrel, mindenesetre jól szórakoztunk az egyelőre kissé kusza tudásán.
A nagy kérdés azonban az, hogy hová fejlődik mindez a közeljövőben? Képes lesz-e a mesterséges intelligencia kiküszöbölni az emberi hibákat? Képes lesz-e például hibátlan, a sztiációkra azonnal precízen reagáló F1-es versenystratégiákat alkotni?
Ezt a kérdést járta körül Jonathan Noble, a Motorsport.com tudósítója.
Nem is áll már olyan messze az AI a Forma-1-től. A McLaren esetében például a Splunkkal közösen végzett munka az Esports-csapata számára lehetővé tette, hogy egy kicsit többet kísérletezzen új stratégiai ötletekkel. Az egyik terület, melyen a Splunk kiemelkedő teljesítményt nyújtott, a szimulációs rendszerek, és különösen az élő eszközök voltak, amely ma már elengedhetetlenek a nagydíj ritmusának megértéséhez és a győzelemhez szükséges legjobb boxkiállások körvonalazódásához.
Tavaly, amikor a McLaren Shadow Esports csapata fokozta az F1 Esports Series megnyerésére irányuló erőfeszítéseit, a Splunk az F1-es stratégiai eszközök egy változatát adaptálta. Ez olyannyira hatékonynak bizonyult, hogy Lucas Blakeley – aki idén már eROC versenyt is nyert, így indulhatott a Race of Championson – megnyerte a bajnokságot, és nem nem is titkolta, hogy a Splunk stratégiai szoftvere nagy szerepet játszott a sikerében.
Ahogy a Splunk rendszer az Esports-csapat alapvető részévé vált, olyan új dolgok kipróbálására nyílt lehetőség, amelyek egy normál versenyhétvége környezetében nem lennének lehetségesek.
Az a képesség, hogy az Esports-oldalon ennyire sokat lehet kísérletezni, mivel az autók teljesítményparaméterei nagyban hasonlítanak a valódi autókéhoz, jogossá tette a kérdést, hogy ezek a technológiák a valódi F1 számára is segíthetnek-e.
Ed Green, McLaren Racing kereskedelmi technológiai részlegének vezetője példaként említi a Google leányvállalata, a DeepMind által kifejlesztett AlphaGo számítógépes programot, amely képes volt legyőzni egy embert a Go játékban. Bizonyítva ezzel, hogy a megfelelő AI képes túljárni az ember eszén.
Egyelőre a Splunk úgy gondolja, hogy a technológia még csak abban a szakaszban van, amikor segítséget nyújthat a döntéshozatali folyamatban, de még nem önmaga hozza meg a végső döntést.
Green egyetért azzal, hogy a mesterséges intelligenciára bízni a show-t jelenleg nem reális. Ennek pedig az az oka, hogy túl sok a paraméter egy versenyszituációban, kezdve azzal, hogy 20 versenyző van a pályán egyszerre, más-más autóban, más-más csapatnál, más-más vezetési stílussal és habitussal.
„És ha a mesterséges intelligencia azt mondja neked, hogy megnyered a versenyt, de ehhez négy körrel a vége előtt gumit kell cserélni, bíznál benne annyira, hogy követnéd? Ki tudja? De szerintem még nem tartunk ott” – mondta.
Egy másik lényegi kérdés, hogy vajon kellően izgalmas maradna-e a sport. Hiszen már jelenleg is megannyi modern technikai eszköz segíti a csapatokat és versenyzőket. A közvélemény pedig inkább abba az irányba hajlik, hogy a versenyző „maradjon magára” az autóban, minél kevesebb külső segítséget kapjon. Ez a vélemény pedig könnyen igazzá válhat a boxban dolgozó brigádok esetében is.
Ugyanakkor ahogy James Hodge, a Splunk elnökhelyettese és vezető stratégiai tanácsadója is elmondta, sokkal izgalmasabb és többletértékkel bíró dolog 19 másik embert legyőzni, mint egy számítógépet.
„Ezért nem hiszem, hogy valaha is eljutunk a teljes mesterséges intelligenciához” – véli Hodge. „Ez az egyik oka annak, hogy az F1-ben még mindig szükség van Landóra [Norris] vagy Oscarra [Piastri], hogy megnyomják a gombokat.”
„Még mindig szükséged van a sportos elemekre és némi ügyességre, hogy valóban drámát, show-t vagy hősöket és cselszövőket hozzunk bele [a sportba].”
Kipróbáltuk a ChatGPT-t: Az AI szerint Verstappen még nem világbajnok