back to top
KezdőlapFormula 1Hatalmas Ferrari-blama után Verstappen-győzelemmel és Alonso-dobogóval indult a szezon

Hatalmas Ferrari-blama után Verstappen-győzelemmel és Alonso-dobogóval indult a szezon

-

Max Verstappen győzelmével zárult a szezonnyitó Bahreini Nagydíj, miután a címvédő magabiztosan nyert Sergio Pérez előtt. Fernando Alonso szép előzéseinek és Charles Leclerc kiesésének köszönhetően odaért a dobogóra.

Eljött a várva várt pillanat, és a Bahreini Nagydíjjal véglegesen elindult a 2023-as Forma-1-es szezon. A pole pozícióból Max Verstappen indulhatott, mellőle csapattársa, Sergio Pérez rajtolt. A második sort a két Ferrari foglalta el, közéjük és a Mercedesek közé azonban Fernando Alonso beékelődött az Aston Martinnal. A maranellóiak már a rajt előtt rossz hírt kaptak, ugyanis a harmadik helyről startoló Charles Leclerc autójában energiatárolót és vezérlőelektronikát is cseréltek.

Máris garantálta Leclerc-nek a büntetést a Ferrari?

Ennek ellenére előzetesen úgy tűnt, hogy rövid távon ő van előnyben, ugyanis mivel az időmérő végén már nem ment ki a pályára, megspórolt egy friss lágy gumiszettet. Az első tízből így csak ő rajtolhatott új abroncsokon, a többiek használtakon. A stratégia egyébként nem volt túl változatos, hiszen majdnem a teljes mezőny a C3-asokon kezdett, egyedül a tizenhetedik pozícióból induló Kevin Magnussen döntött a kemények mellett.

Leclerc lerajtolta Pérezt, és az első kanyarban sikerült is megőriznie a második helyet. Lewis Hamilton szintén megelőzte George Russellt, és Alonso mellé is benézett, de aztán visszakozott, és nem kockáztatta az ütközést. A spanyol pilóta csapattársa, Lance Stroll – aki a felvezető körben egyszer elfékezte magát – már nem volt ennyire higgadt, és eltalálta a másik Aston Martint. Szerencséjükre nem lett belőle nagyobb baj, de mindketten vesztettek egy-egy pozíciót Russell-lel, illetve Valtteri Bottasszal szemben.

Verstappen hamar megkezdte előnyének növelését, de Leclerc is 1 másodpercen kívülre növelte előnyét Pérezzel szemben, így a mexikói pilóta nem használhatta a DRS-t a 3. körben. Három körrel később azonban ez változott, amikor a Ferrari versenyzője kisebb hibát követett el az 1-es kanyarban. Támadni azonban ekkor sem tudott, ellentétben Stroll-lal, aki visszaelőzte Bottast, elvéve tőle a nyolcadik pozíciót.

Az élmezőnyben aztán nem alakult ki csata, és a Red Bullok leszakították a mögöttük lévő Ferrarit, de Pérez nem tudott közel kerülni Leclerc-hez. A Mercedesek viszont közel voltak egymáshoz, és a 9. körben Russell kijelentette, hogy szerinte üres pályán jobb tempót diktálna, mint az előtte lévő Hamilton. Mindez azért volt fontos kérdés, mert Alonso is ott volt közvetlenül mögöttük.

Az első kisebb fordulat a 10. körben jött, amikor Verstappen közölte, hogy a lefelé váltásoknál problémái vannak. Mérnöke elmondta neki, hogy mit tegyen, és a jelek szerint ez a tempójára nem volt hatással, mert megfutotta az addigi leggyorsabb kört. Hátrébb Alonso elkezdte támadni Russellt, aki kijelentette, hogy elfogytak az abroncsai. Azonban nem ő, hanem Hamilton állt ki a 13. kör végén, csapattársát pedig a következő kör első felében, egy kanyarokon át tartó látványos csata után levadászta a spanyol versenyző.

A kör végén ő, valamint a Ferrarik is kiálltak, miután Leclerc előnye kellően nagy volt Sainz előtt ahhoz, hogy ezt megtehessék. Russell rengeteget vesztett a csatával, ugyanis Bottas és Magnussen is bejött Hamilton és közé. Ha ez nem lenne elég, Alonso is visszajött elé, míg Verstappen a második pozíciót foglalta el a kerékcsere után. Közülük egyébként Verstappent leszámítva mindenki kemény abroncsokra váltott, ő lágyakat kapott vissza.

Az idény első kiesője Oscar Piastri lett, aki lelassult, és a McLaren kihívta, hogy kormányt cseréljenek az autójában. Ez azonban nem történt meg, ugyanis a motor teljesen leállt, így az ausztrál újonc nem tért vissza a pályára. Mindezt azok után, hogy nem sokkal korábban Lando Norrisnak is gondjai voltak az újraindulással. Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója a Sky Sports műsorában elárulta, hogy elektromos problémára gyanakszanak.

