A Forma-1 az utóbbi időben az egyre népszerűbbé vált, és nem csak a rajongók tekintetében. Egyre több ország és versenypálya szeretne bekerülni a versenynaptárba. Bár a szezon egyre hosszabb, egyre több pálya vesz részt benne, mégis véges a lehetőségek száma.
A következő három szezon során 12 versenypálya F1-es szerződése jár le. Vajon hosszabbítanak, vagy új helyszín érkezik a helyükre?
A Paul Ricard 2022-ben adott otthont jelenlegi szerződésének utolsó futamának, idén pedig már a Francia Nagydíj nem szerepel a naptárban. Benne van a pakliban, hogy Spa-val, rotációs alapon visszatérhet a jövőben. Azonban a belgák ezt csak akkor fogadják el, ha nem marad más megoldás az F1-ben maradásukra.
A rajongók kedvence és az 1950-es, első F1-es világbajnokság óta kitartó egyik pálya a Belga Nagydíj helyszíne, Spa-Francorchamps. A 2022-es Belga Nagydíj idején megállapodás született arról, hogy a pálya még egy évig a naptárban marad, de a további maradása egyelőre képlékeny.
A Red Bull Ring, az Osztrák Nagydíj helyszíne 2021 végén kötött egy „többéves” szerződést, de nem tudni, hogy ez pontosan meddig szól, vagy hogy milyen záradékok vannak benne
Bakunak 2023-ban járt volna le a szerződése, de a 2020-as futam lemondása után egy évvel meghosszabbították azt.
Az F1 a koronavírus járvány miatt kétszer is kihagyta Suzukát, de Japán olyan gazdag motorsport-történelemmel rendelkezik, hogy sosem volt kétséges, hogy visszatér majd, ami tavaly meg is történt. Idén is szerepel a naptárban, és aktuális szerződése még 2024-re is él.
A Kínai Nagydíj már nem ilyen evidens, hiszen a 2023-as naptárban először szerepelt, de végül törlésre került.
Silverstone jelenlegi szerződése 2024-ig szól, és a Forma-1 bölcsőjének tekinthető, mégis újra és újra felröppennek pletykák arról, hogy a Brit Nagydíj egy másik versenypályára helyeződhet át.
Monaco nagyon megosztja a véleményeket. Mert bár a látvány és a környezet páratlan, a versenyek általában nem szoktak túl izgalmasan alakulni a hercegségben. Veszélyben is volt a maradása egy ideig, végül azonban 2025-ig meghosszabbították az F1-es szerződését.
Monza szerződése is 2025-ig szól jelenleg, de igazán meglepő lenne ha az olaszok kedvence nem maradnak később is a naptárban.
Imolában az Emilia Romagna Nagydíj épp a koronavírusnak köszönheti visszatérését, mivel a 2020-ban a járvány miatt számos versenyt törölni vagy helyettesíteni kellett. Így térhetett vissza Imola. Azóta is része a versenynaptárnak, és 2025-ig biztosan az is marad.
Mexikó szerződése is 2025-ig szól, és bár a mexikói rajongók nagyon lelkesek, nem garantált, hogy sikerül majd szerződést hosszabbítani. Főleg mert Észak-Amerikában már négy verseny is lesz (Kanada, Austin, Miami, Las Vegas), és arra sincs egyelőre garancia, hogy a helyi hős, Sergio Pérez a mezőnyben lesz még 2025 után is.
Max Verstappen elképesztő holland tömegeket tud megmozgatni, így Zandvoort, melynek szerződése jelenleg 2025-ig szól, bizonyosan a naptárban lesz addig, míg Verstappen a mezőnyben van. De ki tudja, ha időközben de Vries is sztár lesz, talán tovább is.
Las Vegas idén rendezi majd első „újkori” versenyét és 2025-ig biztosan a szezon részét képezi majd. A pletykák szerint azonban rendkívül hosszú távra tervezik ezt kibővíteni.
