Stefano Domenicali felvetette, hogy esetleg teljesen eltörölnék a szabadedzéseket az F1-es hétvégékről. Egybehangzó sajtóértesülések szerint azonban valójában nem ez a célja, hanem az, hogy a gyakorlásoknak is legyen valamilyen tétje.
A Forma-1-es szabadedzésekről nagyon különböző véleményen vannak a sportág közvetlen szereplői, valamint a szurkolók. Előbbiek számára elengedhetetlen az a három gyakorlás, amelyre normál, vagyis nem sprintfutamos hétvégén lehetőségük van, hiszen ilyenkor tudják finomhangolni a beállításokat. A legtöbb rajongó azonban unalmasnak tartja, hiszen nincsen semmilyen tétje, és a baleseteket leszámítva ritkán történik említésre méltó esemény.
Az F1 vezetése az elmúlt években csökkentette a szabadedzésekre szánt időt. 2021 óta már nemcsak a harmadik, hanem az első két tréning is csupán egyórás a korábbi másfél helyett, és a 2020-as Emilia Romagna Nagydíj hétvégén kísérleti jelleggel a kétnapos hétvégét is kipróbálták. A sprintfutamok bevezetésével, illetve a számuk növelésével pedig szintén csökkent a gyakorlások száma.
Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója már korábban is kifejtette, hogy valamit kezdeni kellene a szabadedzésekkel. Hétvégén pedig drasztikus megjegyzést ejtett el a témával kapcsolatban. „Támogatom a mérnökök számára nagy hasznot hozó, de a közönségnek nem tetsző edzések eltörlését – hallható a portugál Sport TV adásában.
Mindez már csak azért sem tűnik reálisnak, mert a csapatok aligha mennének bele ebbe a megoldásba, máskülönben vakon kezdenék a hétvége érdemi részét. Emellett a futamok promóterei sem örülnének, hiszen egy hétvége menetrendje évek óta három napból áll, nem számítva a csütörtöki sajtónapot. Felmerül a kérdés, hogy mivel töltenék fel a kieső három órát.
Azonban Domenicali egyértelműnek hangzó szavai ellenére egybehangzó sajtóértesülések szerint valójában nem a szabadedzések eltörléséről van szó, hanem azok átalakításáról. Mindez illeszkedik az olasz szakember tavalyi kijelentéséhez. „A szabadedzések nagyon értékesek a mérnökök vagy a pilóták számára, de a sportban végső soron harcolni kell valamiért – fogalmazott akkor. – Minden alkalommal, amikor a pályán vagyunk, kell hogy legyen miért küzdeni a pontok, illetve díjak tekintetében. [Mindezt úgy, hogy] a vasárnapi futamot tiszteletben kell tartani, mindig az legyen a legfontosabb. Ez az én véleményem.”
Mindez azonban felvet némi problémát. Már annak a megállapítása is gondot okozhat, hogy milyen pontozási rendszer lehet igazságos egy szabadedzésen, ráadásul így fennáll annak a veszélye, hogy nem a futamon dől el a bajnoki cím, legyen az sprint- vagy normál verseny. Aligha festene jól, ha valaki egy szabadedzésen biztosítaná be a végső győzelmét.
Domenicali megjegyzésének egyébként az volt az apropója, hogy ellátogatott a MotoGP portimãói szezonnyitójára, és ő intette le a futamot. A kétkerekűek királykategóriájában már korábban is volt tétje az egyik szabadedzésnek, hiszen ott automatikusan tovább lehetett jutni az időmérő második, azaz utolsó szakaszába. Idén ott is bevezették a sprintfutamokat, így most már a pénteki szabadedzéseken futott legjobb körök határozzák meg, hogy kik kvalifikálják magukat azonnal a Q2-be. Ez akár jó példa is lehet az F1 számára, de ahhoz, hogy bármennyire is átültethető legyen, nagyon bele kellene nyúlni a menetrendbe.