A Pirelli motorsportért felelős főnöke, Mario Isola reagált Lewis Hamilton gumimelegítő paplanok betiltását kritizáló nyilatkozatára.
Régóta tervezi már a Forma-1, hogy a fenntarthatóság jegyében leszámol a gumimelegítő paplannal. Most az a cél, hogy 2024-től tiltanák be a használatukat, ám ezért az ötletért a pilóták nem feltétlen rajonganak. Például Lewis Hamilton is így van ezzel, aki komoly kritikát is megfogalmazott a napokban.
A brit tesztelte is már a jövő évi gumikat, melyek már a gumimelegítő paplan nélküli specifikáció alapján készültek. Isola pedig ennek kapcsán mondta el, hogy az még nem a végleges termék.
„Lewis tesztelte a gumikat február elején, a Paul Ricard-on” – idézi a PlanetF1.com az olasz szakembert. „Elég hideg volt abban az időszakban, és nyilvánvalóan olyan abroncsokat teszteltünk, amelyek nem a végleges változatai azoknak az abroncsoknak, amelyeket takaró nélkül szeretnénk megvalósítani. A paplanok eltávolításának ötletét már évekkel ezelőtt megvitattuk, és ez egy közös gondolat az FIA, az F1, a csapatok, a Pirelli és a promóterek között, hogy 2030-ra szén-dioxid-semlegességet érjünk el. Minden olyan lépés fontos, amely a sportágunk fenntarthatóbbá tételét szolgálja, és az egyik ilyen lépés a takarók eltávolítása, hogy ne használjunk áramot a gumiabroncsok felmelegítéséhez, mielőtt munkára fognánk őket. A karácsonyi szünet előtt teszteltünk néhány nedves pályára való gumit, ez is prioritás volt számunkra, mert tavaly a versenyzők nem voltak elégedettek velük. Találtunk egy új keveréket, amely képes takaró nélkül is működni. Összehasonlítottuk a régi, takarókkal ellátott gumival hideg körülmények között, és mindhárom különböző pályán, három különböző csapattal, és ha nem tévedek, öt különböző versenyzővel, a visszajelzések pozitívak voltak. Ezért azt tervezzük, hogy Imolától kezdve eltávolítjuk a takarókat az esőgumikról. Ezt a Forma-1-es bizottság múlt szerdán engedélyezte. A következő lépés az, és remélem, hogy idén sikerrel járunk, hogy találjunk egy olyan intermediate gumikeveréket, amely képes a takarók nélkül működni. Ugyanakkor van egy fejlesztési tervünk a slick gumikra is.”
Isola megjegyezte, hogy az ilyenféle gumikeverékek kifejlesztése igen nagy technológiai kihívás: „Csak azt szeretném mondani, hogy ez egy technikai kihívás, egy nagy technikai kihívás. Időre van szükségünk a gumik fejlesztéséhez. Van egy tervünk, és megegyeztünk, hogy júliusban elemezzük az adatokat.”
Hamilton egyik érve az volt, hogy nem sokat érnek a paplanok kivezetésével, ha így a gumik felmelegítésére több kör, ezáltal nagyobb távolság és több elégetett üzemanyag kell majd. Isola elfogadta az érvet, és egyetért azzal, hogy bele kell ezt is kalkulálni.
„Ha három, négy vagy öt körre van szükséged ahhoz, hogy megtaláld a tapadást, akkor több üzemanyagot használsz. Ezt figyelembe kell venni a takarók eltávolításával kapcsolatos számításnál. A lényeg az, hogy attól függ, milyen hosszú a bemelegítés, mert ha három, négy kanyar, akkor nem használsz sokkal több üzemanyagot. Ha három, négy körre van szükség, az már más tészta” – zárta gondolatát.
Valószínűleg nem 2023 lesz a rezsicsökkentés éve a Forma-1-ben