2026-tól a Honda is visszatér a Forma-1-be, ám addigra a jelenlegi „partnerük” a Red Bull Ford erőforrásai fog váltani, így a japánok jelen pillanatban csapat nélkül vannak.
Az új motorformula 2026-os bevezetése jelentősen felkeltette a motorgyártók figyelmét. Eddig összesen hat gyártó kötelezte el magát az F1 iránt, az Audi és a Ford, mint két új mellett, a Honda is jelen lesz az új korszakban.
Honda erőforrásokat jelenleg a Red Bull és az AlphaTauri használ, saját motorként futtatva, 2026-tól azonban a szintén visszatérő Forddal léptek együttműködésre.
Azonban most még nincs egy csapat sem, akinek szállíthatnának erőforrásokat, ám addig van még három szezon, és jelöltekből sincs hiány, szóval nem kell aggódniuk az ázsiai szigetországban.
A planetf1.com pedig sorra vette, hogy ki miért jöhet szóba a Hondánál.
Az első ilyen jelölt, az Aston Martin. A britek jelenleg a Mercedes erőforrásait használják, ám a szerződésük nem vonatkozik már 2026-ra. A Lawrence Stroll által vezetett csapat az elmúlt időszakban zsákszámra lapátolta a pénzt az infrastrukturális fejlesztésekbe, nem titkoltan a magasztosabb célok érdekében. Jelenleg Mercedes-partner csapatként kevésbé számítanak függetlennek, így nem lenne meglepetés, ha a nagyobb önállósodás reményében szakítanának a Mercedes-szel, és egy gyári csapattal nem rendelkező motorra esne a választásuk, amelynek tökéletesen megfelel a Honda.
Szóba jöhet még azon privátcsapatok is, akiknek nem ismert a 26-os motorpartnere. Ilyen a Haas, noha a Hondának náluk lesz a legkevesebb esélye, miután az amerikai istálló a 2016-os bemutatkozása óta a Ferrari partnere. Az évek során pedig egyre szorosabbra fűzte a viszonyt az olaszokkal, sőt Maranellobban egy saját részleget is felépítettek, hogy könnyebb legyen a közös munka a Ferrarival. Az esély vajmi kevés, de a Forma-1-ben már megtanultuk, hogy amíg valami nincs biztosra bejelentve, addig teljesen kizárni semmit sem lehet.
Nagyobb esély mutatkozik két olyan partnerre, akikkel már dolgoztak együtt a Hondánál. Mindketten jelenleg Mercedes erőforrást használnak. A McLaren-Honda eddig egy két részes házasság volt, egy igen sikeres – 90-es évek – és egy nagyon sikertelen, szenvedő – 2010-es évek második fele – korszakkal. A McLaren 2024-ig rendelkezik szerződéssel az ezüst nyilakkal, ám a közös, várva várt nagy siker elmaradt. A siker reményében pedig elgondolkozhatnak a váltáson, ráadásul látva a Honda sikereit (két egyéni és egy konstruktőri világbajnoki cím) harmadszor is elképzelhető az összeállásuk.
Hasonló cipőben jár a Williams istálló is. A Hondával a 80-as évek végén szép sikereket értek el, a gárda azonban most messze van fénykorától. Náluk azonban kevésbé várható a közeljövőben egy motorváltás, mivel a Mercedes legszorosabb partnercsapatának tekinthetőek. Nekik köszönhetően egyre inkább érik utol a mezőnyt, ráadásul James Vowles személyében egy olyan csapatfőnök érkezett, aki nagyon jól ismeri a Mercedest, és jó viszonyt ápol velük, így meglepő lenne, ha nem velük akarná folytatni.
Egyelőre tehát négy, de reálisan inkább csak két jelöltje van a Hondának, ám nem szabad elfelejteni, hogy a tervek szerint két új csapat érkezése is várható a száguldó cirkuszba, így bőven lesz lehetőségük válogatni Japánban.
Adhat-e motort a Honda a Forma-1-be vágyó Andretti Cadillacnek?