Formula Equal néven indítana egy, vélhetően Szaúd-Arábiában székelő csapatot az egykori F1-es csapatfőnök, aki 50 százalékban nőket akar foglalkoztatni, lehetőség szerint a pilótákat is beleértve. Egy másik jelentkezőről újabb részletek derültek ki.
Az FIA nemrég hivatalosan is megnyitotta a jelentkezési lehetőséget a Forma-1-be vágyó csapatok számára. Olyan istállók érdeklődését várják, amelyek 2025 és 2027 között terveznek debütálni a sorozatban. Az elmúlt hónapokban az Andretti volt a figyelem középpontjában, az ázsiai illetőségű Panthera neve már évek óta fel-felbukkan a sajtóban, és a Forma-2-ből, illetve Forma-3-ból ismert Hitech is ott van a jelöltek között.
Az elmúlt napokban azonban egy új név is megjelent. A kezdeményezés élén Craig Pollock, az egykori BAR istálló alapítója, illetve első csapatfőnöke, valamint Jacques Villeneuve korábbi menedzsere áll. A brit üzletember egy több szempontból is egyedi csapat létrehozását tervezi, és mivel egyre jobban szivárognak az információk, úgy döntött, hogy a sajtó elé áll.
„Jelenleg nem vagyok abban a helyzetben, hogy teljesen nyíltan beszéljek erről – nyilatkozta a CNN-nek. – Erre a közeljövőben fog fény derülni. Ezt az alapoktól kezdve, egy, a Perzsa-öbölben levő államban kell felépíteni, és ezt is akarjuk tenni. Ez egy hosszú távú projekt. Ha ez sikerül, akkor ez lesz az első olyan Forma-1-es csapat, amely valóban Európán kívül található.”
Bár Pollock nem mondta ki, ez a Perzsa-öbölben lévő állam szinte biztosan Szaúd-Arábiát jelenti. Mindez illeszkedik a közel-keleti ország vezetésének elképzeléséhez is, hiszen állítólag saját F1-es istállót szeretnének. Egyes hírek szerint már a csapat központja is megvan: a csapat bázisa az ország északkeleti részén található Neomban lenne. Akár igaz ez az információ, akár nem, az biztos, hogy ez lenne az első Európán kívüli székhellyel rendelkező F1-es istálló.
Pollockék természetesen nem most kezdték el felépíteni a projektet. A Formula Equal Holdings Ltd. nevű vállalatot már 2018-ban létrehozta, de az információk megosztását nagyon óvatosan kezelte, hogy lehetőleg semmi ne szivárogjon ki a tervekről. És hogy miért éppen Formula Equal? Nos, az istálló a központjának helyszínén kívül más szempontból is különleges célt fogalmazott meg.
„Ez már majdnem négy éve tart, egy vadonatúj Forma-1-es csapat felépítésén dolgozunk – jelentette ki. – Az ambíciónk, hogy lehetőségeket és karrierutakat adjunk és hozzunk létre nőknek, hogy eljussanak a motorsport csúcsára. A koncepció és az ötlet az, hogy próbáljunk építeni egy olyan Forma-1-es csapatot, amelynek a fele férfiakból, a másik fele nőkből áll. Ezt elképesztően nehéz megtenni, ha van egy létező Forma-1-es csapatod, és sokkal könnyebb, ha tiszta lappal indulsz.”
A nagyközönség számára a legérdekesebb kérdés nyilvánvalóan a pilóta személye. Forma-1-es hétvégén mindössze öt nő indult valaha, közülük ketten jutottak el legalább egy futamig, és Lella Lombardi révén összesen fél pontot szereztek, azt is egy halálos baleset miatti idő előtti megszakítás következtében. Ami a versenyzőt illeti, Pollock egyelőre nem tud ígéretet tenni, hogy biztosan lesz női pilóta, de ez nem csak erről szól.
Lella Lombardi, az egyetlen nő, aki pontot szerzett az F1-ben
„Szerintem ez fantasztikus lenne – fogalmazott. – A valóság viszont az, hogy a Forma-1-es pilótafülkéhez bizonyos számú pontot kell szerezni a szuperlicencre. Nem tehetem a kezem a szívemre, és mondhatok igent, de nagyon rajta tartjuk a szemünket. A nők érdekében remélem, hogy így lesz. Ez azonban nemcsak arról szól, hogy a nők Forma-1-es autót vezessenek, hanem arról is, hogy az egész csapatban, akár az igazgatótanácsi szintig is [képviseltessék magukat]. Ha ez sikerül, akkor egy, a nemek közötti egyenlőséget biztosító csapat jön létre.”
Egyelőre nincs a láthatáron olyan nő, aki pár év múlva eljuthat a Forma-1-ig, és Pollockék is tisztában vannak vele, hogy rengeteget kell tenniük azért, hogy ez a cél is megvalósuljon. „Tudjuk, hogy az akadémiai rendszerektől kell indulunk, és fel kell építenünk az egészet, mert jelenleg nincs nincs elég nő, akik megfelelnek a Forma-1-es szintnek, miközben ki is kell érdemelniük a helyüket” – szögezte le.
Jöhet a Mercedes új B-csapata?
Időközben a Hitechről is újabb részletek derültek ki. A RacingNews365.com információi szerint a jelenleg a Forma-2-ben és a Forma-3-ban szereplő istálló 2026-ban csatlakozna a mezőnyhöz H26 néven. Ennek érdekében már most elkezdték a szélcsatornás teszteléseket a 2022-es, illetve 2023-as modellekkel. Ennek nyilvánvalóan nem lesz relevanciája, de a cél az, hogy a 2026-os szabályok kiadása előtt ellenőrizzék az adatokat.
Sőt, már az F1-es karosszéria tervezését is megkezdték az ismert töréstesztek és terhelési tényezők alapján. Mindezt a Mercedes korábbi létesítményében, így könnyen lehet, hogy szoros lesz a kapcsolat a csillagos istállóval, amennyiben persze megvalósul a debütálás. A 60 fős személyzet – melynek létszáma állítólag hamarosan emelkedni fog – jelenleg két silverstone-i egységben, a Hitech korábbi bázisán dolgozik. A terv egy 40 hektáros terület felépítése Bicesterben, amire a hírek szerint már megkapták az engedélyt.
A projekt vezetője Dave Greenwood, a Ferrari volt teljesítménymérnöke, aki az F1 mellett a WEC-ben is rendelkezik tapasztalattal. A technikai igazgató a korábban Renault-nál, a Red Bullnál és a Caterhamnél is dolgozó Mark Smith, míg a főtervező a szintén egykori Renault- és Red Bull-mérnök Keith Barclay. Ami a pénzügyeket illeti, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint egy ilyen projekt elindításához legalább 1 milliárd dollár szükséges. Az istállót korábban finanszírozó Dmitrij Mazepin, az F1-ben 2021-ben szereplő Nyikita édesapja még az orosz-ukrán háború előtt szakított Oliver Oakes csapatfőnökkel, viszont időközben sikerült megszerezniük egy emirátusi olajvállalat támogatását.