Esteban Oconnak szintén nem indult jól a futam, ugyanis 5 másodperces büntetést kapott, miután rosszul állt fel a rajtrácsra, ráadásul első szárnyat is cseréltek nála. Sőt, később kiderült, hogy a büntetést sem töltötte le megfelelően, így a sportfelügyelők további 10 másodperccel sújtották. Itt még nem volt vége, ugyanis a francia versenyző túl gyorsan hajtott a bokszba, ami 5 másodpercet ért. Ezzel egyébként beállította Pastor Maldonadónak a 2015-ös Magyar Nagydíjon felállított rekordját az egy futamon kapott büntetések számában.

Stroll közvetlenül Alonso után állt ki, Pérez viszont a 17. kör végéig várt. A mexikói versenyző 3 és fél másodperccel Leclerc mögé jött vissza, de valamivel frissebb gumikon üldözhette, ráadásul azok nála is lágyak voltak. Hátrébb Alonso, majd kisvártatva Russell is áthámozta magát Bottason, de Hamilton előnye 4 másodperc volt az Aston Martin pilótájával szemben.

A 24. körre Pérez DRS-távolságon belülre került Leclerc-hez képest, aki közben jó hírt kapott mérnökétől, aki közölte vele, hogy a keményeken kisebb a gumikopás mértéke, mint amire számítottak. A 26. kör elején aztán össze is jött az előzés az 1-es kanyarban, és Leclerc nem tudta megcsinálni azt, amit tavaly Verstappennel szemben, így a Red Bull kettős győzelemre állt.

Ezt követően egészen a 30. kör végéig többé-kevésbé nyugodtan zajlott a verseny. Ekkor Hamilton és Stroll is újra kiment a bokszba kemény abroncsokért. A hétszeres világbajnok kijelentette, hogy rendben vannak az abroncsai, ám mérnöke azt a választ adta neki, hogy az elévágás veszélye fenyegeti, vélhetően Alonsóra gondolva. Egy körrel később Sainz és Russell is kijött, és bár utóbbi Stroll elé jött vissza, a kanadai pilóta hamar megelőzte az üzemmeleg gumikon.

A 33. kör végén Leclerc is megkapta a második kemény szettjét, így Alonso feljött a harmadik pozícióba. Egy körrel később azonban őt is kihívták, így az Aston Martin nem próbálta meg elhúzni addig, hogy a végére lágyakat kaphasson. Hozzá hasonlóan Péreznél is kereket cseréltek, és immáron ő is megkapta a C1-es abroncsokat. Verstappennel további két kör elteltével történt meg ugyanez, a holland pilóta 12 másodperces előnyben tért vissza a pályára.

Hátrébb Alonso utolérte Hamiltont, és a 4-es kanyarban be is bújt mellé. A spanyol versenyző viszont lecsúszott az ívről, ezért egykori csapattársa visszavette az ötödik helyet tőle. A következő körben viszont összejött az előzés, ráadásul nem is akárhogyan: a 10-es kanyarban utasította maga mögé a Mercedes pilótáját. Innentől kezdve Sainzot üldözhette, aki 3 másodperccel volt előtte.

Dráma a Ferrarinál – Leclerc nullázott Bahreinben

A 41. körben megtörtént a futam első komoly drámája. Leclerc a 41. körben lelassult, majd félreállt, vélhetően az erőforrással volt gond. A monacói pilóta így nullázással kezdte a szezont. A virtuális biztonsági autós fázis után Alonso tovább üldözte Sainzot, és a 45. körben az előzést is megkísérelte. A két autó talán össze is ért, de egyikük sem dobta el. Sainz ekkor még honfitársa előtt maradt, de Alonso kisvártatva feljött a harmadik pozícióba.

Innentől kezdve nem volt érdemi esemény az élmezőnyben, miután Alonso óvatosan autózott, Hamilton pedig nem tudta maga mögé utasítani Sainzot, hiába volt egy ideig DRS-távolságon belül. Stroll még lecsúszott az ívről, Nico Hülkenbergnek pedig felmutatták a fekete-fehér zászlót pályaelhagyások miatt. A német versenyző futama egyébként sem alakult jól, mivel az Oconnal való ütközés első szárnyat kellett cserélni neki az elején, és a Haas sem volt gyors. Végül egy újabb kihágás miatt vélhetően 5 másodperccel megbüntetik.

Verstappen végül több mint 10 másodperccel nyert Pérez előtt, Alonsóhoz képest viszont már fél percnél is nagyobb volt az előnye. Mögöttük Sainz, Hamilton, Stroll, Russell, Bottas Gasly és Alexander Albon lett az első tíz sorrendje. A leggyorsabb kört Csou Kuan-jü futotta meg, de mivel csak a tizenhatodik helyen zárt, nem kap érte bónuszpontot.

A Bahreini Nagydíj végeredménye