Az egyik leghíresebb pálya az interlagosi, de egy ideig úgy tűnt, hogy véget érhet az F1-es szereplése, amikor a korábbi brazil elnök, Jair Bolsonaro 2019-ben bejelentette, hogy a verseny Rio de Janeiróba költözik. Ez azóta sem történt meg, ellenben rendre elég izgalmas versenyek kerekednek a pályán, mely 2025-ig biztosan marad.
A Circuit of the Americas 2026-ig szerepel a versenynaptárban, és az Amerikában való népszerűsödésnek köszönhetően jó eséllyel marad később is.
Circuit de Barcelona-Catalunya, a Spanyol Nagydíj helyszíne is 2026-ig szerződött. E helyszín maradása azonban kétséges, mivel egyre kisebb az érdeklődés iránta, sőt már a szezon előtti tesztek sem ott zajlanak.
Bár 2021 júliusában hazánkban bejelentették, hogy a Hungaroring 2037-ig megállapodott a Forma-1-gyel a versenyrendezésről, hivatalosan ez még „csak” 2027-ig él.
Marina Bay Street Circuit, vagyis a Szingapúri Nagydíj helyszíne 2028-ig biztosan részese a Forma-1-es cirkusznak.
A Szaúd-Arábiai Nagydíj szerződése 2030-ig szól, és szó szerint bombabiztosnak tűnik. Korábban még egy közeli rakétatámadás sem tudta megakadályozni, hogy verseny megrendezésre kerüljön. Azonban a Jeddah Street Circuit csak két-három verseny megrendezésére volt hivatott, de valószínűleg legalább 2027-ig ott marad a verseny. Viszont a Qiddiya egy Rijádban létrejövő szórakoztató megaprojekt lesz majd a verseny új és végleges otthona az országban.
Az Abu Dhabi Nagydíj bár nem annyira közönségkedvenc, 8 versenyt még biztosan rendez majd ott a Forma-1.
Miami tavaly debütált, és bár sok kritikát kapott, 2031-ig marad is.
A Kanadai Nagydíj 2031-ig marad a naptárban, ez a helyszín a negyedik az észak-amerikai kontinensen.
Katar 2021-ben érkezett a mezőnybe, majd egy év kihagyás következett a tavalyi foci vb miatt. Idén azonban visszatér a helyszín és 2032-ig biztosan marad is.
Az Ausztrál Nagydíj kapcsán épp kezdtek egre szkeptikusabbak lenni a rajongók, mikor a helyszín 2035-ig szóló szerződéshosszabbítást írt alá. És bár Daniel Ricciardo ment, Oscar Piastri viszont érkezett, így hazai versenyzőjük is van, továbbra is.
Bahrein rendelkezik jelenleg hivatalosan az F1 leghosszabb szerződésével, mely 2036-ig szól.
Nagydíj |
Aktuális szerződés utolsó éve
|
Osztrák Nagydíj |
ismeretlen
|
Belga Nagydíj | 2023 |
Azerbajdzsáni Nagydíj | 2024 |
Brit Nagydíj | 2024 |
Japán Nagydíj | 2024 |
Brazil Nagydíj | 2025 |
Holland Nagydíj | 2025 |
Emilia Romagna Nagydíj | 2025 |
Olasz Nagydíj | 2025 |
Las Vegas-i Nagydíj | 2025 |
Mexikóvárosi Nagydíj | 2025 |
Monacói Nagydíj | 2025 |
Spanyol Nagydíj | 2026 |
USA Nagydíj | 2026 |
Magyar Nagydíj | 2027 |
Szingapúri Nagydíj | 2028 |
Abu Dhabi Nagydíj | 2030 |
Szaúd-Arábiai Nagydíj | 2030 |
Miami Nagydíj | 2031 |
Kanadai Nagydíj | 2031 |
Katari Nagydíj | 2032 |
Ausztrál Nagydíj | 2035 |
Bahreini Nagydíj | 2036 |